امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
06/10 1395

گروه سایبان - تک صدایی در تولید سیستم های جامع و یکپارچه بیمه گری (core insurance) در صنعت بیمه کشورباعث شده که امروز از٣٠٠ شرکت حاضر در صنعت بیمه٢٢ شرکت مشتری یک بنگاه باشند.

به گزارش پایگاه خبری رازپول، بازار بیمه کشور میان ٢٢ شرکت خصوصی و یک شرکت دولتی در سرزمین اصلی و هفت شرکت در مناطق آزاد که البته برخی فعالیت اتکایی دارند تقسیم شده است که از این تعداد ٢٢ شرکت بیمه ای با اولین طراح و تنها تولید کننده سیستم های جامع و یکپارچه بیمه گری (core insurance) در صنعت بیمه کشور یعنی فناوران اطلاعات خبره همکاری می کنند . در این بین تنها دو شرکت دارای سیستم خاص خود هستند و یک تنها شرکت بزرگ بیمه ای کشور نیز نرم افزار بیمه ای خود را از خارج خریداری کرد این مسئله خود جنجال های خبری به دنبال داشت .

بنابراین حدود 50 درصد پرتفوی بیمه ای کشور در اختیار شرکتی است که از سال ١٣٨٢تاکنون به فعالیت در بازار بیمه پرداخته است و رقیبی را در کنار خود تجربه نکرده است.

در این سال ها همواره این نکته وجود داشته که اگر به دلایلی خللی در روند فعالیت های این شرکت به وجود بیاید گزینه جایگزین چیست و تکلیف٢٢شرکت بیمه ای که سرویس های خود را از این شرکت دریافت می کنند چیست ؟
تک صدایی شرکت فناوران اطلاعات خبره در حالی است که هم اکنون بیش از 13000 واحد شعبه و نمایندگی شرکتهای بیمه با بیش از 28000 کاربر در سراسر کشور، از خدمات آنلاین این سیستم استفاده می کنندو بخش اعظمی از خدمات رسانی صنعت بیمه کشور به بیمه شدگان در رشته های مختلف بیمه ای در سراسر کشور، از طریق سیستم جامع بیمه فناوران صورت می پذیرد. شرکت فناوران اطلاعات خبره به عنوان تنها شرکت فعال در زمینه مکانیزاسیون صنعت بیمه است و سامانه بیمه ای فناوران هم اکنون مورد استفاده کلیه شعب و نمایندگی های 22 شرکت بزرگ بیمه ای در سراسر کشور قرار می گیرد.

هرچند که سیستم جامع بیمه گری فن آوران به عنوان یک Core Insurance نقش بسزایی را در پاسخ به نیازهای نرم افزاری شرکت های بیمه ای عهده دار است، اما به نظر می رسد که اصل تک صدایی این شرکت و عدم حضور رقبای پرقدرت، صنعت بیمه را به سوی اجبار و نبود راه گریز استفاده این سیستم سوق داده است.
در شرایط نبود رقیب در حال حاضر 80 درصد از سهم بازار صنعت بیمه کشور، این سیستم را مورد بهره برداری قرار داده اند.

علی رغم شرایط و تولیدمحصول خاص در صنعتی که آرامش و اطمینان را در جامعه فراهم می آورد و عملکرد شرکت ها به این بنگاه گره خورده است بعضا برخی مدیران از وضعیت فعلی گلایه مند هستند، گلایه مدیران در حالی عنوان می شود که این شرکت زمانی که تعداد شرکت ها محدود بوده است و پرتفوی با رشد فعلی روبه رو نبوده فناوران سرویس دهی کرده و اکنون که پرتفوی و تعداد شرکت ها رو افزایش است هنوز این شرکت تکتاز است، به راستی آیا وقت آن نرسیده است که با تولد رقیبی دیگر و خروج از شرایط انحصاری بازار بیمه متحول شود؟

در این میان برخی معتقدند که گزارشات این سیستم از دقت و استاندارد برخوردار نیست و در مقابل برخی معتقدند که آموزش های لازم در این زمینه ارائه نشده و کاربران از آموزش سواد کافی برای استفاده از این سیستم برخوردار نیستند.

یکی از مدیران شرکت های بیمه معتقد است که شرکت های بیمه مطالبه گر نیستند و نتوانسته اند نیازهای خود را از این شرکت به درستی مطالبه کنند. از سوی دیگر این شرکت نیز به عنوان تولید کننده انحصاری بعضا پاسخ گو نیست و سفارشات را با تاخیر تحویل می دهد.

وی اذعان داردکه گزارشات این سیستم بر اساس سفارشات شرکت های بیمه تهیه شده که بعضا در خصوص مثلا موضوع خسارت پاسخ آمارهای متفاوتی را ارائه می دهد. از سوی دیگر کاربران این سیستم ها آموزش های کافی برای بهره گیری ندیده اند و این نیز از معضلات است .

اما استانداردسازی چارچوب گزارش ها و ارائه آن براساس ضوابط و قوانین و آئین نامه های شورای عالی بیمه وظیفه چه کسی است ؟
در همین زمینه یکی دیگر از مدیران شرکت های بیمه اذعان دارد که علی رغم عدم دقت کافی در این سیستم و حجم وسیع کار و عملکرد شرکت فناوران تحت نظر هیچ نهاد نظارتی قرارندارد و به سازمان و نهادی پاسخ گو نیست .وی اذعان دارد که تک صدایی سبب شده است که این بنگاه به موضوع مشتری مداری توجه خاصی نداشته باشد و تلاش خاصی برای بهبود کیفیت انجام ندهد.

فناوران اطلاعات خبره چگونه به وجودآمد؟
ظاهرا هسته اولیه این گروه را برخی کارمندان بیمه دانا تشکیل می دهند که پس از جدایی از این شرکت به بیمه رازی پیوسته اند و پس از جدایی از این شرکت هم فناوران را تاسیس کرده اند و قلب تپنده صنعت را امروز به دست گرفته اند.

شرکت فناوران بصورت رسمی در سال 1382 تاسیس شد ولی فعالیت موسسین شرکت در حوزه فناوری اطلاعات صنعت بیمه به سالهای 75-76 و به بیمه دانا بر می گردد. همزمان با تاسیس شرکتهای بیمه خصوصی، شرکت فناوران اطلاعات خبره نیز در سال 1382 برای پاسخگویی به نیازهای فناوری اطلاعات شرکتهای بیمه تاسیس گردید. این شرکت در سال 82 اولین قراردادها را با بیمه های رازی و کارآفرین منعقد کرد .

هزینه های استفاده از سیستم فناوران در دو بخش راه اندازی و پشتیبانی است که با توجه به وضعیت انحصاری و ضرورت استقرار سیستم های جامع و یکپارچه بیمه گری اجتناب ناپذیر است . گزینه ای که انتخاب آن اجتناب ناپذیر است شنیده هایی را نیز دارد . اینکه آیا برای حضور برخی از مدیران در برخی شرکت ها نظراتی القا می شود، پرسشی است که باید مسئولین به آن پاسخ گو باشند ؟

البته هزینه های بسیار زیاد پشتیبانی از سرویس ها علی رغم وجود سرویس دهی مطلوب از دیگر مواردی بود که استفاده کنندگان به آن اشاره داشتند . البته بحث هزینه ها در شرکت های بیمه متفاوت است و به حجم و اندازه شرکت بازمی گردد که ظاهرا برای پشتیبانی سالانه از ارقامی حدود 400 میلیون تومان شروع می شود .مسلما این رقم با تعداد نمایندگی و شعب و گسترگی ارتباط مستقیم دارد .

اما راهکار چیست؟
یکی از مدیران مالی شرکت ها عنوان می کند که همراهی شرکت های بیمه می تواند سبب عبور از این بن بست باشد .شرکت ها می توانند با سرمایه گذاری در این زمینه و مشارکت در راه اندازی یک شرکت که بیمه ها سهام دار آن باشند در از این رهگذر عبور کنند .وی پیشنهاد کرد که بیمه مرکزی یا سندیکای بیمه گران این موضوع را به عنوان یک مطالبه پیگیری کند چراکه با سرمایه گذاری شرکت های بیمه می توان شرکتی با بنیاد وی در این زمینه راه اندازی کرد و در سال های بعد از ثمره این سرمایه گذاری به سودهم رسید.
با توجه به حجم درآمد فعلی مسلما راه اندازی گزینه جایگزین توجیه اقتصادی دارد.


مشتریان چه کسانی هستند؟
مشتریان این شرکت را بیمه های کارآفرین، رازی،معلم،البرز،آسیا،سامان،نوین،کوثر،سینا،دی،آرمان،ایران معین ،ما ،آتیه سازان حافظ،میهن،تعاون،توسعه،سرمد،دانا،امید و تجارت نو تشکیل می دهند و به نظر می رسدحجم فعالیت بیمه ایران مانع همکاری با این شرکت بوده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود