امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
03/27 1397

گروه سایبان - بیمه البرز در حالی آخرین روزهای مدیریت دولتی خود را می گذراند و در حال پوست اندازی است،که برخی از تکالیف مجمع سال گذشته را در خصوص پولشویی، مصوبات شورای عالی بیمه و مقررات بورس را هنوز به سرانجام نرسانده است .

امضای عطااله بابایی مدیر سرمایه گذاری بیمه ایران که پیش از این به عنوان نماینده یکی از سهام داران در هیات مدیره معرفی شده بود را در گزارشات خود ندارد، قرار است مزایده بلوک ۱۷.۳۴درصدی سهام بیمه البرز شامل ۶۹۳ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۷۷۷ سهم را در روز (دوشنبه، ۲۸ خردادماه) و توسط سازمان خصوصی‌سازی در بورس اوراق بهادار به سر انجام رساند  در حالی که قیمت سهام بیمه البرز در سال جاری به رقم کمتر از 100 تومان رسید و این یک رکورد در سال های اخیر به حساب می آید و این پرسش مطرح می شود که آیا روند نزولی قیمت سهام با عرضه سهام دولت ارتباطی داشته است یا خیر؟


قیمت پایه این میزان سهام بیمه البرز قیمت تابلوی بورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه ۲۰ درصد به شرط آن که از مبلغ ۱۰۸۹ ریال کمتر نباشد و ارزش کل پایه آن ۷۵۵ میلیارد و ۴۰۳ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۱۵۳ ریال برای این واگذاری تعیین شده است.

دولت در حالی قرار است سهم خود در این شرکت را به فروش رساند که عملیات بیمه‌ای مستقیم در انواع رشته‌های بیمه زندگی و غیرزندگی موضوع فعالیت بیمه البرز را تشکیل می دهد و بلوک ۱۷.۳۴ درصدی سهام آن به وکالت از سوی دولت روانه میز فروش خواهد شد.


بیمه البرز در حالی تصمیم به واگذاری سهام دارد که مدیریت شرکت ذخيره خسارت معوق (379 میلیارد تومان)، عمدتا در رشته‏ شخص ثالث را براساس برآورد معقولي از مخارج لازم براي تسويه تعهدات فعلي در تاريخ ترازنامه انجام نداده است و  در سالهاي اخير خسارت‏هاي پرداختي بابت حوادث رشته مزبور همواره بيش از ذخاير منظور شده بابت همان حوادث بوده، اما با وجود تجربيات گذشته در برآورد ذخيره خسارت، لحاظ نشده است. بنابراین  با توجه به موضوع يادشده، احتساب ذخيره اضافي بابت خسارتهاي معوق ضروري است! نگاهی به سرفصل حق بیمه صادره به مطالبات شرکت نشانگر این واقعیت است که 50 درصد از این رقم در بخش مطالبات نگه داری می شود و نسبت خسارت پرداختی شرکت به 68 درصد می رسد.


 

بررسی ها نشان می دهد مطالبات شرکت 400 میلیارد تومانی البرز از نمایندگان و بیمه  گذاران در دو سال اخیر با رشد فزاینده ای همراه بوده و در سال گذشته به 960 میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که سر فصل سایر حساب‌ها و اسناد دریافتنی شرکت نیز 60 میلیارد تومان گزارش شده است.

 
 

مالکيت بيش ازده درصد سهام موسسه بيمه توسط وزارتخانه‌ها و نهادها موضوعی است که دولت به عنوان یکی از سهام داران اصلی، که نماینده اش در عملکرد شرکت نقش مستقیم اجرایی داشته رعایت نکرده و البته سایر سهم داران نیز از این قاعده مستثنی نیستند.


عدم رعایت مفاد ماده 6 دستورالعمل پذيرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، مبني بر داشتن حداقل 20 درصد سهام شناور و حداقل نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارائيها به ميزان 30 درصد یکی دیگر از معضلات این شرکت عنوان می شود که مانع پوست اندازی های سهام داری بوده است .

مدیریت این شرکت در عملکرد سال گذشته خود نکات مبهمی را نیز داشته است و آن موضوع 223 میلیارد ریالی مطالبات از شرکت صرافي دلاميرگلد در ترکیه است که ظاهرا پیگیری برای بازپس گیری آن هنوز به جایی نرسیده است .


 

سود شرکت در سال گذشته 57 میلیارد تومان بوده و مقایسه 23 میلیارد تومان مطالبه ارزی ابعاد این موضوع را بیشتر روشن می کند.

همچنین جریمه 100 میلیارد ریالی این شرکت از سوی بیمه مرکزی بابت عدم رعایت نسبت های خسارت در رشته های حساس بیمه ای یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه سهام داران قرار بگیرد .


اما پر واضح است که چه موردی در سال گذشته به کمک صورت های مالی بیمه البرز آمده است ؟! درآمد حاصل از تسعیر ارز که 322 میلیارد ریال گزارش شده است.

سرمایه گذاری در سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس یکی از سرفصل های مجاز سرمایه گذاری درآیین نامه های شورای عالی بیمه است که اتفاقا بیمه البرز آن را رعایت کرده و بالغ بر 3.52 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در این بخش داشته و 286 میلیون ریال برای ذخیره کاهش ارزش سهام منظور کرده است!


زمزمه تغییر مدیریت این شرکت که دارای هزینه های اداری و عمومی 147 میلیارد تومانی است از دیگر مواردی است که با عرضه سهام این شرکت قوت گرفته است و گزینه مدیریت عاملی شرکت ظاهرا از بین اعضای هیات مدیره خواهد بود.

مدیریت دولتی در حالی در این شرکت به پایان خواهد رسید که علیرغم مشکلات فعلی در بیمه البرز شرکت دارای برند معتبری است و باید دید که آیا پس از مدیریت امین ها و تاجدارها در این شرکت آیا آیندگان قادر به ارتقای وضعیت خواهند شد؟

آیا وضعیت نمایندگان که پیش از این در نامه های مختلف خواستار بهبود شرایط بوده اند در روزهای بعدی بهتر خواهد شد؟


 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود