امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
03/8 1397

گروه سایبان - با 50 میلیون تومان سرمایه 14 میلیارد تومان از منابع یک شرکت بیمه را قفل کرده است  و این تنها به اصطلاح «مشتی از خروار» است.

به گزارش رازپول، اعطای کد نمایندگی به برخی از شرکت های خدمات بیمه ای متعلق به برخی سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و خودروسازها به یکی از پیچیدگی های صنعت بیمه تبدیل شده است، نمایندگانی که نه برنامه بازاریابی خاصی دارند و نه تلاشی برای جدب پرتفوهای میلیاردی خود دارند، اما به واسطه رگ و ریشه های شرکت های بالاسری خود درقالب صندوق های بازنشستگی کارکنان، تعاونی، شرکت سرمایه گذاری وغیره توانسته اند به درآمدهای قابل توجهی ازقبیل کارمزد یا سود حاصل از سپرده بانکی به واسطه عدم واریز حق بیمه به شرکت های مادر دست یابند .


شرکت های بیمه ای در سایه که اغلب به ارائه بیمه نامه های شخص ثالث و بدنه به خودروهای تولیدی توسط خودروسازان داخلی مشغولند به یکی از محل های پرسروصدای صنعت بیمه تبدیل شده اند و بررسی دقیقتر این وضعیت آنها ما را به رقم های میلیاردی می رساند؛ ارقامی که بسیار سهل و در قالب دریافت یک کد نمایندگی به دست می آید!

شرکت خدمات بیمه ای بهمن یکی از این دست شرکت ها است که در 13 تیرماه سال 1386 از شرکت بیمه ملت امتیاز نمایندگی دریافت کرده است ودارای سرمایه 50 میلیون تومانی است و با چنین سرمایه ای بالغ بر 14 میلیارد تومان حساب باز با این شرکت بیمه ای خصوصی دارد .


این در حالی است که آیین نامه شماره 75 شورای عالی بیمه با عنوان « آیین‌نامه تنظیم امور نمایندگی بیمه» که نیاز به بازنگری اساسی دارد، درمورد این شرکت خدمات بیمه ای و مشابه سایر شرکت ها خدمات بیمه ای وکارگزاری های وابسته به این قبیل سازمان ها وشرکت ها کاملا رعایت نمی شود.

نمونه این مورد مفاد بند 5 ماده 6 آیین نامه 75 که است  که داشتن حداقل يک ميليارد ريال سرمايه برای فعالیت این گونه شرکت ها را  الزامی عنوان کرده است که این شرکت با این گردش مالی این نکته را رعایت نکرده است .


همچنین مفاد بند 5 ماده 12، در خصوص واريز حق بيمه ‌دريافتي ‌اعم‌ از‌ چک ‌يا ‌پرداخت‌ الکترونيکي قبل ‌از ‌پايان ‌وقت ‌اداري ‌روزي ‌که ‌دريافت‌ کرده ‌است‌ به ‌حساب‌ بانکي شرکت‌ بيمه یکی از موارد مهمی است که به راحتی از روی آن گذشته اند و این مورد را  نیز رعایت نکرده اند.

سهامداران اصلی این شرکت خدمات بیمه ای سهامی خاص شرکت بهینه سازان با مالکیت 34درصد سهام ،کیا مهستان با مالکیت 33درصد سهام و سرمایه گذاری پویا همگام با 33درصد سهام هستند.


بررسی های دقیق تر نشان می دهد که در سال مالی 1396 با روند نزولی قابل توجه درآمد نسبت به سال مالی 95 بازهم این شرکت بالغ بر 234 میلیون تومان درآمد عملیاتی ناشی از کارمزد داشته است و در مقابل با میانگین یک نفر کارمند قراردای بالغ بر 392میلیون تومان هزینه های پرسنلی و اداری و تشکیلاتی داشته یعنی حدود 8 برابر سرمایه فعلی شرکت !

و این شرکت افشا کرده است که از محل درآمدهای غیرعملیاتی مانند سپرده گذاری نزد بانک ها و ... بالغ بر 84 میلیون تومان سود داشته است!

حسابهای دریافتنی شرکت به 15 میلیارد تومان رسیده که رشد 283درصدی دارد و اغلب آن مربوط به شرکت بهمن موتور و شرکت های هم گروه است که مربوط به صدور بیمه نامه ها است .


با تعمق بر عملکرد این شرکت های خدمات بیمه ای وابسته به برخی خودروسازها و نهادها می توان اذعان نمود که اعطای کد نمایندگی توسط شرکت های بیمه به چنین نمایندگانی به منافذی برای کسب درآمد سهل الوصول تبدیل شده اند وپرسش اصلی این است که وجود این قبیل واسطه ها برای صدور بیمه نامه ها چه ضرورتی دارد و به چه دلیل  است ؟!

این سیکل معیوب نه تنها در بیمه ملت بلکه در سایر شرکت های بیمه ای نیز در جریان است و این شرکت ها خدمات بیمه ای بدون آنکه حد اعتباری داشته باشند می توانند میلیاردها تومان بیمه نامه های اعضاء و شرکت های وابسته خود را به راحتی وبدون درد سربفروشند وکسب درآمد کنند وحتی نسبت به واریز حق بیمه اخذ شده نیز برای مدت ها اقدام نکرده ونسبت به سپرده گذاری نزد بانک ها نیزاقدام نمایند وسود های کلانی کسب نمایند !!


نهاد ها و سازمان ها به راحتی نسبت به راه اندازی نمایندگان اقدام می کنند و در پوشش این کدهای نمایندگی منابع شرکت های بیمه را قفل می کنند در حالی که اگر بخواهند شرکت بیمه ای برای خود تاسیس کنند باید پیچ و خم های زیاد مقررات را بگذرانند و سرمایه های زیادی را صرف کنند.

بنابراین بدون صرف وقت و هزینه امروز شرکت های بیمه و منابع آن ها در اختیار گروهی قراردارد که به واسطه ارتباطات خاص پرتفو های میلیاردی در اختیار دارند.

به نظر می رسد که نهاد ناظر هم توانایی یا تمایل به ورود به این مسائل را ندارد و سهام داران شرکت های بیمه بالاخص سهامداران جزء نیز حساسیت خود را در این خصوص از دست داده اند.

.

  1. میهمان
    پاسخ 9 خرداد 1397 14:14 بوبانی
    شما خبر ندارید ، کدهایی و شرکت خدمات بیمه ای هایی بواسطه لطف مدیرعاملان پدید امده اند ، پرتفوی مستقیم شرکت های بیمه رو فرستادن داخل این کدهای نجومی !!
    چندین پرونده کیفری وپرونده حقوقی الان مفتوح است
    تو بازار بچرحید ببینید شرکت خدمات بیمه ای بوده بالای 6میلیارد تومان رانت دریافت کرده !

    تازه اینا رو به سهامداران کاغذی بیمه ها اضافه کنید
    طرف یک شرکت مسئولیت محدود با سرمایه 2میلیونی ثبت کرده 10درصد سهام یک شرکت بیمه رو خریده !
    پس اداره پولشویی نداریم ؟ !
    کافیه به کدال مراجعه کنید لیست این سهامداران کاغذی رو کشف کنید

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود