امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
07/23 1396

گروه سایبان - در برخی خبرهای صفحات مجازی اخباری مبنی بر کودتا در سندیکای بیمه گران ایران روایت شد اما از جزئیات آن سخنی به میان نیامد؛ رازپول در خصوص زمزمه های داخل این تشکل اطلاعاتی به دست آورده است .


ظاهرا آنچه برخی آن را کودتا عنوان کرده اند به مباحث مالی در داخل این تشکل بازمی گردد. سندیکای بیمه گران که در داخل آن کلیه شرکت های بیمه نقش و حضور دارد در بعد مباحث مالی دارای ورودی های مشخصی است . این تشکل با حق عضویت سالانه و کمک های داوطلبانه اعضا اداره می شود.

در كتابي كه در پائيز 1384 به قلم سيد محمود حسني بهابادي ، به مناسب هفتادمين سالگرد تاسيس شركت سهامي بيمه ايران، توسط شركت بيمه مذكور منتشر شده ، به نقش بیمه ایران در سندیکا اشاره شده و آمده که بیمه ایران با پرداخت حق عضویت بیشتر همواره به عنوان رئیس شورای عمومی نقش داشته است .


با گذر از آن مقطع تاریخی اساسنامه امروزی سندیکا ارکان سندیکا را به 4 بخش شورای عمومی،دبیرکل،خزانه دار و بازرس تقسیم کرده و در ماده 7 در خصوص شورای عمومی اذعان دارد که شورای عمومی شامل تمام موسسات بیمه عضو سندیکا است و عالی ترین مقام اجرایی هر موسسه به عنوان نماینده آن موسسه در شورا حضور خواهد یافت.در ماده 8 می خوانیم که شورای عمومی از میان نمایندگان اعضا،یک رئیس(یک نائب رئیس و یک منشی برای مدت دو سال انتخاب) می نماید و انتخاب مجدد آنان برای دوره های بعدی بلامانع است.

بنابراین علی رغم اینکه در سال های گذشته بنابر اظهارات آقای حسنی رئیس شورا عمومی مدیرعامل بیمه ایران بوده اما با تغییر اساسنامه این قانون نانوشته ادامه یافته و به رسم سنت همچنان مدیرعامل بیمه ایران عهده دار این مسئولیت است.


هرچند بیمه ایران در سال های اخیر گذرگاه مدیرانی بوده که تماما تفکر دولتی داشته و بعضا با بیمه آشنایی چندانی نداشته(حسینی) و یا عمر مدیریتی کوتاهی در این مجموعه داشته اند(امراللهی) و یا از لایه های میانی همین سیستم دولتی (سهامیان) انتخاب شده اند، این مدیران با همین تفکر مسئولیت ریاست مهمترین و تخصصی ترین نهاد صنفی را نیز عهده دار بوده اند.


اما ظاهرا بحث در روزهای اخیر در خصوص پرداختی های بیمه ایران است . هرچند که بیمه ایران دارای یک رای در این نهاد است اما پرداختی هایش ظاهرا بعضا با سایرین متفاوت است و گویا مباحثی مطرح شده که این شرکت نیز مانند سایرین حق عضویت بپردازد.

سهم بازار بیمه ایران امروز به مرزهای 30 درصد نزدیک می شود و حدود 60 و اندی از بازار در اختیار بخش خصوصی است و این رهبری بازار و نقش تاثیر گذار بیمه ایران سبب شده است که همواره سهم بیشتر و جایگاه متمایز تری نسبت به سایرین داشته باشد.


چندی پیش رازپول در خبری آورد که آیا وقت آن فرا نرسیده که موضوع رهبری بازار را هم رها کنیم و ریاست شورای عمومی را نیز به متفکران بخش خصوصی بسپاریم؟چرا برای انتخاب منشی و کمیسیون ها و ... رای گیری می شود اما جایگاه ریاست شورای عمومی بنابر سنت هاي گذشته در اختیار بیمه ایران است ؟در حالي كه قانونگذار فضا را براي بخش خصوصي هم مهيا مي داند و راي اكثريت را محق مي داند؟


در این خبر آمده بود که آراء مساوی شرکت ها در این مجموعه نیز قابل تامل است . به طور مثال شرکت بیمه ایران معین و یا شرکت بیمه امید که تماما یا بخشی از سهامشان در اختیار بیمه ایران وشرکت های بزرگ دیگر است، رای شان با شرکت هایی که به لحاظ سهام داری با شرکت های دیگر گرده نخورده و در این زمینه دارای استقلال هستند، مساوی است!

اما در فضایی که برخی کرسی های بخش خصوصی به مدیران بیمه ایران سپرده شده و تفکر سندیکا به نظر نمی رسد تماما از بند دولتی رها شده باشد، مباحث مالی هم به مشکلات افزوده شده و باید دید که دبیرکل برای رفع و رجوع آن چه چاره ای خواهد اندیشید؟ آیا سهم بیمه ایران در سندیکا افزایش خواهد یافت و یا سهم سایرین باید بازنگری شود؟


سال مالی سندیکا اسفند ماه پایان می یابد و این زمزمه ها مسلما برای بودجه سال آینده و تراز مالی این نهاد تاثیرگذار خواهد بود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود