امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
11/28 1396

گروه سایبان - ظاهرا شرکت های بیمه ای از تغییر نرخ جدید شخص ثالث در نرم افزارهای خود جا مانده اند و این موضوع سبب شده است که استعلام شخص ثالث در بیمه ایران با سایر شرکت های بیمه ای دارای اختلاف قیمت باشد.


طبق آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت سالانه از ۱۰ درصد به پنج درصد کاهش یافته است اما با یک بار خسارت، کل تخفیفات سال‌های گذشته از بین نمی‌رود و از این منظر تخفیف تثبیت و حمایت‌ شده است.


بر اساس این آئین‌نامه‌ که  از سه شنبه هفته گذشته لازم‌الاجرا شده است  تخفیف‌های عدم خسارت بیمه ثالث تغییر کرده و این تغییرات براساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث اعمال می‌شود. به این ترتیب که براساس ماده ۶ آیین‌نامه جدید تخفیف عدم خسارت سالانه از ۱۰ درصد به پنج درصد کاهش یافته و حداکثر تخفیف همان ۷۰ درصد خواهد بود که در یک دوره ۱۴ ساله به حداکثر تخفیف می‌رسد.


هر چند در نگاه اول این موضوع می‌تواند یک نکته منفی تلقی می‌شود اما باید یادآوری کرد به منظور جلوگیری از ضرر و زیان مالکان دوره انتظاری در نظر گرفته شده است تا قیمت بیمه افزایش پیدا نکند. به عنوان مثال تخفیف یک بیمه‌نامه با پنج سال تخفیف در آیین‌نامه قدیم ۴۰ درصد بود که در آیین‌نامه جدید سه سال دوره انتظار در نظر گرفته شده تا بیمه با شش سال عدم خسارت تمدید شود.


در ادامه این نکته نیز قید شد که آیین‌نامه جدید امتیاز ویژه‌ای نیز برای بیمه‌گذاران دارد و آن این است که در گذشته بیمه‌گذاران اعتراض داشتند که با یک بار خسارت نباید تمام تخفیفات سال‌های گذشته از بین برود. این دغدغه مردم در آیین‌نامه جدید بر طرف شده و از این پس در صورت خسارت تمام تخفیفات بیمه‌گذار به یک‌باره از بین نمی‌رود بلکه این کاهش تخفیفات پلکانی است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی ایران در این باره چنین توضیح داده که از مزایای قانون جدید بیمه شخص ثالث عدم سوخت کل تخفیفات است؛ یعنی اگر فردی برای بار اول خسارت مالی داشته باشد ۲۰ درصد، بار دوم ۳۰ درصد و بار سوم ۴۰ درصد از تخفیف عدم خسارت مالی کاسته می‌شود. در حالی که در قانون قبلی با نخستین تصادف چه مالی و چه جانی کل تخفیفات از بین می رفت.


اما نکته دیگر اعمال این تغییرات در سیستم شرکت های بیمه است . بر این اساس با توجه به زمان بر بودن این تغییر در نرم افزارهای شرکت های بیمه ای بازار با یک گپ قیمت همراه است و قیمت بیمه شخص ثالث برای اتومبیل یکسان در شرکتها با یکدیگر متفاوت است .

به نظر می رسد که با توجه به قالب بودن پرتفوی شخص ثالث در اکثر شرکت های بیمه ای مدیران باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری به خرج دهند چراکه بازگرداندن این منابع مستلزم صرفی انرژی و هزینه بسیاری است.

این در حالی است که بر اساس قانون جدید شخص ثالث بیمه ایران مکلف به صدور بیمه شخص ثالث و سایر شرکت ها برای صدور باید از بیمه مرکزی تائیدیه اخد کنند و بیمه مرکزی هنوز اعلام نکرده است که در بخش خصوصی کدام شرکت ها مجاز به فروش هستند.
آیین نامه فعلی در حالی به تائید شورای عالی بیمه رسیده است که تغییر در نرخ در بیمه ایران اعمال شده و در سایر شرکت های بیمه اصلاح نشده است .در این تفاوت نرخ ها سهم دولت در خصوص وزارت بهداشت،نیروی انتظامی و صندوق تامین خسارت ها بدنی وجود دارد و اثرات آن بر صورت ها مالی شرکت ها به سختی اصلاح می شود .
تفاوت نرخ حدود 90 هزار تومان برای رشته ای که 40 درصد بازار بیمه کشور را در اختیار دارد مسلما رقم قابل توجهی خواهد بود.

.

  1. میهمان
    پاسخ 28 بهمن 1396 16:20 مدیر فناوری اطلاعات شرکت بیمه
    با سلام.
    کاش قبل از درج این خبر اول سعی می کردید در مورد کم و کیف آن اطلاعات کسب کنید و بعد با آب وتاب آن را به عنوان خبر درج نمایید.

    تمام شرکتهای بیمه نرم افزارشون آماده است اما منتظرند تا بیمه مرکزی سیستم سنهاب ثالث را با تغییرات جدید بروز رسانی نماید و بعد آن را اجرایی کنند.
    بیمه ایران هم که زودتر این آیین نامه را اجرایی کرده از تاریخ اجرا تا کنون اطلاعات ناقص به سنهاب ارسال می کند.
    باور نمی کنید از فناوری اطلاعات بیمه مرکزی سئوال کنید.
    حال قضاوت با شما رسانه و خوانندگان شما .
    آیا بیمه ایران کار درستی می کند یا بقیه شرکتها ؟!

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود