امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
06/21 1396

گروه سایبان - پرتفوی میلیاردی درمان تکمیلی دو نهاد غول پیکر هر سال از صنعت بیمه پرواز می کند، با وجود اینکه دو وزارت خانه آموزش و پرورش و رفاه سهام مدیریتی در شرکت های بیمه دارند.پرسش اساسی این است که با وجود اینکه برخی شرکت ها بخشی از سهامشان در اختیار نهادهای مرتبط با وزارت رفاه و بازنشستگان قراردارد چگونه نتوانست بیمه درمان تکمیلی صندوق بازنشستگی را صادر کند؟


به استناد اساسنامه صندوق بازنشستگی کشوری ، این سازمان موسسه ای بیمه ای ، دارای شخصیت حقوقی مستقل و وابسته به وزارت رفاه وتامین اجتماعی است که مسئولیت اداره امورصندوق بازنشستگی مستخدمان مشمول مقررات بازنشستگی کشوری را با رعایت مقررات استخدامی مربوط عهده دار است .

به طور دقیق تر پس از تصویب قانون استخدام کشوری در تاریخ ۳۱/۳/۱۳۴۵ به موجب ماده ۷۰ قانون مزبور اداره کل بازنشستگی با کلیه دارائی و موجودی صندوق بازنشستگی و اسناد و اوراق و بودجه وتعهدات خود از وزارت دارائی منتزع و تابع سازمان اموراداری واستخدامی کشور گردید و براساس اصلاحیه ماده مذکور از اول سال ۱۳۵۴ صندوق بازنشستگی کشوری به صورت موسسه ای مستقل وابسته به سازمان اموراداری و استخدامی کشور تشکیل گردید . با ادغام سازمانهای اموراداری و استخدامی کشور و برنامه وبودجه در تاریخ ۱۱/۱۲/۱۳۷۸و تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، صندوق بازنشستگی کشوری نیز یکی از موسسات تابعه این سازمان شد ، با تصویب قانون نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی در تاریخ ۲۱/۲/۱۳۸۳ و به موجب تبصره ۲ ماده ۱۷ این قانون ، صندوق بازنشستگی کشوری از سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور منتزع و تابع وزارت رفاه وتامین اجتماعی گردید و توسط صندوق بازنشستگی کشوری اداره می گردد.


بنابراین در حالی که صندوق بازنشستگی زیر مجموعه وزارت رفاه به شمار می آید واین وزارت خانه بی واسطه و با واسطه در بیمه های بازرگانی دارای کرسی های مدیریتی است اما برای چندمین سال پیاپی پرتفوی بیمه درمان تکمیلی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری به آتیه سازان حافظ واگذار شده است .

ظاهرا علی رغم پیگیری ها و جلسات برگزار شده با برخی شرکت های بیمه و بیمه مرکزی امسال هم بیمه های بازرگانی نتوانستند این پرتفو را به دست آورند و این پرتفو آماده از صنعت بیمه پریده است. ظاهرا مبنای عمل صندوقی مورد نظر نهاد سفارش دهنده بیمه بوده است و بیمه مرکزی در جلسات عملکرد صندوقی را مورد تائید قرار نداده و بر ارائه نرخ و اکچوئری تاکید داشته است. بر اساس شنیده ها جلسات متعددی در این زمینه صورت گرفته است و این مورد یکی از مشکلات اساسی در انتقال پرتفو بوده است.


شرکت آتیه سازان حافظ  پس از مناقصه‌ای که سازمان بازنشستگی کشوری برگزار کرد برنده اعلام شده و توانسته است برای یازدهمین سال (از سال 84 تا 89 و از سال 90 تا 95پرتفوی بازنشستگان کشوری را بدست آورد.

قرارداد جدید از تاریخ 1/6/96 شروع شده است . نرخ در نظر گرفته شده برای سال 96 به ازای هر نفر 26هزار و 500 تومان است که سازمان بازنشستگی از حقوق بازنشستگان کم می‌کند.

البته قرارداد آتیه‌سازان حافظ با سازمان بازنشستگی به صورت حق العمل‌کاری است، یعنی در قبال خدماتی که ارائه می‌شود کارمزد دریافت می کنند و ظاهرا این نقطه ای است که بیمه های بازرگانی نتوانسته اند با صندوق به تفاهم برسند. 


اکچوئری و ارائه نرخ های فنی بر اساس ریسک که به تائید بیمه مرکزی در چنین قراردادهایی باید برسد نقطه ای است که دست بیمه های بازرگانی را علی رغم سهام داری وزارت رفاه در این مجموعه ها کوتاه کرده است . بنابراین به نظر می رسد مقام ناظر برای سامان دهی این بخش نیز باید چاره ای بیاندیشد.


در قرارداد جدید سقف تعهدات تغییر کرده است و  سقف تعهدات بیماری‌های فوق تخصصی و بیماری‌های صعب العلاج را از 15 میلیون تومان به 17 میلیون تومان، بستری‌های عمومی و بستری‌های طبی وخدمات سرپایی را از 7 میلیون و 500 هزار تومان به 8 میلیون و 500 هزار تومان، خدمات تشخیص سرپایی به 650هزار تومان،خدمات آزمایشگاهی را به 320 هزار تومان و اعمال مجاز سرپایی از 300هزارتومان به 350 هزار تومان افزایش داده است و خدمات رادیوگرافی که در قرارداد‌های سنوات پیش در تعهد بیمه نبود نیز با سقف 150 هزارتومان اضافه شده است.


مدیرعامل این صندوق در گفت و گویی اذعان داشته که این صندوق بالغ بر یک میلیون 300 هزار بازنشسته را تحت پوشش دارد همچنین سید مرتضی ادیانی مدیرعامل شرکت آتیه‌سازان حافظ نیز از برنده شدن شرکت آتیه سازان حافظ در مناقصه بیمه تکمیلی درمان صندوق بازنشستگی کشوری خبر داده و عنوان کرده که صندوق بازنشستگی کشوری از طریق آگهی عمومی اقدام به برگزاری مناقصه برای تحت پوشش قراردادن 2 میلیون نفر بازنشسته صندوق بازنشستگی کشوری کرده است.


بنابراین بدون احتساب سهم صندوق بازنشستگی در حق بیمه پرداختی تنها 53 میلیارد تومان سهم بیمه شدگان در قبال این سرویس است ؛ یعنی تقریبا یک سوم سرمایه تشکیلی یک شرکت بیمه! که با احتساب سهم حق بیمه دولت رقم فراتر از اینها خواهد بود.  در حالی که سالها بیمه مرکزی معتقد است که آتیه سازان حافظ مجوز بیمه بازرگانی ندارد اما به راحتی این شرکت رشد کرد و کار به جایی رسیده است که وزارت رفاه و وزارت آموزش و پرورش به عنوان سهام دار برخی شرکت های بیمه هم نمی تواند پرتفوی درمان تکمیلی برخی گروه ها(صندوق بازنشستگی کشوری و فرهنگیان) را از این نهاد جداکنند! این در حالی است که ظاهرا وزارت اقتصاد نیز نمی تواند به عنوان نهاد ناظر بر بیمه ها راهکاری در این زمینه داشته باشد.

با وجود اینکه برخی سازمان ها وارد فاز درمان تکمیلی که متولی آن بیمه های بازرگانی هستند شده اند ظاهرا به راحتی نمی توان دست آنها را از سفره های میلیاردی کوتاه کرد.


با وجود آنکه برخی معلمان در بیمه معلم و برخی بازنشستگان در بیمه ملت سهام دارند و وزارت رفاه در برخی شرکت های دیگر مانند البرز،دانا و ... کرسی مدیریتی به واسطه سهام قالب دارد اما به راحتی پرتفوی میلیاردی این مجموعه بر خوان های دیگری می نشیند، خوانی که فقط حق العمل کاری می کند و ریسکی را متحمل نمی شود.به نطر می رسد که بیمه مرکزی باید راهکاری برای ورود به این پرتفو تدبیر کند و جایگزینی برای حرکت صندوقی در این پرتفوها بیاندیشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود