امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
11/4 1396

 گروه سایبان - مدیرعامل جدید بیمه میهن به تازگی اظهار کرده است که وضعیت بیمه میهن آنقدر هم که می گویند بحرانی نیست و این شرکت 150 میلیارد تومان ساختمان دارد !


به گزارش رازپول، مجید بنویدی از اهالی خوشنام صنعت بیمه که به تازگی مسئولیت یک شرکت بیمه ای با توانگری مالی 4 را برعهده گرفته در گفت و گویی اذعان کرده است که اوضاع بیمه میهن انقدر ها هم که می گویند بحرانی نیست این شرکت بیمه ای حداقل 150 میلیارد تومان ساختمان دارد و با اصلاحات ساختاری مانند  افزایش سرمایه و اصلاح ترکیب پرتفوی پیش بینی می شود از وضعیت فعلی خارج شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سهامداران با افزایش سرمایه همکاری می کنند ، گفت: سهامداران طی جلساتی که داشتیم متعهد شدند که افزایش سرمایه را محقق کنند و منتظریم که کارهای تشریفاتی بورس انجام شود و آگهی دعوت به مجمع را تا اخر این ماه منتشر کنیم.

بنویدی متذکر شد:  در حال حاضر سرمایه شرکت در حدود 80 میلیارد و 200 تومان است که برای رسیدن به حد مجاز تعیین شده یعنی 150 میلیارد تومان  باید حدود 70 میلیارد افزایش سرمایه داشته باشیم.


برای روشن تر شدن این موارد ذکر چند نکته خالی از لطف نیست .

هفته اول بهمن ماه به پایان رسیده است و تاکنون اطلاعیه یا دعوت نامه ای برای برگزاری مجمع این شرکت به منظور افزایش سرمایه منتشر نشده است .با استناد به زمان باقی مانده از سال و زمان برگزاری مجمع و تصمیم گیری در مجمع و زمان خرید حق تقدم سهام و افزایش سرمایه و با عنایت به مسدود بودن نماد این شرکت در بورس به دلیل تعدیل منفی به نظر می رسد این شرکت زمان کافی برای اجرای مصوبه هیات وزیران در زمینه افزایش سرمایه تا 150 میلیارد تومان که فقط  تا پایان سال مهلت قانونی دارد نخواهد داشت.

صورت های مالی 9 ماهه حسابرسی نشده شرکت اذعان دارد که سرمایه شرکت متبوع بنویدی 80 میلیارد و 200 میلیون تومان است و برای افزایش تا 150 میلیارد تومان سهام داران باید 70 میلیارد تومان دیگر با روش های مختلف تزریق کنند ! بنابراین با در نظر گرفتن دو عنصر مهم زمان و تامین منابع، افزایش سرمایه این شرکت به چوب های جادویی برای تحقق نیاز دارد.


نکته دیگر این که صورت های مالی اعلام شده از سوی این شرکت هرچند که هنوز حسابرسی نشده اما زیان انباشته 47 میلیارد تومانی را نشان می دهد که مسئله افزایش سرمایه منوط به خروج از شمول ماده 141 قانون تجارت را جدی تر می کند. با این وضعیت پرسش اصلی این است که آیا سهام داران تمایل دارند منابع خود را بار دیگر در شرکتی که به لحاظ عملیات بیمه گری و غیر بیمه ای دارای زیان است و علت اصلی آن مطالبات و ترکیب نامناسب پرتفوی است سرمایه گذاری کنند؟


بیمه میهن که در سال های اخیر همواره از وضعیت توانگری نامناسب رنج برده است در بخش عملیات غیر بیمه ای هم سودی نداردو این زنگ خطری برای هشدارهای جدی تر است .

سطح توانگری این شرکت از سال 93 در مرز هشدار آیین نامه توانگری قرار دارد و حضور بنویدی به عنوان فردی تازه نفس در این مجموعه بسیار دیر هنگام و بی موقع است.

به نظر می رسد که علی رغم توانگری پایین مالی مقام عالی نظارت عزمی برای سامان دهی این وضعیت نداشته و تنها اقدام جدی بعد از سه سال تغییر مدیریت شرکت با توصیه و تذکر است.


هرچند که افزایش سرمایه یکی از راهکارهای مطرح شده قانونی برای سامان دهی وضعیت فعلی است و عملکرد نامناسب ترکیب پرتفوی را می پوشاند اما با توجه به اینکه هیات مدیره این شرکت فرقی نکرده است و مدیرعامل مجری سیاست های هیات مدیره است و افراد قبل با همان خط مشی در ترکیب حضور دارندو نمونه آن را می توان در نامه اخیر مدیرعامل پیشین با بورس مشاهده کردآیا می توان به اظهارات مدیرعامل جدید این شرکت امیدوار بود؟


نکته دیگر نقطه اتکای ساختمان بیمه میهن است که به مدد افزایش قیمت در سال های اخیر بهای آن تغییر داشته است و به نظر می رسد با این دیدگاه آیین نامه سرمایه گذاری شرکتهای بیمه نیاز به بازبینی دارد چراکه خرید ملک و ساختمان و قفل شدن منابع در این بخش به نقطه قابل تکیه گاهی بدل شده است که گویا فارغ شدن از آن نیازمند الزامات قانونی است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود