امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
06/12 1396

گروه سایبان - حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بيمه یکی از وعده های وزیر اقتصاد پیشن بود که عملیاتی شدن آن به عمر وزارتش کفاف نداد هرچند که هر دو نهاد بیمه مرکزی به عنوان سیاست گذار  و سازمان امور مالیاتی ذیل این وزارت خانه فعالیت داشتند و اموری از این دست می توانست با سرعت بیشتری پیش برود . هماهنگی بیشتر این واحد ها و پیگیری معاونت امور مجلس این وزارت خانه می توانست این چرخ را سریعتر به حرکت درآوردکه عملیاتی نشد.

حالا آقای کرباسیان مانده با وعده هایی که طیب نیا به صنعت بیمه داد.


اما وعده ای که وزیر اقتصاد نتوانست در چهار سال عمر فعالیتش عملیاتی کند، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان عملیاتی کرده است؟

می پرسید چطور؟

این اداره شکایتی را در هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال بخش نامه سازمان امور مالیاتی مبنی بر اخذ مالیات بر ارزش افزوده بر بیمه های مکمل درمان مطرح کرده است و توانسته رای این دیوان را به دست آورد.

بر این اساس دیوان رای داده که مطابق بند 9 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده ، انواع دارو و لوازم مصرفی درمانی،خدماتی درمانی و خدمات توانبخشی و حمایتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف اعلام شده است .نظر به اینکه در سطر آخر بخشنامه مورد اعتراض پرداخت خدمات بیمه درمان و تکمیل درمان از معافیت مذکور در حکم قانون پیش گفته شده خارج شده است ، بنابراین این قسمت از بخشنامه مغایر قانون یاد شده بوده و تصویب آن از حدود اختیارات سازمان امور مالیاتی خارج است و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین نامه دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود. اعضای هیات عمومی دیوان عدالت اداری با اعمال ماده 13 قانون اخیر الذکر و تسری ابطال بخشنامه به زمان تصویب آن فقط نسبت به پرداخت کنندگان مستقیم مالیات بر ارزش افزوده موافقت کردند.

پیگیری این موضوع از سوی سایر نهادها در حالی است که در قانون تاسيس بيمه مركزي ايران و بيمه گري در ماده یک آمده است : به منظور تنظيم و تعميم و هدايت امر بيمه در ايران و حمايت بيمه گذاران و بيمه شدگان و صاحبان حقوق آنها همچنين به منظور اعمال نظارت دولت بر اين فعاليت موسسه اي به نام بيمه مركز ي ايران طبق مقررات اين قانون به صورت شركت سهامي تاسيس مي گردد. اما سال ها است که مصرف کنندگان خدمات بیمه ای مالیات بر ازرش افزوده می پردازند اما دست اندرکاران این طرح شکایتی را در این خصوص مطرح نکرده اند.

با توجه به سهم بیمه درمان تکمیلی در سبد پرتفوی صنعت بیمه به نظر می رسد که کاهش مالیات ها می تواند تاثیر بسزایی در این روند داشته باشد.

اما مالیات بر ارزش افزوده از سوی دیگر موضوعی است که برخی کارگزاران و نمایندگان را نیز درگیر کرده است و در زمینه پرداخت این مالیات نمایندگان و کارگزاران هم با مشکلاتی مواجه اند .به نظر می رسد که زیرمجموعه های وزارت اقتصاد باید تعارفات را کنار بگذارند و برای حل مشکلات بیمه گذاران، نمایندگان و سایر اقشار راهکارهای جدی بیاندیشند.

مستند رای دیوان

رای-دیوان.pdf [حجم: 97.52 کیلوبایت] (تعداد دانلود: 30)
مشاهده آنلاین فایل: رای-دیوان.pdf

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود