امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
04/27 1397


گروه سایبان - دومینوی تغییرات در صنعت بیمه از بیمه مرکزی کلید خورد و هیات وزیران در جلسه روز چهارشنبه که به ریاست حسن روحانی رییس‌جمهوری برگزار شد، به غلامرضا سلیمانی امیری به عنوان رییس کل بیمه مرکزی رأی اعتماد داد.بر این اساس انتظار می رود تا تغییرات در هیات عامل بیمه مرکزی و ارنج تیم جدید دومینوی تغییرات صنعت بیمه به سایر شرکت ها ادامه پیدا کند.

به گزارش رازپول، رئیس جمهور در این جلسه رییس کل جدید بیمه مرکزی را به گسترش چتر حمایتی بیمه و پوشش کامل آن در حوادث طبیعی و غیرمترقبه و نیز بهره گیری از نیروهای جوان و خلاق و تحول در این صنعت از طریق گسترش شفافیت و رقابت توصیه کرد.


روحانی همچنین بیمه قدرتمند و قوی را بیمه ‌ای با بیشترین پوشش در زندگی روزمره مردم و بنگاه های اقتصادی دانست و بر تلاش برای کاهش هزینه ‌های مردم از مسیر توسعه حضور بیمه و تکمیل پوشش آن تأکید کرد.


تقویت آمادگی بیمه ‌ها برای مقابله با تحریم و لزوم ارتباطات منطقه ‌ای و بین ‌المللی بیمه‌ ها برای حمایت از فعالیت‌ های اقتصادی و جریان بهینه امور، از دیگر مطالبات رئیس ‌جمهور از بیمه مرکزی در این جلسه بود.


سلیمانی سالها از صنعت بیمه دور بوده است اما به نظر می رسد که باید در جریان  دغدغه های صنعت بیمه قرار گیرد.
1-در پایان سال گذشته مقرر بود سهام دولتی شرکت های بیمه آسیا، دانا، البرز و اتکایی امین به صورت واقعی خصوصی شوند .بنابراین خصوصی سازی شرکت های بزرگ برای احیای فضای رقابتی ضروری به نظر می رسد وانتظار می رود با ورود رئیس کل جدید شرکت های باقی مانده در اختیار دولت خصوصی شوند.
2-عرضه سهام شرکت هایی که به نوعی خصوصی اند از دیگر دغدغه هاست. همچنین حضور پررنگ بخش شبه دولتی در میان سهام داران صنعت بیمه سمت و سویی برای جریانات ایجاد کرده است و انتصابات اعضای هیات مدیر بجای تخصص گرایی به لابی گرایی متمایل شده است.

3- مالیات بر ارزش افزوده به عنوان وعده ای که اجرایی نشده است و انتظار می رود که قدمی در جهت کمک به بیمه گذاران و ارزان سازی خدمات بیمه ای باشد.
4- بروکراسی های پیچیده اداری و دست و پا گیر بیمه مرکزی که برخی آن را خود تحریمی عنوان کرده اند نیاز به بازنگری دارد. نظارت نباید با وقفه همراه باشد و بروکراسی های زمان بر این امر را با وقفه مواجه کرده است .
5- اجرای حاکمیت شرکتی و مصوبات شورای عالی بیمه که عدم رعایت آن به وفور در گزارشات مالی شرکت های بیمه دیده می شود از دیگر بخش هایی است که به توانمند سازی بیش از پیش بخش نظارت بیمه مرکزی نیاز دارد.
6- صنعت بیمه گسترده شده است اما متناسب با آن  بیمه مرکزی رشد نداشته است و امروز یکی از چالش های اصلی رشد مکانیزهای نظارتی است.
7- کاهش سهم اتکایی و تغییر رویکرد بیمه مرکزی در این مسیر از شریک شرکت های بیمه به عنوان ناظر.
8- تربیت نیروی انسانی جوان، دقیق و متخصص برای نسل های آینده این صنعت می تواند یکی دیگر از دغدغه ها باشد.

اما در این میان خبرنگار ما گفت و گوی کوتاهی را با برخی مدیران عامل داشته است.
معصوم ضمیری مدیرعامل بیمه پاسارگاد عنوان می کند که تکیه بر بدنه تخصصی و کارشناسی در صنعت بیمه می تواند راهکاری برای برخی چالش ها باشد. وی اذعان دارد که اصلاح ترکیب پرتفوی و تعهدات شرکت ها ،مشکلات مدیریتی و ... از جمله راهکارهای اصلاحی است که از دوران گذشته شکل گرفته و ادامه آن می تواند در جهت کاهش چالش ها موثر باشد.
وی اذعان دارد که صنعت بیمه ظرفیت پذیرش خطوط و راه های مختلف را ندارد و با همراهی و همفکری در این خانواده می توان تصمیمات مناسبی اتخاذ کرد.

ابراهیم کاردگر مدیرعامل بیمه آسیا نیز اذعان می کند که اصلاح جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد کشور و تغییر رویکرد ونگاه به این حوزه نیز یکی از مباحث مهم است و سلیمانی به عنوان مدیری که به بازارهای مالی اشراف دارد و در این حوزه کار کرده است می تواند جایگاه صنعت بیمه را به عنوان نهاد تامین کننده مالی و یا ابزار در اقتصاد ارتقا دهد.

لازم به ذکر است که غلامرضا سلیمانی، از مدیران ارشد سرمایه گذاری غدیر و شستا و شرکت های صنعتی دیگر بوده و حضوری بالغ بر 20ساله در بازار سرمایه ایران دارد. از جمله سوابق کاری ایشان می توان به مدیریت کل بازرگانی در وزارت بازرگانی، معاونت اقتصادی و برنامه ریزی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، مدیرعاملی شرکت سرمایه گذاری تدبیر، عضویت در هیأت مدیره شرکت ایران خودرو، ریاست هیأت مدیره سیمان فارس و خوزستان، عضویت در هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی، معاونت اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی، ریاست هیأت مدیره و مدیریت عامل سازمان اقتصادی کوثر، عضویت در هیأت مدیره شرکت بیمه دی، عضویت در هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری پارسیان، عضویت در هیأت مدیره شرکت تأمین سرمایه امین، عضویت در هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری گسترش ایران خودرو و عضویت در هیأت مدیره مؤسسه اندوخته شاهد اشاره کرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود