امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
09/29 1396

 

گروه سایبان - بیمه مرکزی از سال گذشته و با توجه به عدم به فعلیت رسیدن مصوبه هیات وزیران در خصوص سرمایه شرکت های بیمه در بسیاری از شرکت ها موضوع کاهش سرمایه از ٢٥٠ میلیارد تومان به ١٥٠ میلیارد تومان را بر اساس مصوبه ای جدید از هیات وزیران در دستور کار قرار داد و به شرکتهای بیمه ای تاکید کرد که اغماضی در کار نیست و تا پایان سال ١٣٩٦ سرمایه شرکت ها باید به میزان تعیین شده برسد.رئيس كل بيمه مركزي هم اذعان دارد كه فعاليت اين شركت ها در برخي رشته مانند ثالث محدود يا بسته مي شود.

نگاهی به برنامه افزایش سرمایه برخی از شرکتها نشان می دهد که برخی در این مسیر حرکت کرده اند و مجوزهایی را بورس و سایر نهادهای ذی ربط دریافت کرده اند اما سرمایه آنها تا پایان سال به رقم مصوبه هیات وزیران نخواهد رسید.

در همین زمینه رئیس کل بیمه مرکزی در گفت و گوی کوتاهی با خبرنگار ما در خصوص اینکه کمتر از ٦٠ روز کاری تا پایان سال باقی مانده و بعید است که برخی از شرکت ها بتوانند به مصوبه هیات وزیران در خصوص افزایش سرمایه دست پیدا کنند اذعان داشت مصوبه شورای عالی بیمه در این زمینه اخذ شده است و اگر شرکتی تا پایان سال نتواند به حد نصاب سرمایه تعیین شده توسط هیات وزیران برسد قطعا با دو روش اقدام خواهد شد روش اول ادغام و روش دوم قطع فعالیت در برخی رشته های بیمه ای که نیاز به تعهد بیشتری دارد مانند شخص ثالث. در این زمینه جدی هستیم و باید شرکت ها در این مدت باقی مانده در خصوص گزینه های افزایش سرمایه ، ادغام تامل جدی داشته باشند.


جدول بیمه مرکزی در ادامه وضعیت افزایش سرمایه شرکت های بیمه را تعیین کرده است . این جدول در شهریور ماه امسال تدوین شده و در سه ماه گذشته برخی شرکتها در زمینه افزایش سرمایه ها اقدامی داشته اند .

 

بیمه دانا نیز گزارش توجیهی هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه شرکت بيمه دانا را به بورس اعلام کرده است . هیئت مدیرة این شرکت در گزارشی لزوم افزایش سرمایه از مبلغ ١٠٢ ميليارد تومان  به مبلغ 150میلیارد تومان از محل آورده نقدی سهامداران ارائه کرده و در این زمینه منتظر نظر بورس است و به نظر می رسد تا پایان سال اجرایی خواهد شد .

از بیمه سینا نیز خبر می رسد که برنامه افزایش سرمایه این شرکت در دست اقدام است .


بیمه سامان نیز گزارش توجیهی افزایش سرمایة مبنی بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ ٨٠ ميلياردو ٣٤٠ ميليون تومان به مبلغ ١٥٠ ميليارد تومان  از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ,سود انباشته ,سایر اندوخته ها را به منظور الزامات قانوني بيمه مرکزي در اجراي مفاد بند ب مصوبه هيات وزيران و بهبود ساختار مالي ، افزايش توانگري مالي ارائه کرده است .

این افزایش سرمایه در انتظار برگزاری مجمع و مجوز بورس است .

در بیمه آرمان نیز برنامه افزایش سرمایه در دست اقدام است و علیرضا بیانیان مدیرعامل این شرکت اذعان دارد که تا پایان سال سرمایه این شرکت به 150 میلیارد تومان خواهد رسید. وی اذعان دارد در مرحله دوم بیمه آرمان سرمایه خود را به ٢٠٠ میلیارد تومان افزایش خواهد داد.


در بیمه میهن هم برنامه افزایش سرمایه از شهریور ماه امسال مورد توجه قرار گرفته است .


هیات مدیره  این شرکت نیز گزارشی مبنی بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ كمي بيش از ٨٠ ميليارد تومان به مبلغ ١٥٠ میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور رعايت مقررات و ضوابط بيمه اي و الزام قانوني افزايش سرمايه - حفظ توانگري مالي مطلوب و ... ارائه کرده که این افزایش سرمایة منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق العاده است.

 

بیمه ما نیز در این زمینه اقداماتی را انجام داده است . منابع رسمی اعلام کرده اند در اجرای قانون بازار اوراق بهادار ، تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت بيمه ما در سازمان بورس مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس رسیدگی انجام شده، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقرّرات مربوط در انتشار سهام ملاحظه نشده و افزایش سرمایه شرکت از یکصدمیلیارد تومان به ١٥٠ میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور رﻋﺎﯾﺖ ﻣﻘﺮرات و ﺿﻮاﺑﻂ ﺑﯿﻤﻪاي و اﻟﺰام ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﺼﻮﺑﻪ هيات وزيران و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﺑﯿﻤﻪ اي صورت خواهد گرفت.


بیمه سرمد هم در این مسیر حرکت کرده است. این شرکت تقاضای افزایش سرمایه خود را ارائه داده و سرمایه خود را از ١٠٠ میلیاردتومان با ٥٠ میلیارد تومان افزایش به ١٥٠ میلیاردتومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی خواهد رساند.


بیمه تعاون اخیرا اعلام کرده است که در اجرای قانون بازار اوراق بهادار ، تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام را ارائه داده است که بر اساس رسیدگی انجام شده توسط بورس، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقرّرات مربوط در انتشار سهام ملاحظه نگردیده و افزایش سرمایه شرکت از ٢٨ میلیارد تومان به ٤٩ میلیارد تومان شرکت مورد پذیرش قرار گرفته است .

این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی خواهد بود .

همچنین مجمع عمومی فوق العاده می تواند با انجام افزایش سرمایه از مبلغ ٤٩ میلیارد تومان به مبلغ ١٥٠ میلیارد تومان از محل  موافقت و اختیار عملی نمودن آن را به مدّت دو سال به هیئت مدیره تفویض کند تا هیات مدیره شرکت پس از أخذ مجوز از سازمان و بیمه مرکزی ج.ا.ا نسبت به عملی نمودن آن اقدام کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود