امروز: دوشنبه، 28 خرداد 1397
10/26 1396

گروه سایبان - توانگر مالی شرکت های بیمه برای سال 1396 اعلام شد.


به گزارش رازپول ، با اعلام توانگری مالی شرکت های بیمه از سوی برخی شرکت های بیمه نسبت به آن اعتراضاتی مطرح شده است .
بر اساس آنچه اعلام شده است سطح توانگری 4 شرکت ایران، دی و میهن به سطح 4 رسیده است و بیمه حافظ در سطح 5 قراردارد .نکته دیگر اینکه در برخی شرکت ها هرچند سطح توانگری فرقی نکرده است اما نسبت توانگری مالی شرکت جا به جا شده است و کاهش دارد .

البته ظاهرا بیمه حافظ افزایش سرمایه خود را به ثبت رسانده است و سرمایه را در حال حاضر به 12 میلیارد تومان رسانده که هرچند با سرمایه مصوب هیات وزیران فاصله بسیاری دارد اما سطح توانگری شرکت را تغییر می دهد.

در این میان سطح توانگری مالی 3 شرکت بیمه نسبت به سال گذشته از سطح یک به سطح دو رسیده است.
بیمه مرکزی توصیه کرده که بیمه گذاران به سطوح توانگری اعلام شده شرکت ها به عنوان معیار اصلی توانایی مالی توجه داشته باشند و از گستره خدمات و وضعیت رسیدگی به خسارت ها وپرداخت آن نیز غفلت نکنند.


 


 لازم به اشاره است که شرکت هایی که کنار سطح توانگری شان ستاره دارد نسبت به سطح محاسبه شده اعتراضاتی را بنابر اعلام بیمه مرکزی اعلام کرده اند و این نسبت ها در بیمه مرکزی در دست بررسی است و احتمال تجدید نظر وجود دارد .
نماد بیمه میهن در روزهای گذشته بسته شده است . هرچند که آیین نامه 69 الزاماتی را برای اصلاح توانگری مالی شرکت ها اعلام کرده است اما توانگری مالی این شرکت از سال 93 افت شدید دارد و در این سال ها در سطح 4 و 3 بوده اما اقدام مفیدی برای اصلاح آن صورت نگرفته است و به نظر می رسد که آیین نامه مذکور ضمانت اجرایی چندانی ندارد .
در

ماده ۹ آیین نامه توانگری آمده چنانچه نسبت توانگري مالي موسسه بيمه حسب نظر بيمه مركزي در سطح ۳ باشد، مؤسسه موظف است علاوه بر برنامه  ترميم وضعيت مالي، برنامه افزايش سرمايه خود را براي ۲ سال مالي آتي (به  تفكيك سالانه) تهيه و جهت رسيدگي به بيمه مركزي ارائه دهد. در اين  برنامه‌ها موسسه بيمه بايد نشان دهد كه چگونه نسبت توانگري مالي خود را ظرف  ۲ سال حداقل تا سطح ۲ ارتقاء خواهد داد. برنامه افزايش سرمايه مؤسسه بيمه حداقل شامل مواردي به شرح ذيل خواهد بود:

۱-      صورت گردش وجوه و صورت حساب جامع سرمايه،

۲-      روشها و منابع تامين سرمايه و هزينه و ريسك هر يك،

۳-      مبالغ و مدت زمان تامين سرمايه،

۴-      نحوه و موارد مصرف سرمايه،

۵-      سياست پرداخت پاداش به هيات مديره و مديران.

ماده۱۰- چنانچه نسبت توانگري مالي موسسه بيمه حسب نظر بيمه مركزي در سطح ۴ باشد، مؤسسه موظف است برنامه  ترميم وضعيت مالي و برنامه افزايش سرمايه خود را براي سال مالي آتي تهيه و  جهت رسيدگي به بيمه مركزي ارائه دهد. در اين برنامه‌ها موسسه بيمه بايد  نشان دهد كه چگونه نسبت توانگري مالي خود را ظرف ۱ سال حداقل تا سطح ۳  ارتقاء خواهد داد. 


در ماده ۱۲ آیین نامه 69 آمده است  موسسه بيمه‌اي كه نسبت توانگري مالي آن طبق اعلام بيمه مركزي در يكي از  سطوح ۳ و ۴ باشد علاوه بر اقدامات مذكور در مواد ۸ تا ۱۱ اين آيين نامه بر  حسب مورد، موظف است به نحوي كه بيمه مركزي تعيين مي‌كند يك يا تعدادي از  اقدامات زير را فوراً به مرحله اجرا درآورد:

۱-         از پرداخت پاداش به هيات مديره و مديران موسسه بيمه خودداري نمايد،

۲-         از توزيع بيش از ۱۰ درصد سود (سود قابل توزيع به سهامداران) خودداري نمايد،

۳-         هزينه‌هاي اداري و عمومي خود را كاهش دهد،

۴-         از سرمايه‌گذاري درگزينه‌هاي معيني خودداري نموده يا بر مقدار آنها محدوديت اعمال نمايد،

۵-         روش محاسبه نرخ حق بيمه قراردادهاي بيمه‌اي كه در آينده منعقد مي‌شوند را اصلاح نمايد،

۶-         عمليات صدور بيمه در بخشي از شعب را كاهش دهد،

۷-         فعاليتهاي برخي از شعب خود را محدود نمايد،

۸-         عمليات صدور بيمه در شركتهاي تابعه را كاهش دهد،

۹-         سهام يا دارايي شركتهاي تابعه را به فروش برساند،

۱۰-      از توسعه فعاليت‌هاي بيمه‌اي در رشته هاي جديد خودداري نمايد،

۱۱-      اعضاي هيات مديره و مديران خود را تغيير دهد.


مورد آخر اتفاقی است که در شرکت های دارای توانگری سطوح 3 و 4 کمتر پیش آمده است.
بیمه ایران نیز به عنوان یکی از بزرگترین و پررنگرین بیمه کشور که بیش از 30درصد بازار بیمه کشور را در اختیار دارد هنوز نتوانسته است از سال 1393 نسبت توانگری مالی خود را اصلاح کند . به نظر می رسد خلاء نیروی انسانی  یکی از مهم ترین معضلات این شرکت بزرگ بیمه ای کشور باشد .هرچند که این شرکت سعی دارد بدنه مدیریتی خود را با استخدام نیروهای جدید اصلاح کند اما سوال اصلی این است که با چنین نیازی و با این وضعیت توانگری به چه دلیل دولت اجازه خروج نیروی انسانی از این شرکت را می دهد؟به نظر می رسد با توجه به بضاعت و توان این شرکت بازنگری در مسئله نیروی انسانی در این شرکت ضروری است .


از سوی دیگر نسبت توانگری بیمه حافظ 27 درصد رشد منفی داشته است و به نظر نمی رسد که افزایش سرمایه این شرکت در روزهای باقی مانده از سال به همین راحتی هم پیش رود.

در ماده ۱۳ آیین نامه 69 آمده است  چنانچه نسبت توانگري مالي موسسه بيمه طبق اعلام بيمه مركزي در سطح ۵ باشد، بيمه مركزي مجاز است پروانه فعاليت موسسه بيمه را در يك يا چند رشته بيمه اي تعليق يا ابطال نمايد.



نکته دیگر عملکرد بیمه آرمان و عدم اعلام توانگری مالی این شرکت از سوی بیمه مرکزی است . با توجه به اتمام مهلت اعلام توانگری های مالی که طبق آیین نامه تا مهرماه فرصت دارد معلوم نیست که عدم شفاف سازی توانگری مالی این شرکت به دلیل تاخیر در ارسال اطلاعات از سوی بیمه آرمان و یا اهمال بیمه مرکزی در بررسی توانگری مالی شرکت است ؟
در حالی که بیمه مرکزی توصیه کرده است که بیمه گذاران نسبت به سطح توانگری مالی بیمه گران خود حساس باشند!
در ماده 15 آیین نامه 69 آمده است
 بيمه مركزي موظف است گزارش عملكرد سالانه اين آيين نامه توسط هر يك از  موسسات بيمه را تهيه و حداكثر تا پايان مهر ماه هر سال به شوراي عالي بيمه  ارايه نمايد.

 

 

 

---

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود