امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
01/18 1397


گروه سایبان -
علیرغم ایجاد محدودیت فروش بیمه شخص ثالث و بدنه از سوی بیمه ایران برای استارت آپ های بیمه همچنان دو سامانه نسبت به فروش این بیمه نامه اقدام می کنند. سوال اصلی این است که آیا بیمه نامه های صادره از سوی این سامانه ها علی رغم ممنوعیت صدور از طریق سامانه های الکترونیکی معتبر است ؟ 
 


فروش استارت آپی در بیمه شخص ثالث و سایر رشته ها در سال گذشته به حدی پیشرفت داشت که برخی از این استارت ها تن به خرید بیلبوردهای گران قیمت تبلغاتی در شهر تهران و البته در سایر شهرها زدند.


همزمان با این موج وسیع تبلیغاتی از گوشه و کنار خبر رسید که مبلغ فروش بیمه نامه های بیمه ایران در این سامانه با  مصوبات شورای عالی بیمه در تناقض است و تخفیف ارائه شده در این سامانه ها  که از سوی برخی نمایندگان ارائه می شود غیر قانونی است و سبب ایجاد بازار چند نرخی در این شرکت بیمه ای شده و موج نارضایتی در بین نمایندگان بیمه ایران به راه افتاد .


با بالا گرفتن این اختلافات محسن پورکیانی مدیرعامل این شرکت به مسئله ورود کرد و در نهایت بیمه ایران تصمیم گرفت که از بازار فروش استارت آپ ها کنار رود که این مسئله ضرر قابل توجهی را متوجه استارت آپ هایی مانند بیمیتو کرد چراکه عملا بیش از 40درصد بازار بیمه کشور را از دست داده بود و در عین حال تبلیغات وسیعی را نیز در سطح شهر کلید زده بود .


بر اساس اسفند ماه سال گذشته بود که در بخش نامه ای داخلی مدیر کل بیمه های اتومبیل بیمه ایران هرگونه همکاری واحدهای فروش اعم از نمایندگان حقیقی و حقوقی سراسر کشور در زمینه صدور بیمه شخص ثالث و بدنه با سامانه الکترونیکی  را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد.

با این دستور العمل فروش بیمه نامه که وارد فاز جدیدی شده بود و البته هنوز تا مکانیزاسیون کلی، فاصله بسیاری داشت متوقف شد تا حداقل در تنها بیمه دولتی نمایندگان تنها فروشندگان بلامنازع شرکت باقی بمانند.


اما ظاهرا روند صدور آنلاین بیمه شخص ثالث در برخی از سامانه های الکترونیکی ادامه دارد و سامانه هایی مانند بیمیلاین و بیمه دات کام همچنان نسبت به صدور بیمه نامه به این شکل مبادرت می ورزند.

پرسش اصلی این است که نظارت بر این روند بر عهده کدام نهاد و مجموعه ای است و در این میان اگر روند صدور بیمه با اما و اگرهایی همراه باشد چه نهادی پاسخ گو است؟آیا بیمه هایی که از سوی این سامانه ها صادر می شود معتبر است ؟ اگر پشت این سامانه ها همچنان نمایندگان بیمه ایران قرار دارند آیا دستورالعمل داخلی این شرکت برای گروه خاصی اعمال شده است ؟

کنترل شبکه فروش و نظارت بر آنها مسلما بر عهده شرکت های بیمه است و امید که این موارد سبب سردرگمی بیمه گذاران نشود که بالاخره آیا باید به استارتآپ ها اعتماد کنند یا خیر؟

 
 

.

  1. میهمان
    پاسخ 18 فروردین 1397 14:56 عبداله لطفی
    سلام
    اطلاعاتتون کامل نیست؛ آن دو سامانه ای که نام بردید کارگزار بیمه هستند و حق فروش بیمه نامه دارند چه به صورت آنلاین و چه غیرآنلاین. اما نااستارتاپهایی که نه نماینده بودند و نه کارگزار و با این حال بیمه مرکزی و شرکت های بیمه به آنها اجازه کار و همکاری داده بودند، شروع به نرخ شکنی غیرفنی و تشویش اذهان مشتریان کردند لذا بیمه ایران همکاری اش را با آنها قطع کرد
    کی با استارتاپ و اینشورتک مخالف نیست، با آشفته کردن بازار و جوسازی مخالفت شد
    باتشکر: عبداله لطفی؛ فعال صنعت بیمه و صنعت سرمایه گذاری خطرپذیر
    09122437215

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود