امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
02/11 1397

 گروه سايبان- رییس کل سابق  سازمان نظام پزشکی مي گويد بيمه هاي بازرگاني طلب هاي بيمارستاني را پرداخت نمي كنند. 


عليرضا زالي معاونت فنی سازمان نظام پزشکی و رییس کل سابق  سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص میزان بدهی شرکت های بیمه بازرگانی به بیمارستان های خصوصی در قالب اسناد پزشکی بیمه های درمان تکمیلی گفت: بدهی بیمه های بازرگانی به بیمارستان های خصوصی درجه یک در حال افزایش است و در تهران به 180 میلیارد تومان رسیده که شامل اسناد ثبت شده تبادلی است و مورد تائید شرکت های بیمه بازرگانی قرار گرفته و شامل اسناد بین راهی و کسورات هم نمی شود.


وی با اشاره به اینکه بیمارستان های خصوصی دارای دو گلایه از بیمارهای تجاری اند اضافه کرد که عدم همراهی برای بازپرداخت مطالبات بخشی از مشکلات را شامل می شود و مشکل دیگر بیمارستان های خصوصی کسوراتی که به اسناد بیمارستانی تعلق گرفته است.


وی با بیان اینکه تعامل و همراهی بیمارستان های خصوصی تهران با بیمه های بازرگانی به دلیل این مشکلات با اکراه همراه است اذعان کرد که تعرفه های مورد قبول دولت حداقل در نظرگرفته شده و اين تعرفه براي بیمارستان ها ناچيز است و تنها بيمارستانها بقای اقتصادی خود را در آن جستجو کنند اما بعضا شرکت های بیمه در فضای رقابتی و تبادلی درصد کمی از این عدد حداقلی را با بیمارستان ها تفاهم می کنند و در شرایط فعلی اقتصادی این اعداد فشار مضاعفی را به بخش خصوصی وارد می کند.


زالی با ابراز نگرانی نسبت به اینکه در آینده ای نه چندان دور اکراه در انعقاد قراردادها بین بیمارستان های خصوصی و شرکت های بیمه ای دور از انتظار نیست عنوان کرد که در بیمه های پایه نیز 14 هزار میلیارد تومان معوقه وجود دارد که این مسئله سبب مشکلات بخش سلامت شده است .


وی در پاسخ به این پرسش که بیمه های بازرگانی نیز نسبت به وضع تعرفه ها گلایه مند هستند و نظا سلامت و شرکت های بیمه باید به تعادلی در این زمینه برسند عنوان کرد که تعرفه های پزشکی در شرایط فعلی نیز با قیمت تمام شده خدمات فاصله دارد وجامعه پزشکی نیز از این موضوع گلایه مند است .شیب رشد تعرفه ها هم در سال های اخیر ملایم بوده است و قیمت تمام شده خدمات از سال 1373 که مقرر بود اصلاحاتی صورت گیرد احصا نشده است .

زالی با بیان اینکه آنچه به عنوان تعرفه جاری مورد قبول دولت در مجموعه بیمارستان ها وجود دارد عدد پایینی است و در سال 1396 تعرفه نسبت به سال قبل تر تنها 5درصد رشد کرد افزود :تورم در این شرایط متفاوت بود  و عدد تعرفه ها نیز متفاوت نبود .


وی با بیان اینکه کمبود نقدینگی شرکت های بیمه بازرگانی نیازمند ایجاد تمهیداتی است ، گفت : با این اصلاحات بیمه های بازرگانی سهم بیشتری از بازار بیمه سلامت کشور را در اختیار خواهند گرفت . به گفته وی جلب اعتماد بخش خصوصی در حوزه درمان بسیار مهم است . اساسا اگر بیمه های تجاری مسیر بیمه های پایه را در حوزه درمان طی کنند که عمق خدمات محدودی دارند و پوشش های بیمه ای فراگیر و همراه با رضایت متقاضیان دریافت خدمات نیست، از نظر اقتصادی نیز ممکن است بازار خود را در میان شهروندان از دست بدهند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود