امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
01/20 1397

گروه سایبان - دی ماه سال گذشته بود که سازمان بازرسی کل کشور با اعلام این خبر که یک باند اختلاس در یکی از شرکت‌های بیمه متلاشی شده است سرنخ سوء استفاده مالی در یکی از شرکت های بیمه را به رسانه ها داد و از شهروندان خواست تا موارد مشابه را اطلاع دهند.

 پیرو این اطلاعیه در اسفند ماه سال گذشته روابط عمومی بیمه رازی هم در بیانیه ای خبر اختلاس 100 میلیارد تومانی در این شرکت را رد کرد.

در خبرها آمده بود که برخی مدیران سابق شرکت با ثبت خسارات غیرواقعی طی چند سال حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از حساب ها برداشت کردند .

در پی انتشار این اخبار، شرکت بیمه رازی در اطلاعیه ای با رد این خبر اعلام کرد: "تقویت سیستم نظارتی و حسابرسی داخلی در بیمه رازی، موجب کشف و شناسایی، اسناد مشکوکی شد که بلافاصله اقدامات ضروری و قضایی لازم در این خصوص در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه یکی از عوامل اصلی نیز در بازداشت است. همچنین در خصوص میزان اختلاس و سوء استفاده انجام شده، ضمن تکذیب صد در صد رقم 100 میلیارد تومان اعلام شده، کار در مراجع ذیصلاح در حال بررسی های کارشناسی است. ضمن این‌که اساساً موضوع در رده های مدیریتی میانی بوده و این موضوع در حال پیگیری است."

تحقیقات نشان می دهد که آخرین گزارشات رسمی منتشر شده از بیمه رازی مربوط به 6 ماهه ابتدای سال 1396 است، این گزارشات اذعان دارد که بیمه رازی بالغ بر 100 میلیارد تومان وام قرض الحسنه از شرکت های زیر مجموعه اش دریافت کرده است.

بر این اساس این شرکت از شرکت اعتماد آفرینان آریا بالغ بر 60 میلیارد تومان، شرکت زانوس سازه شمال بالغ بر 20 میلیارد تومان و شرکت فرازماهر آسیا بالغ بر 20 میلیارد تومان برای تامین مالی وام گرفته در حالی که توضیحی داده نشده که این مبلغ از شرکت های گروه به چه منظور دریافت شده است.

بر اساس گزارشات رسمی مورد تائید، این شرکت در شش ماهه ابتدای سال 1396 بالغ بر 386 میلیارد تومان حق بیمه صادر کرده در حالی که 596 میلیارد تومان مطالبات از بیمه گذاران و نمایندگان دارد یعنی بیش از یک برابر از حق بیمه تولیدی و نکته جالب اینکه که خسارت های پرداختی این شرکت در این مدت با رشد 66 درصد همراه بوده است.

اما ظاهرا ماجرا به اینجا ختم نمی شود و مطالبات شرکت بیمه رازی از نمایندگان و بیمه گذارانش رشدی 13 درصدی دارد در حالی که حق بیمه صادره شرکت با رشد منفی 12 درصدی همراه است.

در میان بدهکاران به بیمه رازی نام دو کارگزاری سایپا با 230 میلیارد تومان و کارگزاری چتر ایرانیان با 38 میلیارد تومان رخ نمایی می کند و گزارشات رسمی اذعان دارد که این شرکت در نامه ای مورخ 14 اسفندماه 1395 درخصوص ممنوعيت انعقاد هر گونه قرارداد براي صدور بيمه نامه شخص ثالث خودروهاي صفر کيلومتر، في مابين شرکت هاي بيمه و موسسات وابسته به شرکت هاي خودروساز درخصوص معاملات با شرکت کارگزاري سايپا و کارگزاري چتر آسايش ايرانيان (موضوع مصوبه 04/11/1394 هيئت عامل بيمه مرکزي ج.ا.ايران) را نادیده گرفته است.

آيين نامه كارگزاري (دلالي) رسمي بيمه مستقيم (آيين نامه شماره ۹۲) در ماده ۲۳ اذعان دارد که كارگزار بيمه مجاز به دريافت حق‌بيمه به هيچ نحوي از انحاء اعم از نقدي، چك بانكي در وجه حامل يا بنام خود و طرق ديگر نيست مگر اين كه از مؤسسه بيمه مربوط اجازه نامه كتبي داشته باشد كه در اين صورت، پرداخت حق‌بيمه به كارگزار بيمه در حكم پرداخت حق‌بيمه به مؤسسه بيمه است و مؤسسه بيمه مسئول جبران خسارات وارده خواهد بود، اما بیمه رازی خود اذعان دارد که 120میلیارد تومان چک برای وصول مطالبات از کارگزاری سایپا دارد که تا مرداد 1397 ادامه دارد و در شش ماهه 1396 تنها 28 میلیارد تومان از این مطالبات وصول شده است، البته این شرکت در بخش حساب های دریافتنی نیز مطالبات 103 میلیاردتومانی را از کارگزاری سایپا گزارش کرده است.

از سوی دیگر بیمه رازی در مستندات خود مبلغ 54 ميليارد ريال مطالبات از بيمه گذاران و نمايندگان و ساير حساب ها و اسناد دريافتني، راکد و انتقالي از سنوات مالي قبل، را اذعان می کند.

بیمه رازی در بخش دیگری از اسناد مالی خود این گونه آورده است که سرمایه گذاری هایش در سهام شرکتها نیز بر اساس آمارهای اعلامی 25 میلیارد تومان بوده اما ارزش روز این سرمایه گزاری ها 17 میلیارد تومان گزارش شده است.

البته بدهی ها به وزارت بهداشت (51 میلیارد تومان)، نیروی انتظامی(22 میلیارد تومان) و صندوق خسارت های بدنی همچنان در حساب ها پابرجاست.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود