امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
09/27 1396

 


گروه سایبان - در حالی که بیمه میهن برای افزایش سرمایه تا پایان سال از بیمه مرکزی اولتیماتوم دریافت کرده است در سمتی دیگر از صنعت بیمه یعنی بیمه تعاون مجوز افزایش سرمایه از بورس دریافت شد.

به گزارش رازپول، در حالی که وضعیت بیممه میهن به اذعان یکی از سهام داران به وضعیت بیمه توسعه نزدیک می شود و هنوز وضعیت مدیریت این شرکت معلوم نیست در شرکتی دیگر یعنی بیمه تعاون یونس مظلومی توانسته وضعیت این شرکت را سامان دهی کرده و يكي دیگر از تعهدات خود را عملياتي کند.

اوايل ارديبهشت سال 1396 بود كه رئیس کل بیمه مرکزی اعلام كرد كه چنانچه هيئت مديره بيمه تعاون تا پايان ارديبهشت مديرعامل خود را معرفي نکند، پرونده اين شركت را به شوراي عالي بيمه ارسال خواهد کرد. درست در همان ايام يونس مظلومي كه سابقه هفت سال مديريت موفق بيمه رازي در كارنامه خود را داشت به عنوان مديرعامل به بيمه مركزي معرفي و پس از اخذ تاييديه بيمه مركزي كار خود را در اين شركت آغاز كرد. 

مظلومي در ابتداي شروع بكار خود عنوان كرد كه به بيمه مركزي سه تعهد اصلي داده است: اول ثبت صورتجلسات مجمع سال ٩٥ كه يك سال به تاخير افتاده بود، دوم اصلاح ساختار بيمه تعاون بر اساس الزامات آيين نامه ٩٠ و انتصاب مديران كليدي صلاحيت دار  و سوم اقدام براي افزايش سرمايه بر اساس الزامات مصوبه هيئت دولت.

حالا بعد از سپری شدن چندین ماه از این تصمیم هیات مدیره بیمه تعاون مبنی بر انتخاب وی خبرهاي رسيده از بيمه تعاون حاكي از آن است كه مظلومي بي سر و صدا و آرام آرام پس از ترمیم تیم مدیریتی این شرکت امروز نيز  از سازمان بورس مجوز افزايش سرمايه اين شركت را دریافت کرده است.

افزايش سرمايه اين شركت از ٢٨٠ ميليارد ريال به ١٥٠٠ ميليارد در دو مرحله صورت خواهد گرفت. مرحله اول از محل سود انباشته و اندوخته سرمايه اي و مرحله دوم از محل آورده نقدي سهامداران صورت خواهد گرفت.

اما در سویی دیگر موسی الرضا مرداد ماه امسال خبر خداحافظی اش را از بیمه میهن تائید کرد و حالا بعد از گذشت حدود 4ماه از خداحافظی وی تکلیف مدیرعامل شرکت معلوم نیست .
پیش از این از محمد حیدری به عنوان مدیرعامل احتمالی این شرکت نام برده شد.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین که 18 درصد سهام شرکت بیمه میهن را در اختیار دارد و یکی ازسهامداران عمده این شرکت بیمه ای به شمار می آید گفته است که شرکت بیمه میهن در شرایط فعلی دارای مشکلات فراوانی بوده، بنابراین برای رهایی از این مشکلات، پوست اندازی مدیریتی درتمام ارکان آن یک ضرورت بوده که هرچه سریعترهم اجرایی خواهد شد.
به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، گام دوم در راستای حل مشکلات شرکت بیمه میهن،جراحی ساختار پرتفوی این شرکت بوده چرا که بیمه میهن، باید از صدور بیمه نامه های شخص ثالث و درمان خارج شده و به سمت صدور بیمه نامه عمر و زندگی حرکت کند.

شیرمحمدپور تصریح کرد که بخشی از مشکلات کنونی در شرکت بیمه میهن ناشی از نوع مدیریت مدیران کنونی بوده است و افزود که پس از منفک شدن موسی الرضا و تیم همراه از این شرکت، یک مدیر جوان و کاربلد باید سکان شرکت بیمه میهن را در دست بگیرد زیرا این شرکت در پرداخت خسارت هم با مشکل مواجه است.

او خبر داد که برای یافتن گزینه مدیرعامل جدید شرکت بیمه میهن دست به کار شده و با سایر سهامداران رایزنی کرده است و افزود که قحط الرجال که نیست و در شرایط فعلی شرکت بیمه میهن نمی‌تواند از مدیر بازنشسته در ترکیب مدیریت خود استفاده کند.

شیر محمدپور، از سهامیان مقدم به عنوان یکی از گزینه هایی یاد کرد که در گذشته، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین به عنوان نماینده خود در ترکیب هیات مدیره شرکت بیمه میهن معرفی کرده اما توضیخ داد که با گذشت سه ماه از صدور حکم برای عضویت سهامیان در هیات مدیره، حتی یکبار هم از او برای حضور در جلسات هیات مدیره دعوت به عمل نیامده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین افزود که شرکت سرمایه گذاری صبا تامین برای افزایش سرمایه شرکت بیمه میهن از محل آورده نقدی اعلام آمادگی کرده و ادامه داد که مشکل شرکت بیمه میهن با آوردن املاک برای افزایش سرمایه حل نمی شود و تنها راه نجات خروج از این وضعیت شرکت بیمه میهن آورده نقدی است.
وی هشدار داد که با ادامه روند کنونی مدیریت شرکت باید منتظر تبدیل شدن بیمه میهن به بیمه توسعه‌ای دیگر در صنعت بیمه باشیم.

ظاهرا بیمه مرکزی نسبت به تعیین شدن تکلیف این شرکت هشدار داده است و شنیده های غیر رسمی اذعان دارد که مجید بنویدی عضو هیات مدیره بیمه ما و قائم مقام پیشین بیمه معلم یکی از گزینه های احتمالی مدیریت این شرکت است.

بنابراین در حالی که بیمه تعاون با اجماع اخیر سهام داران و انتخاب مدیری جوان به مشکلات خود سامانی داده است بیمه میهن هنوز نتوانسته فرد مناسبی را که بتواند وضعیت این شرکت را سامان دهی کند پیدا کند. با گذشت بیش از سه ماه از استعفای موسی الرضا مهلت قانونی اداره شرکت با سرپرستی رئیس هیات مدیره سپری شده است و باید دید که سهام داران برای نجات این شرکت از وضعیت کنونی چه تدبیری خواهند اندیشید. بر اساس آخرین اعلام بیمه مرکزی سرمایه بیمه میهن 803 میلیارد ریال است که باید تا پایان سال جاری به 1500 میلیارد ریال افزایش یابد.

وضعیت این شرکت ها نشانگر تصمیم به موقع سهام داران و انتخاب گزینه مناسب است که در شرکتی به ثمر نشسته و در شرکتی دیگر باید جهشی اساسی را تا پایان سال تجربه کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود