امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
11/2 1396

گروه سایبان - سهمش به زیر قیمت اسمی رسیده و نمادش با قیمت 88 تومان بسته شده است اما مدیرعامل سابقش در 24 دی ماه توضیحاتی را به بورس ارائه کرده که رمز گشایی از آن برای علاقه مندان خالی از لطف نیست.


11 دی ماه بود که خبر تائید صلاحیت مجید بنویدی از سوی بیمه مرکزی را برای مدیرعاملی شرکت بیمه میهن منتشر کردیم اما در تاریخ 24 همین ماه باز هم علی موسی الرضا با عنوان مدیرعامل با بورس نامه نگاری کرده است که انشاله به دلیل طی مراحل قانونی ثبتی و رسمی امضای وی ذیل این نامه رسمی آمده است.

مجید بنویدی هرچند که متعلق به نسل سوخته نیست و تجربه قائم مقامی و عضو هیات مدیره را در رزومه کاری خود دارد اما تجربه مدیرعاملی را بسیار سخت آغاز کرده است؛ از بیمه میهن.


شرکتی که دارای زیان انباشته در تراز خود و توانگری مالی سطح 4 است. هرچند که گرفتاری ها در این شرکت به همین جا ختم نمی شود و اجرای مصوبه هیات وزیران برای افزایش سرمایه تا پایان سال یکی از نفس گیر ترین اتفاقات دوران مدیریتی است که به نظر هم نمی رسد اجرایی شود.

اما مرور نامه مدیرعامل در سایه شرکت بیمه میهن برای بورس خالی از لطف نیست. علی موسی الرضا در نامه ای برای جعفروند آذر رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی اذعان کرده است که کاهش حق بیمه صادره شرکت از مبلغ 180 میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان منجر به افزایش نسبت خسارت پرداختی به حق بیمه صادره از 97درصد به 103درصد شده است . علیرغم کاهش حق بیمه صادره به دلیل تحقق 38درصد حق بیمه در سه ماهه چهارم ذخیره حق بیمه از مبلغ 87 میلیارد تومان به 89 میلیارد تومان و هزینه ذخایر حق بیمه به مبلغ 2 میلیارد تومان افزایش یافته است .


اما وی پیش بینی هایی هم بر اساس فعالیت های 9 ماهه شرکت داشته است که خوش بینانه به نظر می رسد. در حالی که در 9 ماهه امسال این شرکت 93 میلیارد تومان حق بیمه تولید کرده پیش بینی 150 میلیارد تومان حق بیمه برای این شرکت غیر واقعی به نظر می رسد . به عبارت دیگر حق بیمه 9 ماهه شرکت حدودا ماهیانه 10 میلیارد تومان بوده و برای پایان سال باید جهشی حدودا 57 میلیارد تومانی داشته باشد یعنی حدودا ماهیانه 20 میلیارد تومان که این خلاف روند رشد 9 ماهه است .اما نکته جالب در پیش بینی  خسارت ها است و موسی الرضا امیدوار است که خسارت بزرگی رخ ندهد چراکه خسارت پرداختی 9 ماهه 116میلیارد تومان بوده و اظهار امیدواری شده تا پایان سال به 155 میلیارد تومان برسد  یعنی 5 میلیارد تومان بالاتر از حق بیمه پیش بینی شده!


نکته دیگر مقایسه پیش بینی  روند تولید حق بیمه نسبت به خسارت پرداختی است. به عبارت دیگر متوسط ماهانه حق بیمه در نه ماهه حدودا 10 میلیارد تومان بوده که برای سه ماه باقی مانده حدودا 20 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است اما روند خسارت ماهانه حدودا در نه ماه 12.8 میلیارد تومان بوده که برای ماه های پایانی سال حدودا 10 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است .


نکته دیگر اینکه بر اساس صورت های مالی حسابرسی نشده 9 ماهه زیان انباشته شرکت  به 47 میلیارد تومان رسیده است . این در حالی است که سرمایه این شرکت 80 میلیارد تومان است و این شرکت نیز بر این اساس به جرگه ماده 141 های قانون تجارت پیوست. زیان انباشته بر اساس اسن صورت های مالی 75درصد رشد کرده است .


ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت مقرر می‌دارد که اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود.


از سوی دیگر حق بیمه تولیدی در  این مدت بیش از 93 میلیارد تومان بوده در حالی که مطالبات از نمایندگان و بیمه گذاران به 81 میلیارد تومان می رسد. بر این اساس در حالی که منابعی گرفته نشده درآمد شناسایی گردیده و در طرف دیگر ترازنامه ذخیره خسارت معوق 72 میلیارد تومانی شرکت حکایت از پرداختی های آینده دارد . چرخه باطلی که اکثر شرکت های بیمه به آن مبتلا هستند.

به نظر می رسد که در این شرایط بیمه مرکزی برای دفاع از منافع بیمه گذاران باید وارد عمل شود تا اتفاقات ناگوار دیگری را شاهد نباشیم.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود