امروز: چهارشنبه، 28 آذر 1397
04/24 1397

گروه سایبان - ظاهرا بیمه ملت سه شنبه همین هفته به مجمع می رودو به همین دلیل مهم ترین رویدادهای سال مالی گذشته آن را به صورت اختصار روایت خواهیم کرد.

به گزارش رازپول، علیرضا ابراهیم پور که بعد از 14 سال حضورمسعود حجاریان در بیمه ملت بر کرسی مدیریت این شرکت تکیه کرده بود این روزها مامور شده است تا در هلدینگ ملت بازگردد تا حواشی این شرکت را سامان دهی کند.


حضور او در این شرکت و در مدت طی شده دارای فراز و نشیب هایی بود که مهم ترین آن را می توان راه اندازی شعب در بیمه ملت عنوان کرد.

البته بیمه ملت در سال 1396 با حق بیمه 6,985 میلیارد ریال افزایشی معادل 92 درصد, پرتفوی خود را رشد داد و خسارت پرداختی شرکت بیمه ملت در این سال در حدود 3,022 میلیارد ریال گردید که نسبت به سال قبل تغییری نداشته است. البته جداول بیان می کند که مطالبات این شرکت نیز رشد 72 درصدی دارد و حدود 5 هزار میلیارد ریال این رقم مطالبات از نمایندگان و بیمه گذاران است و با اضافه کردن اسناد پرداختنی به همان رقم 6 هزار میلیارد ریال خواهیم رسید.

هواپیمایی آسمان یکی از شرکت های بدهکاری است که بالغ بر 51 میلیارد تومان بدهی به این شرکت دارد.

در سال 1396 بالاترین رشد متعلق به بیمه نامه های درمان بود که با رشد 743 درصدی از مبلغ 198,248میلیون ریال در سال 1395 به 1,671,109 میلیون ریال در سال 1396 افزایش یافت. این شرکت اذعان دارد که با تمهیدات صورت گرفته در قراردادهای درمان, ملاحظات سودآوری در نظر گرفته شده است. پس از آن بیمه نامه های مسئولیت و مهندسی با رشد 69 % درصدی بیش ترین میزان رشد را داشت. شخص ثالث نیز با 66 درصد رشد نسبت به سال 1395 در رتبه سوم میزان رشد قرار گرفت. 


ماده ۵ آیین نامه 81 شورای عالی بیمه اذعان دارد که هر یک از مؤسسات بیمه موظفند تعرفه حق‌بیمه رشته‌های بیمه خود را به نحوی تعیین نمایند که در هر سال ضریب خسارت رشته درمان کمتر از ۵۰ درصد و بیشتر از ۸۵ درصد و ضریب خسارت هر یک از سایر رشته‌ها کمتر از ۴۰ درصد و بیشتر از ۷۵ درصد نباشد.

تبصره ۱- مبنای محاسبه ضریب خسارت مؤسسه بیمه در هریک از رشته‌های بیمه‌ای، مقررات مندرج در ماده ۳ آیین‌نامه ذخایر فنی مؤسسات بیمه (آیین‌نامه شماره ۵۸) مصوب شورای عالی بیمه خواهد بود.

تبصره ۲- چنانچه تعداد بیمه‌شدگان قرارداد بیمه درمان بیش از تعدادی که بیمه مرکزی اعلام می‌کند باشد مؤسسه بیمه موظف است قبل از انعقاد قرارداد بیمه، موافقت بیمه مرکزی را در مورد حق‌بیمه آن اخذ نماید.

ماده ۶ همین آیین نامه اذعان دارد که مؤسسات بیمه موظفند مطابق دستورالعملی که بیمه مرکزی ابلاغ خواهد کرد، آمار عملکرد هریک از رشته‌های بیمه‌ای را به صورت جداگانه نگهداری نمایند و هر سه ماه یکبار نحوه اجرای این آیین‌نامه و ضریب خسارت مؤسسه را به تفکیک رشته‌های بیمه‌ای به بیمه مرکزی گزارش نمایند.

ظاهرا مواد 5 و 6 این آیین نامه از سوی بیمه ملت رعایت نشده است .

این شرکت اذعان دارد که با توسعه و سرمایه گذاری در زیرساخت های فناوری چون تلفن بیمه, پیامک بیمه و اینترنت بیمه , نرم افزار ملت بر روی گوشی های هوشمند ضمن بکارگیری فناوریهای روز, دسترسی آسان تری برای مشتریان و شبکه فروش خود فراهم آورد .البته تصویب افزایش سرمایه 2,850 میلیارد ریالی شرکت در مجمع نیز محصول مدیریت همین دوره است هرچند که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است .

طراحی محصولات جدیدی چون طرح فروش بیمه نامه آتش سوزی به وسیله بنگاه های معاملات ملکی ،فروش ثالث اقساطی با استفاده از الگوی کارت اعتباری و طرح فروش بیمه آرامش در سفر(فروش بیمه نامه آتش سوزی و بدنه) از جمله دیگر اقدامات در این خصوص است.

راه اندازی سیستم بیمه نامه الکترونیک جیرینگ (حوادث, آتش سوزی, مسافرین)، امکان مشاهده و پیگیری آخرین وضعیت خسارت های درمان توسط بیمه شده از طریق اینترنت بیمه، اتصال به سیستم سایپا جهت صدور کارخانه ، اتصال به دفاتر پیشگوان در بیمه زندگی و سیستم مدیریت مناقصات بیمه ای از دیگر اقدامات این شرکت است.



البته به عنوان یکی از بیمه های خصوصی که می تواند قبولی اتکایی داشته باشد در سال 1396 عملکرد قبولی اتکایی 474,393 میلیون ریال از محل رشته های انرژی,بدنه, آتشسوزی, هواپیما و کشتی,حوادث, مهندسی و مسئولیت بوده است و نسبت به سال 1395 رشدی بیش از18 درصد داشته است .

اما در کنار همه این موفقیت ها ذکر نکاتی کوچک از وضعیت این شرکت خالی از لطف نیست .

ذیل صورت های مالی این شرکت را افرادی امضا کرده اند که همگی دارای تائیدیه صلاحیت از بیمه مرکزی نیستند. موضوعات مربوط به استیضاح وزیر رفاه که توابع آن وزارت خانه سهم قابل توجهی در سهام داری این شرکت دارند آینده مدیریتی این شرکت را نیز با ابهاماتی مواجه کرده است . از سوی دیگر خداحافظی همتی و به نوعی موضوع کرسی مدیریت بیمه مرکزی که حالا با سرپرستی اداره می شود نیز بر ابهامات موجود افزوده است .


در ترکیب فعلی هیات مدیره این شرکت نام هایی چون داوود قاسم پور دیزجی نماینده شرکت سرمایه گذاری صدر تامین، بهزاد قنبری نماینده شرکت سرمایه گذاری کیا مهستان، محمدمهدی بهشتی نژاد نماینده شرکت سرمایه گذاری اندیشه محوران و امین احمدیان نماینده شرکت نوآوران مدیریت سبا و علیرضا ابراهیم پور با نمایندگی شركت خدمات پشتیبان صندوق بازنشستگي كشوري دیده می شود که در این میان تنها قنبری و ابراهیم پور دارای تائیدیه صلاحیت هستند.



 

گذشته از این مورد نکته بسیار حائذ اهیمت در وضعیت فعلی شرکت موضوع سرفصل مطالبات از بيمه گذاران و نمايندگان شامل مبلغ 1,416 ميليارد ريال مطالبات ارزي از شرکت هاي پترو پايدار و پترو سينا آريا است که به صورت راکد و نقل از سنوات قبل است اما عليرغم راکد بودن مطالبات مذکور مبلغ 114 ميليارد ريال سود حاصل از تسعير ارز شناسايي شده است.   شناسایی این درآمدها با توجه به مراتب فوق و در غياب وجود شواهد لازم در خصوص وصول اصل مطالبات مذکور لزوم شناسايي سود زيان حاصل از تسعير ارز مطالبات معوق قابل اطمینان نیست.



نکته دوم اینکه از بابت کاهش ارزش سرمايه گذاري در شرکتهاي سرمايه گذاري بهمن، بانک صادرات و سرمايه گذاري ارزش آفرينان ،باید مبلغ 70.6 ميليارد ريال ذخيره در حسابها منظور شود و ايجاد ذخيره مذکور باعث کاهش سود انباشته پايان دوره معادل مبلغ مذکور مي گردد چراکه هر گونه کاهش ارزش سرمايه گذاري هاي بلند مدتي که به روش بهاي تمام شده ارزيابي مي شود، به حساب سود و زيان منظور مي شود.


بنابراین 18 میلیارد تومان از سود شناسایی شده این شرکت با اما و اگرهایی همراه است.

نکته دیگر کاهش ارزش سرمایه گذاری در بانک ها است که به نظر می رسد نه تنها بیمه ملت بلکه سایر شرکت ها را نیز متاثر سازد. بررسی دقیق صورت های مالی نشان می دهد که ارزش سهام بانک های صادرات، پاسارگاد، تجارت و دی با کاهش مواجه بوده و همین مسئله سرمایه گذاری ها در سهام گروه بانکی ها به بن بست رسانده است .

و آخر اینکه عدم رعايت مفاد ماده 6 در خصوص داشتن حداقل 15 درصد سهام شناور مشکل نه تنها بیمه ملت بلکه سایر بیمه ها است که لزوم توجه بیشتر در این زمینه را می طلبد.

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود