امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
02/23 1397

گروه سایبان - نشست بررسی نوسانات نرخ ارز بر صنعت بیمه در سندیکای بیمه گران با حضور محمد علیپور دبیرکل سندیکای بیمه گران، معصوم ضمیری مدیرعامل بیمه پاسارگاد ،محمد آسوده مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان، سيد اميد مير آقازاده مدير كل حساب ها و ذخاير اتكائي بیمه مرکزی و مجيد كاظمي مدير كل بيمه هاي اتكايي آتش سوزي ،مهندسي و انرژي بیمه مرکزی، غلامعلی غلامی عضو هیأت مدیره و قائم مقام بیمه کارآفرین برگزار شد .


در این نشست معصوم ضمیری مدیرعامل بیمه پاسارگاد با اشاره به اینکه خوشبختانه صنعت بیمه از نظر مقررات ارزی تابع مقررات ارز مبادله ای است و نیازهای خود را به عنوان منابع ارزی به بانک مرکزی اعلام می کند و با تائید بیمه مرکزی از منابع تعیین شده با نرخ مبادله ای استفاده می کند.

در ادامه سخنان وی را در این نشست خواهید خواند.


نوسانات نرخ ارز جایی در بحث های مالی و فنی صنعت بیمه ندارد . اما تغییر نرخ مبادله ای چه آثاری بر صنعت دارد پرسش مهمی است .

شرکت هایی که منابع و دارایی ارزی دارند از افزایش نرخ ارز بهره مند خواهد شد و تسعیر ارز آنها را در موقعیت بهتری قرارخواهد داد . برعکس این مسئله نیز صادق است و شرکت هایی که بدهی ارزی دارند بدهی آنها هزینه تسعیر جدیدی را فراهم می کند. این نکته یکی از اثرات آنی تغییرات نرخ ارز بر صورت های مالی شرکت های بیمه است .

شرکت های بیمه در بعد دیگر اصولا نیازهای اتکایی خود را از بازار های بین المللی فراهم می کنند و در گذشته مشکلاتی را در بازارهای بین المللی داشتیم .

در این بخش شرکت های بیمه باید به ازای خدمات اتکایی مبالغی بپردازند که نیاز اتکایی نیز ارز بر است و هزینه های اتکایی شرکت های بیمه افزایش پیدا می کند و اگر تمهیدات لازم را در بخش خسارت ها نیز ندیده باشند ممکن است به لحاظ ارزی در این بخش نیز ضرر و زیانی متوجه شرکت های بیمه کند.

در گذشته شرکت های بیمه سعی داشتند نرخی را به صورت ثابت در قراردادها لحاظ کنند که اگر تغییرات عادی باشد تامین کننده منافع است اما تغییرات ناگهانی و با اهمیت سبب اعتراض اتکایی ها با نرخ های قدیمی بودند که در گذشته نیز مشکلاتی را نیز به وجود آورده بود.



در ادامه این نشست سید محمد آسوده مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان نیز گفت که تغییرات نرخ ارز اثراتی را برشرکت ها دارد .

وی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز بر شرکت های بورسی نیز تاثیر دارد و موازنه ارزی مثبت سبب افزایش دارایی های ارزی می شود گفت که البته این افزایش نرخ نقدینگی برای شرکت های بیمه به همراه نمی آورد و در حقیقت دارایی ترازنامه متاثر می شوذ.

در ادامه نیز سخنان وی را در این جلسه می خوانید .

در صنعت بیمه قاعده نسبی وماده 10 قانون بیمه وجود دارد که عنوان می کند اگر دارایی به کمتر از ارزش واقعی بیمه شده باشد در صورت بروز حادثه به تناسب پرداخت خسارت صورت می گیرد .

البته این نکته را باید اضافه کنم که کمتر بیمه گذارانی بوده است که ارزش دارایی را در بیمه نامه بروز کنند و معمولا در زمان تمدید بیمه نامه ها این اصلاحات صورت می گیرد. در زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا می کند انتظار می رود در دوره ای حق بیمه نامه ها به نرخ ارز حساسیت دارند و وقتی به ریال محاسبه می کنیم حق بیمه ها رشد داشته است و با تاخیری حق بیمه ها رشد دارد .

بیمه نامه های صادره به سه دسته تقسیم می شود که به ریال است و برخی از بیمه نامه ها به ارز است و برخی نیز به ارز است اما در خصوص نرخ ارز آن توافق شده و همه این موارد تاثیرات گوناگونی را بر ترازنامه شرکتهای بیمه و وضعیت بیمه گذاران خواهد داشت .

با توجه به ترکیب بازار بیمه ما برخی از رشته ها دیرتر حساس هستند به نرخ ارز و برخی زودتر به طور مثال این تاثیر در بیمه های باربری سریع تر است ولی در بیمه ثالث هم تغییر نرخ ارز اثر دارد هرچند که دیه در بیمه ثالث بر اساس قیمت شتر است! ولی وقتی ارز گران می شود و ریال ضعیف می شود اثرات کوتاه و بلند مدتی بر همه رشته های بیمه دارد .


مجيد كاظمي مدير كل بيمه هاي اتكايي آتش سوزي ،مهندسي و انرژي بیمه مرکزی در این نشست با اشاره به اینکه تسعیر ارز بر ارزش اولیه بیمه نامه ها خصوصا بیمه های انرژی و عمرانی تاثیر بسیار دارد و ریسک هایی بزرگی هستند.


 وی با بیان اینکه بیمه گذاران بزرگ هم از شرایط مطلع هستند عنوان کرد که سرمایه بیمه در زمان خسارت بسیار مهم است و قرارداد های اتکایی نوسانات نرخ ارز معمولا دیده می شود و معمولا با 10 تا 20 درصد پیش بینی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه اگر نوسان بیشتر باشد مجددا قرارداد ها با نرخ های جدید به روز رسانی می شود افزود که در زمینه اتکایی تعهدی که به بیمه گذاران داریم پیش بینی های لازم را انجام می دهیم .



سيد اميد مير آقازاده مدير كل حساب ها و ذخاير اتكائي بیمه مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه نکته بسیار مهم در روزهای اخیر تامین نقدینگی جهت تسویه بدهی بیمه گذاران به شرکت های بیمه است که چندین مورد دیده شده است و اخیرا مشاهده شده بیمه نامه هایی که به صورت ارز بوده نقدینگی حق بیمه به صورت ارز تامین نشده و شرکت های بیمه درخواست کرده تا به نرخ روز حق بیمه به صورت ریال پرداخت شود اذعان کرد: در این توافق درخواست شده که به نرخ روز در زمان بروز حادثه خسارت را دریافت کند که بیمه مرکزی با چندین مورد در این زمینه برخورد داشته است و با نظر بیمه مرکزی این قرارداد ها متوقف شد به دلیل اینکه با چنین قراردادهایی ریسک نوسانات نرخ ارز به سمت صنعت بیمه و بیمه گران اتکایی متمایل می شود .

وی اذعان دارد که اگر نوسانات بین 30 تا 50 درصد در نظر بگیریم حق بیمه نیز باید به همین میزان افزایش پیدا کند که این نکته نیز بسیار ضروری است .

وی همچنین به بحث پرداخت های مالیاتی اثرات تسعیر ارز به این مسئله نیز اشاره کرد .


در ادامه این جلسه سید محمد آسوده در پاسخ به اظهارات کیوان پورشب نماینده اتاق بازرگانی که در جلسه حاضر بود وعنوان کرد که با امنیت سرمایه گذاری را از وزارت اقتصاد مطالبه کرد و شرکت بیمه باید به عنوان پیشگامان در حوزه ثبات بازار اقتصادی باشند، گفت: اقتصاد ما بانک محور است وگردش مالی شرکت های بیمه کوچکتر از بانک ها است و یا اساسا این موضوع مطرح است که چرا قادر به قبولی اتکایی نیستیم؟


آسوده عنوان کرد که از زمانی که شرکت های بیمه خصوصی به بازار آمدند و آزاد سازی در صنعت بیمه کلید خورد عمدتا تحت تاثیر تحریم ها بوده ایم و از زیر ساخت های قبول اتکایی از خارج از کشور و یا واگذاری ها موضوع دریافت و پرداخت ها است که عمدتا در زمان تحریم به سختی صورت گرفته است .

به گفته وی زمانی که عنوان شد تحریم ها اثر دارد باید می گفتیم که تحریم ها اثر ندارد و تحریم ها باعث شد صنعت بیمه نتواند به بازارهای بین المللی وارد شود.ورود به بازارها نیاز به سیستم مبادلاتی، نیروی انسانی متخصص و سیستم های زیرساختی است .

آسوده عنوان می کند در بیمه اتکایی ایرانیان اصلا وارد بازارهای بین المللی وارد نشدیم چراکه ورود ما به بازار با زمان تحریم ها بود. البته برخی عنوان می کنند که شرکت های بیمه نوسانات نرخ ارز را پوشش دهند که صنعت بیمه توان چنین حرکتی را ندارد و ریسک های سیستماتیک قابل بیمه شدن نیست . به عبارت دیگر ریسک نرخ ارز که یه روزه همه باید خسارت دریافت کننداساسا قابل بیمه شدن نیست .

لازم است که شرکت های بیمه در این زمینه اطلاع رسانی کنند و باید این نکته را به بیمه گذاران متذکر شوند که دارایی های بیمه شده خود را به روزرسانی کرده و الحاقیه بیمه نامه ها را دریافت کنند.



 ضمیری در ادامه این نشست با بیان اینکه بیمه نامه باید بیمه گذار را به شرایط قبل حادثه برگرداند گفت: به شرط اینکه حادثه ای رخ ندهد در مذاکرات باز است و بیمه گذاران می توانند در این زمینه با شرکتهای بیمه وارد مذاکره شوند.

به گفته وی انتظارات از صنعت باید در حد ابعاد صنعت باشد و در مقایسه با بازار بانکی و پولی کشور بخش کوچکی است .این نکته را باید اضافه کرد که همه ریسک ها قابل بیمه شدن نیست.


غلامعلی غلامی عضو هیأت مدیره و قائم مقام بیمه کارآفرین در این نشست نیز با بیان اینکه تحریم ها در صنعت بیمه تاثیر دارد ادامه دارد که همکاری شرکت های خارجی با بازار ایران دچار مشکل می شود و طبیعی است که بازار های معتبر در همکاری با صنعت بیمه ایران تجدید نظر می کند.

غلامی می گوید :صنعت بیمه باید هشیار باشد که در این شرایط صنعت بیمه می تواند خسارت دریافت کند.

عضو هیأت مدیره و قائم مقام بیمه کارآفرین با بیان اینکه شرایط حاکی از آن است که در آینده با بازارهای خارجی نمی توانیم ارتباط داشته باشیم اذعان داشت که صندوق بیمه ای که پیش از این دولت در اختیار بیمه مرکزی قرار داد باید دوباره احیا شود .


در ادامه سخنان وی را در این زمینه می خوانید.

در این شرایط رقابت های غیر حرفه ای باید کاهش پیدا کند و بیمه گذاران باید با این مسائل آشنا شوند و باید صنایع آگاه باشند و بی احتیاطی نکنند.

صنایع نفت و پتروشیمی نیازمند حمایت جدی صنعت بیمه است و باید با قیمت واقعی بیمه نامه ها خریداری کنند .

پیش از این و در زمان تحریم ها بیمه در بحث بیمه های مسئولیت مشکلات جدی داشتند

صندوق ویژه تحریم می تواند در شرایط فعلی به کمک صنعت بیمه بیاید و کارمزد پرداختی بیمه مرکزی  به عنوان صندوقدار باید به صورت حرفه ای و دقیق پرداخت شود . از بیمه مرکزی می خواهیم که خود را در جایگاه شرکت اتکایی بین المللی ببیند و کارمزدها را روی ریسک های مختلف تنظیم کند.از رفتارهای جزیره ای باید در این شرایط پرهیز کرد .


در ادامه این جلسه خبرنگار رازپول عنوان کرد که از جمع بندی سخنان حاضرین محترم اینگونه استنباط می شود که آیین نامه شماره 70 شورای عالی بیمه در خصوص پوشش نوسانات نرخ ارز آیین نامه ای ناکارآمد است .


در ادامه معصوم ضمیری در پاسخ به پرسش رازپول در خصوص بازگشت تحریم ها و راهکارهای صنعت بیمه در این زمینه می گوید : یکی از بخش هایی که در رابطه با مسائل تحریم وارد عمل شده است صنعت بیمه است . هنوز تحریمی در کشور ما اتفاق نیافتاده بود که در دوران پیشین ریاست کلی دکتر همتی مصوبه ای به هیات دولت در خصوص ایجاد حساب ویژه تحریم پیش بینی شد که از بازار کشور حمایت کند.

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه در جریان هستم باید عنوان کنم که تاسیس بیمه اتکایی ایرانیان نیز به همین منظور صورت گرفت تا در کشور شرکت هایی وجود داشته باشندکه در شرایط تحریم ها و مواقع اضطرار از صنایع داخلی و شرکتهای بیمه حمایت کنند . علاوه بر این مسائل شرکت های بیمه دور هم جمع شدند و حساب ویژه تحریم ایجاد کردند که همچنان فعال است چون هنوز به مرتفع شدن تحریم ها مطمئن نبودیم .

به گفته ضمیری بنابراین شرکت های بیمه حسابی که صادر می کنند یا ظرفیت دارند و اگر ندارند از بازار داخلی پوشش اتکایی خریداری می کنند در غیر این صورت از حساب مشترک خریداری کرده و اگر نیاز بود از حساب ویژه تحریم که مدیریت آن با بیمه مرکزی است و ظرفیت آن یک میلیارد دلار است استفاده خواهند کرد.

مدیرعامل بیمه پاسارگاد گفت: به هر حال صنعت بیمه بنابرتوان تمهیدات لازم را اندیشیده است و تاکنون خسارتی به دلیل اینکه پوشش اتکایی درستی نداشته باشند بدون پرداخت بافی نمانده ولی بازهم تاکید می کنم که استفاده از بازارهای بین المللی به مراتب بهتر و مناسبتر است .


سيد اميد مير آقازاده مدير كل حساب ها و ذخاير اتكائي بیمه مرکزی نیز در پاسخ به پرسشی در خصوص نگهداری نقدینگی ارزی شرکت های بیمه و سپردهای ارزی عنوان کرد که توصیه نامه بیمه مرکزی در خصوص ریسک نقدینگی به زودی به شرکت های بیمه ابلاغ می شود. در این توصیه نامه در خصوص میزان نگهداری نقدینگی و ترکیب نگهداری سبد ارزی توصیه هایی شده است، ضمن اینکه بیمه ها می توانند سپرده های ارزی نزد بانک ها داشته باشند و منعی در این زمینه وجود ندارد.


در ادامه جلسه غلامعلی غلامی گفت که برخی شرکت های بیمه در سال های اخیر قراردادهای اتکایی با بیمه گران خارجی منعقد کردند . در مورد قراردادهای نسبی قرارداد بر اساس ریال منعقد می شود که همه اینها در این قرارداد می آید در زمان پرداخت سهم اتکایی بیمه گر خارجی نرخ به قیمت روز محاسبه و پرداخت می شود که در حال حاضر این مسئله به نفع شرکت های است چراکه با نرخ ارز 4200 تومانی این نرخ تبدیل می شود. البته عکس این موضوع نیز صادق است و اگر خسارتی واقع شده که بیمه گر اتکایی پرداخت نکرده است با نرخ روز محاسبه می شود مگر اینکه نرخی توافق شده باشد.



آقازاده در پاسخ به سهم دولت در بازار اتکایی کشور و سهم بیمه ایران و بیمه مرکزی گفت: در مورد بیمه های اتکایی بزرگترین مسئله موضوع رتبه بندی است . با توجه به اینکه رتبه بندی نیست اعتماد به سختی صورت می گیرد . موضوع دیگر موضوع وجود کارشناس در داخل شرکت های اتکایی است و بدون وجود این کارشناسان قبولی ریسک از بازارهای خارجی و ارزیابی نرخ و شرایط نمی تواند گزینه مناسبی  باشد.

وی در حالی به این موضوع اشاره می کند که شرکت های بیمه اتکایی توانایی ارزیابی درست ریسک ها را ندارد که در سال های اخیر بیمه مرکزی به دو شرکت بیمه ای اتکایی مجوز فعالیت داده است . به راستی اگر توانایی کارشناسی شرکت ها در این زمینه قابل اعتماد نیست دلیل ارائه مجوز به این شرکت ها چه بوده است ؟ آیا صنعت بیمه به شرکت های دکور در این زمینه نیاز داشته است تا ویترین خود را کامل کند؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود