امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
03/20 1397

 

گروه سایبان - در حالی که بیمه رازی اذعان دارد که جدایی محمود امراللهی مدیرعامل سابق این شرکت ارتباطی به نرم افزار رسا که همزمان با ورود نامبرده به این شرکت به بهره برداری، ندارد و عدم تحقق برنامه های پیش بینی شده دلیل اصلی این قطع همکاری بوده، اما همزمان با جدایی وی بیمه رازی بهره برداری از نرم افزار رسا را متوقف و همکاری با فناوران را از سرگرفته است.

بیمه رازی که حالا با سرپرستی یزدخواستی اداره می شود در سایت رسمی خود نیز از سرگیری همکاری با فناوران را در بخش بیمه های درمان تائید کرده است .

بر این اساس خدمات بیمه های درمانی و بخشی از بیمه های عمر که پیش از این مبتنی بر نرم افزا رسا متعلق به شرکت به آفرین ترنج در بیمه رازی ارائه شده است حالا بنابر اعلام سایت بیمه رازی با نرم افزار فناوران اداره می شود.

یک مقام مسئول در فناوران هم در همین زمینه به خبرنگار ما می گوید که بیمه رازی در مقطع کوتاهی هم زمان با ورود امراللهی همکاری با فناوران در بخش بیمه های درمان را قطع کرد اما به تازگی این همکاری از سرگرفته شده است.

 

تاخیر در پرداخت خسارت ها و رسیدگی به پرونده ها یکی از معضلاتی بود که بهره گیری از این نرم افزار به وجود آورده بود.

این مقام آگاه در فناوران در پاسخ به این پرسش که ظاهرا وضعیت اطلاعات پرونده های خسارت در این مدت با مشکلاتی مواجه شده است و آیا فناوران در دور جدید همکاری ها به مشکلاتی در خصوص نبود سوابق پرونده خسارت های درمانی برخورد کرده است یا خیر؟ سکوت کرد.

وی در خصوص این پرسش که ظاهرا نرم افزار قبلی رسا متعلق به شرکتی بوده است که مدیرعامل سابق در آن مسئولیت داشته نیز عنوان کرد که صنعت بیمه بسیار کوچک است و چرخش اطلاعات در آن سریع اتفاق می افتد.

وی اذعان دارد که بیمه رازی از مشتریان قدیمی این شرکت است و فقط در بخش بیمه های درمانی این همکاری توقف داشت.


گفتنی است سامانه دیگری تحت عنوان سامانه توتیا که درواقع نرم افزار بیمه های زندگی محسوب می شود در این شرکت پیاده سازی شد که گفته می شود این نرم افزار نیز اما و اگر بسیاری داشته است.

 


به آفرین ترنج در مورد رسا در سایت خود می نویسد :

راهکار سلامت الکترونیک (رسا) یکی از کارکردهای سیستمهای فناوری اطلاعات ایجاد فرآیندهای بهینه در ساختارهای بزرگ و چند وجهی، همچنین ایجاد همگرایی در مدل‌های کسب و کار دارای تنوع در خدمت دهندگان و ذی نفعان است. از آنجایی که نظام سلامت و بهداشت و درمان کشور با حجم زیادی از اطلاعات، به واسطه ذی نفعان گسترده و متنوع آن مواجه است، وجود زیرساخت‌های مناسب فناوری اطلاعات بین مراکز خدمات درمانی و شرکت بیمه گر امری اجتناب ناپذیر است با توجه به تعدد و تکثر خدمات دهندگان حوزه سلامت که شامل بیش از 100.000 واحد خدمت دهنده سلامت ضرورت یکپارچگی و متمرکزسازی روابط میان این واحدها و شرکت های بیمه به شدت احساس می شود.

با توجه به مواردی که در ادامه اشاره می شود بکارگیری یک طرح راهبردی که به مدیریت روابط میان ذی نفعان می پردازد، ضروری می باشد.

•           وسعت جغرافیایی کشور

•           تعدد و تکثر خدمت دهندگان حوزه سلامت

•           عدم وجود تاریخچه سلامت افراد

•           عدم یکپارچگی نهادهای اداره کننده در حوزه های سلامت، بیمه و رفاه اجتماعی

•           وجود واحدهای خدمت دهنده مستقل و جزیره ای




البته در خصوص معرفی این شرکت نیز باید عنوان شود که شرکت فناوران به آفرین ترنج از سال 1384 در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به فعالیت بوده و تاکنون خدمات متنوعی را به مخاطبان و مشتریان خود ارائه نموده است. کمبودهای موجود در حوزه فناوری اطلاعات صنعت بیمه، ما را ترغیب نمود که در برنامه های راهبردی خود ارائه خدمات نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات در صنعت بیمه را در مرکز توجه خود قرار دهیم، از اینرو توانسته ایم توانمندیهای زیر را در ترنج ایجاد نماییم:

    دانش تخصصی بیمه گری و اکچوئری

    دانش تخصصی مرتبط با صنعت بهداشت و درمان و ارتباط آن با صنعت بیمه

    دانش برنامه نویسی نرم افزار های بیمه ای با استفاده از جدیدترین متدها و فناوری های برنامه نویسی

    دانش مدیریت پروژه

فناوران به آفرین ترنج با توجه به شناخت عمیق از نیازمندی ها و راهکارهای خدمات بیمه گری، به خوبی قادر خواهد بود نیازها و ضرورت های موردنیاز برای ارتقا خدمات بیمه گری را تشخیص دهد و راهکار بهینه را پیاده سازی و اجرا نماید.

    ثبت تمام رخدادها، اتفاقات و جزئیات پیرامون سلامت بیمه شده در بانکهای اطلاعاتی

    ایجاد امکانات لازم جهت احراز هویت بیمه شده توسط خدمات دهندگان سلامت

    ایجاد راهکار استفاده از پوشش های مالی و بیمه ای در لحظه دریافت خدمت توسط بیمه شده

    ایجاد پشتیبانی و دسترسی 24 ساعته به پوشش های بیمه درمان تکمیلی



پایش داده ها و جمع آوری اطلاعات رفته رفته به یکی از مهم ترین فرآیندهای بیمه ای تبدیل شده است و مسلما رفت و آمد نرم افزارهای این چنین که موجب نقصان در ارسال اطلاعات را به وجود می آورند سبب آسیب به این روند می شود نکته مهم و اساسی نقش بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر در این زمینه است که آیا بر استقرار نرم افزارها در شرکت های بیمه نظارتی دارد . آیا استانداردهای خاصی در این زمینه تدوین شده است و یا هر فردی که به شرکتی وارد می شود می تواند نرم افزار خود را معرفی کند؟

در حال حاضر  بیمه مرکزی به دلیل اهمیت سنهاب به عنوان سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی ، تمرکز زیادی بر واحد فاوا دارد اما به نظر می رسد این واحد تا کنون نتوانسته نقشی که باید را در سیستم بیمه مرکزی ایفا کند چرا که عملا نقش تاثیر گذاری حداقل از این حیث در صنعت بیمه نداشته است .


اردیبهشت ماه امسال بود که اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی به مرکز ارتقا یافت.

این مهم با توجه به تأکید همتی بر گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت بیمه و به منظور افزایش سطح نظارت بر عملکرد شرکت های بیمه و توسعه زیرساخت های فناوری، اداره کل فناوری اطلاعات به سطح مرکز صورت گرفت و قاسم نعمتی به عنوان ریاست این مرکز منصوب شد.


هرچند که صنعت بیمه در حوزه فناوری اطلاعات سرمایه گذاری چندانی نداشته است و فناوران نیز به عنوان یکی از شرکت های انحصاری در این زمینه شناخت می شود باید دید که با راه اندازی این مرکز آیا سیاست گذاری جدیدی در این زمینه خواهد شد؟ آیا نرم افزارهای بیمه ای قبل از پیاده سازی در شرکت ها باید استانداردهای لازم را از بیمه مرکزی دریافت کنند؟آیا کارمندان دولت می توانند در سایه شرکت های خصوصی خدمات جانبی به شرکتها بفروشند و ...


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود