امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
08/2 1396


گروه سایبان - بلای مطالبات را می توان آفت دور جدید صورت های مالی شرکت ها ارزیابی کرد،دقیقا همان جایی که مطالبات از بعضا حق بیمه ها پیشی می گیرد و یا با فاصله کمی با آنها قرار دارد .گزارشات شش ماهه از صنعت بیمه نیز نشان می دهد که نسبت مطالبات از حق بیمه های صادره سبقت گرفته است و اساسا وقت آن رسیده که شرکت ها چاره ای در این زمینه بیاندیشند.


در همین زمینه مسعود حجاریان، مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه در خصوص متورم شدن مطالبات در ترازنامه شرکت های بیمه معتقد است که سندیکا و بیمه مرکزی باید وارد عمل شوند و در زمینه شناسایی بیمه گذاران بزرگ که دارای بدهی سنگین به صنعت بیمه هستند تعاملاتی را شکل دهند.

حجاریان معتقد است که بیمه گذاران بدهکار باید شناسایی شوند و در سندیکا بانک اطلاعاتی این بیمه گذاران تشکیل شود و از ارائه خدمات به این افراد جلوگیری شود و بیمه نامه این افراد تکرار نشود.


وی با بیان اینکه بیمه گذاران بدهکار مرتبا شرکت بیمه خود را تغییر می دهند اضافه کرد که بیمه ها به دلیل عدم اطلاع دچار این مشکل می شوند.

مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه با بیان اینکه معضل دوم وصول مطالبات این بیمه نامه ها است اذعان کرد که پس از سررسید وصول این مطالبات اغلب کار پیچیده ای است و پیگیری از پروسه دادگاه و قوه قضائیه نیز فرآیندی زمان بر و طولانی است و این در حالی است که بیمه ها باید وجوه اتکایی این قراردادها را بپردازند و از طرف دیگر برای این درآمدها ذخیره در نظر بگیرند.


وی با بیان اینکه در این فرآیند تنها شرکت های بیمه زیان نمی کنند و بعضا سایر ذخایر شرکت ها اعم از ذخایر ریاضی نیز درگیر می شوند اذعان دارد که این فرآیند بعضا منابع بیمه گزاران بیمه های عمر را نیز تهدید می کند چراکه شرکت ها عموما برای جبران کسری نقدینگی مجبور به جبران از محل های دیگر هستند.

حجاریان معضل سوم را ذخیره گیری برای این مطالبات در حساب ها عنوان کرد و افزود که با ماندگاری این مطالبات باید ذخیره برای آن درنظر گرفت که هنوز آیین نامه ای نیز در این زمینه تدوین نشده است .

حجاریان با بیان اینکه حال صورت های مالی شرکت های بیمه خوب نیست در پاسخ به این پرسش که نقش مدیران شرکت ها را در فرآیند ایجاد این مطالبات چگونه ارزیابی می کنید اذعان می کند که مشکل مدیریت شرکت های بیمه نیست و عمدتا این مشکلات متوجه کارفرمایان بزرگ است .وی اذعان دارد که این کارفرمایان به تعهدات عمل نمی کنند که بخش مهمی از این معضل نیز به دلیل بدهی های دولت است .به گفته وی بدهی دولت به شرکت ها فرآیند پرداخت ها را با مشکل مواجه ساخته اذعان کرد که این معضلی در سطح ملی است و بناید به مدیریت شرکت ها از این منظر خرده گرفت.



بررسی دومینوی این مطالبات در صورت های مالی جالب است . شناسایی درآمد از پرتفویی که نقدینگی آن به شرکت وارد نشده است  و در سمت دیگر ترازنامه خسارت هایی که باید پرداخت شود که هرچند عموما این الزام وجود دارد که تا پرداخت کامل حق بیمه فرآیند پرداخت خسارت آغاز نمی شود اما بعضا این گونه نیست. از سوی دیگر منابعی نیز برای سرمایه گذاری در شرکت ها وجود ندارد و ...
گزارشات حسابرسی نشده منتشر شده از صنعت بیمه نیز گواه رشد مطالبات شرکت های بیمه است که به نظر می رسد باید با حساسیت بیشتری پیگیری شود.

ارقام به میلیون ریال است .

نام شرکت

حق بیمه صادره

درصد تغییرات

نسبت به مدت مشابه سال قبل

مطالبات از نمایندگان و
بیمه گذاران

درصد تغییرات

نسبت به مدت مشابه سال قبل

سایر حساب‌ها و اسناد دریافتنی

درصد تغییرات

نسبت به مدت مشابه سال قبل

بیمه زندگی خاورمیانه

۲,۵۲۹

۲۵۲,۸۰۰

۴۱۴

-

۹,۰۹۸

205

بیمه تجارت نو

۳۱۸,۷۱۲

47

۳۶۲,۲۴۰

14

۱۹,۵۹۱

19

بیمه پاسارگاد

۶,۷۷۸,۵۸۵

48

۱,۸۸۲,۳۶۱

(10)

۱,۷۱۸,۱۵۹

27

بیمه کوثر

۵,۹۳۸,۴۱۴

2

۷,۰۱۰,۳۹۱

32

۵۷۸,۷۶۴

46

بیمه رازی

۳,۸۶۵,۹۹۳

(12)

۶,۲۰۲,۷۶۳

17

۹۴۰,۴۶۸

(4)

بیمه سینا

۳,۱۱۲,۵۳۶

21

۳,۳۵۷,۳۷۷

29

۳۹۱,۰۴۰

12

بیمه سامان

۲,۶۵۲,۴۹۶

11

۱,۴۳۸,۷۵۲

13

۱,۲۶۰,۹۸۰

(1)

بیمه ملت

۳,۱۰۲,۹۳۴

108

۴,۲۷۴,۱۱۷

42

۹۵۸,۵۴۷

(25)

بیمه دانا

۱۲,۰۷۵,۱۷۶

11

۱۳,۸۷۸,۶۴۳

6

۱,۳۸۹,۱۴۳

23

بیمه البرز

۹,۱۸۳,۶۴۳

(1)

۸,۶۵۸,۹۳۴

13

۶۶۹,۳۲۲

7

حکمت صبا

۳۷,۳۳۸

-

۳۷,۵۴۲

۲۸,۵۵۸

۳,۷۹۱

(54)

بیمه سرمد

۱,۶۴۳,۰۶۲

126

۱,۲۵۵,۰۶۱

44

۲۳۲,۹۹۳

90

بیمه پارسیان 

۹,۴۰۰,۲۶۶

16

۹,۸۱۵,۸۲۰

12

۴,۴۵۷,۳۳۷

(3)

بیمه آسیا

۱۶,۱۳۳,۹۴۱

20

۹,۶۷۳,۳۸۲

44

۴,۵۵۴,۲۹۳

14

بیمه ما

۱,۹۴۶,۸۴۰

28

۱,۰۴۵,۱۵۸

22

۳۱۳,۹۶۵

18





بیمه آرمان 12 ماهه سال گذشته مبلغ  به ریال

نام شرکت

حق بیمه صادره

مطالبات از نمایندگان و
بیمه گذاران

سایر حساب‌ها و اسناد دریافتنی

بیمه آرمان

2.229.803.150.347

2.025.111.975.082

642.792.555.770

.

  1. میهمان
    پاسخ 3 آبان 1396 23:19 اسدی
    در بیمه آرمان آقای نظری فوق العاده و بی نظیر عمل کرده
  2. میهمان
    پاسخ 4 آبان 1396 00:33 موسوی
    با سلامچرا آمار شرکت آرمان جداگانه نمایش داده شده؟!بیانیان در آرمان با انتصاب شخصی به نام ش درصد زیادی از مطالبات این شرکت را وصول کرده، به نظرم از تجربیات بیانیان در این زمینه باید استفاده کرد. در شرکت... هیچ برنامه ای برای وصول مطالبات نیست ما نمی دونیم چه جوری میشه وصول کرد. سایت خیلی خوبی دارید موفق باشید

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود