امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
04/31 1397


گروه سایبان - بیمه رازی هرچند که در سال گذشته به لحاظ عملیات بیمه ای هرآنچه فروخته است در دفتر مطالبات به ثبت رسانده و طلب های میلیاردی از برخی کارگزاران دارد اما به لحاظ عملیات نقل و انتقال ملک و املاک عملیات درخشانی دارد.

مجمع بیمه رازی بدون تقسیم سود روز گذشته به پایان رسیده است اما دقت در گزارش ارائه شده از سوی این شرکت حقایق بیشتری را از عملکردش افشا می کند.

حاصل فروش 840 میلیارد تومانی بیمه نامه در سال گذشته برای بیمه رازی شده 701 میلیارد تومان مطالبات از نمایندگان و بیمه گذاران و 184 میلیارد تومان حساب و اسناد دریافتنی!


بیمه رازی 200 میلیارد تومانی حالا 233 میلیارد تومان مطالبات از شرکت کارگزاری سایپا دارد و کارگزاری چتر آسایش ایرانیان 58 میلیارد تومان و کارگزاری رسمی بیمه آینده اندیشان 63 میلیارد تومان و به همین ترتیب سایر کارگزاران و نمایندگان دارای بدهی های میلیاردی و قابل توجه به این شرکت هستند.

البته به درستی هم اشاره شده که شرکت نامه مورخ 14 اسفند 1395 در خصوص ممنوعيت انعقاد هر گونه قرارداد براي صدور بيمه نامه شخص ثالث خودروهاي صفر کيلومتر، في مابين شرکت هاي بيمه و موسسات وابسته به شرکت هاي خودرو ساز در خصوص معاملات با شرکت کارگزاري سايپا و کارگزاري چتر آسايش ايرانيان (موضوع مصوبه 04/11/1394 هيئت عامل بيمه مرکزي ج.ا.ايران) را رعایت نکرده است .

 

تجزیه سنی مطالبات این شرکت گویای این واقعیت است که از 888 میلیارد ریال مطالبات این شرکت  بالغ بر 733 میلیارد تومان آن مربوط به سال  و 1396بالغ بر 131 میلیارد تومان آن مربوط به سال 1395 است و مابقی مربوط به 5 سال گذشته است.  

بیمه رازی که حدود 10 درصد پرتفویش هزینه های اداری و عمومی دارد بدون دریافت منابع حاصل از فروش بیمه نامه چه کرده است ؟

اما وضعیت ملک و ساختمان در این شرکت به چه صورت بوده است ؟


بیمه رازی در سال 1395 بالغ بر 40 میلیارد تومان در بخش زمین سرمایه گذاری داشته و در طی سال یک میایارد تومان دیگر به این مبلغ اضافه کرده  و با نقل و انتقال 20 میلیارد تومان دیگر در سال 1396 دارای 53 میلیارد تومان دارایی در این بخش بوده است .


در بخش ساختمان نیز شرکت87 میلیارد تومان دارایی داشته که با نقل و انتقال 35 میلیارد تومانی  مجموعا 106 میلیارد تومان دارایی در این بخش گزارش کرده است .

رازی گزارش کرده است که افزایش یک میلیارد و 600 میلیون تومانی حساب  زمین بابت پرداخت عوارض تغییر کاربری ساختمان گاندی و مبلغ 20 میلیارد تومانی بابت ارزش زمین ساختمان گاندی دوازدهم است .

اما رازی بخشی زمین و ساختمان های خود را در شهرهای مشهد، اهواز، ارومیه و زنجان نیز فروخته است و از این محل 66 میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش دارایی شناسایی کرده است .

معاملات دارایی های بیمه رازی در حالی صورت گرفته است که در زمان رئیس کلی محمد کریمی نامه ای با این مضمون که شرکت های بیمه باید در خصوص رهن، صلح حقوق و معاملات اموال نظر موافق بیمه مرکزی را دریافت کنند ارسال شده بود و این پرسش باقی است که آیا معاملات این دارایی ها با نظر موافق بیمه مرکزی صورت پذیرفته است ؟




 

به هر حال آنچه مسلم است اینکه بیمه رازی 53 میلیارد تومان به دارایی ها اضافه کرده است و66 میلیارد تومان از بابت فروش  برخی دیگر از ساختمان ها درآمد شناسایی کرده است که به نظر می رسد شرکت را از عملیات بیمه ای بی نیاز می کند.

با همه این جریانات مالی در پایان صورت های مالی این شرکت 3 میلیارد تومان زیان انباشته باقی مانده و کارکنان و نمایندگان که حق تقدم های فروش نرفته را به مبلغ 11 میلیارد تومان خریداری کرده اند، باید بازهم منتظر استهلاک این زیان باقی بمانند و بهره ای از سرمایه گذاری ندیده اند.


و البته بیمه گذاران عمر که در خصوص سهيم نمودن بيمه گذاران در انواع بيمه هاي زندگي در 85 درصد منافع حاصل از مجموع معاملات بيمه هاي مذکور تکلیفشان روشن نیست.


البته در بخش هزینه ها بیمه رازی هزینه های قابل تاملی دارد مانند هزینه 72 میلیارد تومانی اداری و عمومی که حدود 5 میلیارد تومان آن هزینه مشاوره وکارشناسی است و یک میلیارد تومان هم هزینه ایاب و ذهاب.


به هر حال بیمه رازی با 66 میلیارد تومان فروش دارایی و 6.7 میلیارد تومان تسعیر ارز و 9 میلیارد تومان سایر درآمدهای بیمه ای سال گذشته را به خیر و خوشی سپری کرده است.
این شرکت که در ماه های اخیر بدون مدیرعامل اداره می شود رایزنی های متعددی را با برخی از مدیران داشته است که به زودی نتیجه آن مشخص خواهد شد . جدی ترین گزینه این شرکت برای مدیرعامل رسول تاجدار بود که گویا در بیمه البرز با حکم وزارت اقتصاد ماندنی شده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود