امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
11/11 1396

نمی دانیم که نسیه فروشی شرکت های بیمه را باید به پای شرایط نامناسب اقتصادی که بنگاه ها را متاثر کرده بگذاریم یا درایت و راهبرد مدیریتی شرکت ها !

آنچه مسلم است اینکه پرتفوی کاغذی در شرکت های بیمه ای وارد مرحله جدیدی شده است، تا جایی که چند برابر حق بیمه تولیدی است . نمونه این ادعا را می توان در شرکت بیمه  رازی مشاهده کرد؛ بیمه گر جدید ماهان و مسئول پرداخت خسارت رگ سفید.

 بر اساس گزارشات رسمی مورد تائید این شرکت در شش ماهه ابتدای امسال 386 میلیارد تومان حق بیمه صادر کرده در حالی که 596 میلیارد تومان مطالبات از بیمه گذاران و نمایندگان دارد یعنی یک برابر و اندی بیشتر از حق بیمه تولیدی. جالب است بدانید که خسارت های پرداختی این شرکت در این مدت با رشد 66درصد همراه بوده است.

نکته مهم اینکه مطالبات از نمایندگان و بیمه گذاران رشدی 13 درصدی دارد در حالی که حق بیمه صادره شرکت با رشد منفی 12 درصدی همراه است. با این عملکرد بیمه رازی محقق شده زیان انباشته خود را تعدیل کند .

 در میان بدهکاران نام دو کارگزاری سایپا با 230 میلیارد تومان و کارگزاری چتر ایرانیان (متعلق به ایران خودرو ) با 38 میلیارد تومان خودنمایی می کند و گزارشات رسمی اذعان دارد که این شرکت نامه شماره 69967/402/95 مورخ 14 اسفندماه 1395 درخصوص ممنوعيت انعقاد هر گونه قرارداد براي صدور بيمه نامه شخص ثالث خودروهاي صفر کيلومتر، في مابين شرکت هاي بيمه و موسسات وابسته به شرکت هاي خودروساز درخصوص معاملات با شرکت کارگزاري سايپا و کارگزاري چتر آسايش ايرانيان (موضوع مصوبه 04/بهمن /1394 هيئت عامل بيمه مرکزي ج.ا.ايران) را نادیده گرفته است.

آيين نامه كارگزاري (دلالي) رسمي بيمه مستقيم (آيين نامه شماره ۹۲) در ماده ۲۳ اذعان دارد که كارگزار بيمه مجاز به دريافت حق‌بيمه به هيچ نحوي از انحاء اعم از نقدي، چك بانكي در وجه حامل يا بنام خود و طرق ديگر نيست مگر اين كه از مؤسسه بيمه مربوط اجازه  نامه كتبي داشته باشد كه در اين صورت، پرداخت حق‌بيمه به كارگزار بيمه در حكم پرداخت حق‌بيمه به مؤسسه بيمه است و مؤسسه بيمه مسئول جبران خسارات وارده خواهد بود.

بیمه رازی اذعان دارد که 120میلیارد تومان چک برای وصول مطالبات از کارگزاری سایپا دارد که تا مرداد 1397 ادامه دارد و در شش ماهه امسال تنها 28 میلیارد تومان از این مطالبات وصول شده است . البته این شرکت در بخش حساب های دریافتنی نیز مطالبات 103 میلیاردتومانی را از کارگزاری سایپا گزارش کرده است .

مبلغ 54 ميليارد ريال مطالبات از بيمه گذاران و نمايندگان و ساير حساب ها و اسناد دريافتني، راکد و انتقالي از سنوات مالي قبل، است. مضافا ذخاير لازم درخصوص خسارت هاي ادعايي گمرک جمهوري اسلامي ايران ، به دليل اعتراض شرکت در حساب ها منظور نشده است. در اين خصوص اقدامات حقوقي و پيگيري هاي صورت گرفته منجر به وصول مطالبات فوق الذکر و تعيين مبلغ ذخاير لازم نگرديده است.

هرچند که ذیل این گزارش امضای بهمن یزد خواستی، افشین تیرداد،مهرداد رضوانی، علی اکبر دیلمانی  و محمود امرالهی دیده می شود اما امرالهی و رضوانی افراد تازه نفسی در این مجموعه به حساب می آیند.

نکته دیگر دریافت وام قرض الحسنه 100 میلیارد تومانی از شرکت اعتماد آفرینان آریا به مبلغ 60 میلیارد تومان ،شرکت زانوس سازه شمال به مبلغ 20 میلیارد تومان و  شرکت فرازماهر آسیا به مبلغ 20 میلیارد تومان برای تامین مالی است و البته توضیحی داده نشده که این مبلغ از شرکت های گروه به چه منظور دریافت شده است ؟

سرمایه گذاری های این شرکت در سهام شرکتها نیز بر اساس آخرین آمارها 25 میلیارد تومان بوده که ارزش روز آن 17 میلیارد تومان گزارش شده است.

البته بدهی هابه وزارت بهداشت (51 میلیارد تومان)، نیروی انتظامی(22 میلیارد تومان) و صندوق خسارت های بدنی همچنان در حساب ها پابرجاست.

اما هزینه های اداری و عمومی بیمه رازی با سرمایه 200 میلیارد تومان در سال گذشته به 64 میلیارد تومان رسیده است در حالی که تعداد پرسنل این شرکت 629 نفر در سال گذشته گزارش شده است. این هزینه در سال جاری و شش ماهه 34 میلیارد تومان گزارش شده و پرسنل شرکت نیز به 631نفر رسیده است.

بیمه رازی در شش ماهه امسال 37 میلیارد تومان به تبلیغات و بازاریابی اختصاص داده که به نظر می رسد بخش عمده ای از  آن در راستای حمایت از تیم کشتی رازی بوده است. بیمه رازی برای هزینه های تبلیغاتی خود 194 میلیون تومان ذخیره در نظر گرفته است .

بر این اساس بیمه رازی که 123 میلیارد تومان ذخیره خسارت معوق در حساب ها منظور کرده نقش قابل ملاحظه ای در راستای مسئولیت های اجتماعی ایفا می کند!این در حالی است که ذخيره خسارت معوق هم در رشته هاي آتش سوزي، ثالث اجباري، اتومبيل- بدنه و درمان بر اساس برآورد معقولي از مخارج لازم براي تسويه تعهدات فعلي (خسارت هاي واقع شده) صورت نپذيرفته است.

بررسی مغایرت ها در بیمه رازی اذعان دارد که این شرکت مواد 11 و 22 آيين نامه 68 درخصوص، سهيم نمودن بيمه گذاران در انواع بيمه هاي زندگي در 85 درصد منافع حاصل از مجموع معاملات بيمه هاي مذکور، تفکيک سرمايه گذاري از محل ذخيره رياضي در حسابها و ترازنامه شرکت را انجام نداده است .

اما ظاهرا نرخ ها نیز در این شرکت غیر فنی محاسبه می شودتا جایی که گزارشات رسمی اذعان دارد این شرکت ماده 5 آيين نامه 81 در خصوص تعيين تعرفه حق بيمه رشته هاي بيمه به نحوي که ضريب خسارت رشته درمان کمتر از 50 درصد و بيشتر از 85 درصد و ضريب خسارت هر يک از ساير رشته ها کمتر از 40 درصد و بيشتر از 75 درصد نباشد درخصوص برخي از رشته ها را رعایت نکرده است.

رازی در شش ماهه امسال حدود 3 میلیارد تومان حق الزحمه خدمات مشاوره و کارشناسی پرداخت کرده است و 462 میلیون تومان هزینه جریمه و کارمزد بانکی داده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود