امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
10/19 1396


گروه سایبان - نفتکش ایرانی هنوز در آتش می سوزد اما دست اندرکاران صنعت بیمه در خصوص اینکه سهم خسارت پرداختی شان به چه میزان است هر روز نکات جدید تری را افشا می کنند.


نفتکش حامل نفت ایران که شب شنبه با یک کشتی باری چینی در دریای چین شرقی برخورد کرد صبح روز سه‌شنبه برای سومین روز همچنان در آتش است در حالی که ده‌ها قایق نجات تلاش می‌کنند آتش را مهار کنند.

وزارت حمل و نقل چین در بیانیه‌ای اعلام کرد شرایط جوی بد، وزش بادهای شدید، بارندگی و موج‌های بلند مانع تلاش برای اطفاء حریق و جست‌وجو برای ۳۱ خدمه مفقود این نفتکش شده است.

طبق اعلام وزارت حمل و نقل چین، پیکر یکی از کارکنان این نفتکش روز دوشنبه در نزدیک این نفتکش پیدا شده است که ظاهرا ایرانی بوده است.

ساعاتی پس از وقوع حادثه رئیس کل بیمه مرکزی در یک مصاحبه اعلام کرد که ۷۰ درصد بیمه نامه نفتکش ایرانی موسوم به سانچی متعلق به یک شرکت بیمه نروژی و ۳۰ درصد تحت پوشش شرکت‌های بیمه‌ ایرانی است.


عبدالناصر همتی در مورد پوشش بیمه نفتکش سانحه‌دیده ایران در آب‌های چین گفت: این نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران و به ارزش ۳۲ میلیون دلار بوده است.

وی اذعان کرده است که محموله نفتکش میعانات گازی و نوع قرارداد FOB بوده است، یعنی خریدار محموله را روی عرشه  تحویل گرفته است. بر این اساس به احتمال قوی مسئولیت محموله برعهده خریدار کره‌ای است.


همتی در مورد جزئیات پوشش بیمه نفتکش ایرانی گفت: ۳۰ درصد بیمه‌نامه توسط شرکت‌های بیمه داخلی پوشش داده شده است که ۲۰ درصد از سوی بیمه البرز و ۱۰ درصد از سوی بیمه ملت است. از این ۳۰ درصد نیز ۵۰ درصد بیمه‌نامه‌های فوق نزد بیمه مرکزی پوشش بیمه اتکایی داشته است.

همتی تصریح کرد: همچنین مسئولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا با P&I کلوپ بین‌المللی است.

رئیس کل بیمه مرکزی بر این اساس تصریح کرد: در صورتی‌ که این نفتکش خسارت کامل ببیند و به‌ عبارتی ‌Total loss باشد، پرداخت حدود ۱۰ میلیون دلار از خسارت بر عهده شرکت‌های بیمه ایرانی خواهد بود که از این رقم حدود ۵ میلیون دلار سهم دو شرکت بیمه البرز و ملت و حدود ۵ میلیون دلار سهم بیمه مرکزی خواهد بود.

در همین زمینه سید رسول تاجدار هم صبح امروز به بورس اعلام کرده است که سهم بیمه البرز تنها 400 هزار دلار است که این مسئله با آنچه از سوی رئیس کل پیشتر عنوان شده بود در تناقض بود چراکه طبق سخنان رئیس کل 20 درصد خسارت متعلق به بیمه البرز بود که 50درصد آن  پوشش اتکایی داشت.

در همین زمینه مدیرعامل بیمه البرز در گفت و گو با خبرنگار ما اذعان کرد که سخنان رئیس کل بیمه مرکزی صحیح است و بیمه البرز 15درصد در قالب اتکایی اجباری به بیمه مرکزی واگذار کرده است و مابقی خسارت بر اساس جدول  EXCESS OF LOSS  تامین می شود.

پوشش اتکایی مازاد خسارت برای هر ریسک  Excess of Loss پوششی است که بیمه گر واگذارنده نسبت به مازاد مبلغی از خسارت در هر ریسک (خطر بیمه شده ) که خود توان جبران آن را ندارد مورد حمایت قرار گیرد .

تاجدار در همین زمینه اعلام کرد که بر اساس محاسبات این جدول بیمه البرز به بیمه مرکزی واگذاری داشته است .

به هر حال طبق گفته رئیس کل بیمه مرکزی 10 میلیون دلار از این ریسک در ایران نگه داری شده است و این سهم در هر شرکتی که توزیع شده باشد یعنی صنعت بیمه ایران باید  43 میلیارد تومان خسارت بپردازد. اما در فضایی که تنها بیمه های اتکایی ایرانیان و امین و شرکت های ایران ،پاسارگاد، ملت، ایران معین  و بیمه مرکزی مجاز به قبولی اتکایی هستند مابقی این ریسک کجا توزیع شده است ؟

مصطفی کیایی مدیرعامل بیمه اتکایی امین در گفت و گو با خبرنگار ما از اعلام آمادگی این شرکت در پرداخت خسارت ها خبرداد و اذعان کرد که شرکت بیمه اتکایی امین آمادگی دارد تا پس از بررسی و تایید گزارش کارشناسی خسارت، در اسرع وقت سهم خود از خسارت بدنه و ماشین آلات نفتکش را پرداخت نماید.


به گفته وی این شرکت به صورت مستقیم از طریق بیمه البرز در ریسک مذکور مشارکت دارد، همچنین از طريق قراردادهای بیمه مرکزی و قرارداد مازاد خسارت بیمه البرز نیز در اين خسارت مشارکت دارد. لازم به توضیح است که با توجه به برخورداری شرکت از پشتوانه مناسب ذخایر خسارتهای معوق و احتساب IBNR  45% در ذخایر سال مالی منتهی به 31/06/1396 احتمال کاهش در سود پیش بینی شده بیمه اتکایی امین برای سال مالی منتهی به 31/06/1397 به دليل پرداخت سهم خسارت فوق متصور نیست.


وی اذعان دارد که از سهم 20درصدی بیمه البرز 5درصد متعلق به این شرکت است البته این شرکت در قرارداد EXCESS OF LOSS  بیمه البرز هم سهم دارد و حدودا از قرارداد بیمه البرز 25درصد متعلق به این شرکت است . کیایی اذعان دارد که بیمه اتکایی امین در قرارداد بیمه مرکزی نیز سهم دارد .

کیایی اذعان دارد که هنوز گزارشات دقیق در این زمینه تهیه نشده و سهم دقیق خسارت های این شرکت مشخص نیست اما این شرکت آمادگی پرداخت خسارت دارد .

بنابراین با روشن شدن وضعیت این شرکت باید دید که سهم سایر شرکتهایی که مجاز به قبولی اتکایی اند از این خسارت 43 میلیارد تومانی چقدر خواهد بود؟


نگرانی‌های فزاینده‌ای نسبت به احتمال انفجار و غرق شدن این نفتکش وجود دارد، در حالی که تیمی از ۱۳ کشتی امداد و جست‌وجو ناحیه‌ای به وسعت ۹۰۰ مایل دریایی را در اطراف کشتی جست‌وجو می‌کنند.


نفتکش سانچی تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران در حدود ۱۶۰ مایل دریایی سواحل چین نزدیک شانگهای و در دهانه دلتای رودخانه یانگ‌تسه شب شنبه با کشتی "سی اف کریستال" که حامل ۶۴۰۰۰ تن غله از آمریکا به استان جنوبی گوانگ دانگ چین بود، برخورد کرد و بلافاصله دچار آتش‌سوزی شد.

این نفتکش که در پاناما به ثبت رسیده، از ایران به مقصد کره جنوبی در حرکت بود و ۱۳۶ هزار تن میعانات معادل حدود یک میلیون بشکه به ارزش حدود ۶۰ میلیون دلار بر مبنای قیمت نفت جهانی را حمل می‌کرد.

شدت آسیب محیط زیستی و وسعت لکه نفتی از این کشتی هنوز معلوم نیست، اما این فاجعه ممکن است بدترین فاجعه از سال ۱۹۹۱ باشد که طی آن ۲۶۰ هزار تن نفت سواحل آنگولا را آلوده کرد.

شبکه تلویزیونی CCTV چین روز دوشنبه تصاویری از قایق‌هایی را نشان داد که با شعله‌های آتش و دود سیاهی که از این نفتکش بلند می‌شود، مبارزه می‌کردند.

هنوز سهم بیمه ایران به عنوان یکی از بازیکنان اصلی صنعت بیمه در این پرونده مشخص نیست.یک مقام آگاه در بیمه اتکایی ایرانیان هم اذعان دارد که این شرکت به صورت مستقیم نقش نداشته است .


یک مقام آگاه در بیمه ایران نیز در همین زمینه به خبرنگار ما اعلام کرد که بیمه ایران در قرارداد اتکایی دارای سهم مستقیم نیست و ممکن است در قراردادهای گروهی که با بیمه مرکزی دارد سهمی داشته باشد که قابل توجه نیست . وی اضافه کرد که بیمه مرکزی در همین زمینه نامه ای به این شرکت ارسال کرده است که در این زمینه آمادگی پرداخت خسارت داشته باشد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود