امروز: سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403
06/6 1396


گروه سایبان - مدیرعامل بیمه دی در خصوص انتظارات از وزیر جدید اقتصاد عنوان می کند که نیاز به ورود به فرآیندهای بیمه گری نیست.

مجید بختیاری مدیرعامل بیمه دی در گفت و گو با خبرنگار راز پول در پاسخ به اینکه صنعت بیمه از وزیر اقتصاد چه انتظاراتی دارد  اذعان کرد که حتما قبول داریم که اساسا صنعت بیمه بخشی از نظام اقتصادی کشور است و این صنعت از چند منظر حائز اهمیت است .

 وی در تشریح سخنان خود بیان دارد که از دیدگاه اول شاخص ضریب نفوذ بیمه بیانگر سهم صنعت بیمه از GDP است و هر چقدر این شاخص رشد کند به نفع اقتصاد کشور است .

بختیاری ادامه می دهد که از منظر دیگر بیمه به عنوان مکانیزمی کارساز محافظ و پشتوانه اقتصاد است و ثالثا با توجه به رویکرد های توسعه اجتماعی دولت های یازدهم و دوازدهم بی تردید بیمه قادر است کمک بسیار جدی به رفع دغدغه های حاکمیتی داشته باشد.


مدیرعامل بیمه دی با بیان اینکه با چنین تعریفی انتظارات از وزیر می تواند بسیار خلاصه عنوان شود ادامه داد که بر این اساسا کمک به بهبود شاخص های سود آوری در صنعت بیمه یکی از مهمترین انتظارات است چراکه فعالیت بیمه ای به عنوان بنگاهی بازرگانی باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی اینطور ادامه میدهد که صنعت بیمه باید بتواند برای سرمایه گذاران سودآور باشد و به عبارت دیگر شاخص های سودآوری طوری رقم بخورد که میل به سرمایه گذاری در صنعت بیمه بیشتر شود.

بختیاری اذعان دارد که با توجه به سیاست های ذیل اصل 44 یک بیمه دولتی و حدود 29 شرکت خصوصی داریم و  سرمایه گذاران بخش خصوصی دنبال سود آوری هستند اما در حال حاضر مشکل اصلی صنعت بیمه شاخص پایین سودآوری است و مطالعات نشان داده بین 50 صنعت کشور از نظر شاخص سودآوری صنعت بیمه رتبه مناسبی ندارد و این وضعیت کار در صنعت بیمه را دشوار کرده است .

وی در خصوص دلایل این سودآوری نیز عنوان می کند که دلایل روشن است .این صنعت در حال حاضر به صنعتی برای جمع آوری عوارض برای سایر بخش های حاکمیت تبدیل شده است و انواع مالیات و عوارض از آن دریافت می شود و رغبت برای سرمایه گذاری کم شده است .

مدیرعامل بیمه دی در خصوص راهکار اساسی در این خصوص گفت که اگر حاکمیت به گونه ای رفتار کند که جایگاه صنعت به درستی درک شود و این اجماع به وجود آید که بیمه در مواقع بروز خسارت های اساسی مانند سیل، زلزله و خسارتهای کلی دغدغه های حاکمیت را رفع می کند حتما تفکر توسعه و حمایت از بیمه بوجود می آید که چرا در این موارد بیمه دغدغه حاکمیت را رفع و تسهیل می کند.

وی ادامه می دهد که با این رویکرد سودآوری  شرکت های بیمه نیز بالا می رود و سرویس های جدید و خدمات نو هم به صنعت اضافه می شود و تقویت سود آوری افزایش سرمایه گذاری را در پی خواهد داشت.

بختیاری ادامه می دهد که صنعت بیمه در حال حاضر خدمات زیادی ارائه می دهد ودغدغه تصادفات  و پوشش ریسک های بزرگ را از حاکمیت کم کرده است اما به رغم این خدمات از صنعت عوارض و مالیات ارزش افزوده دریافت می شود در حالی که در دنیا صنایعی مالیات می دهند که خدمات آنها جایگاه سازنده ای در جامعه ندارند مثل فست فودها، دخانیات و یا لوازم آرایشی. اما بیمه با وجود اینکه خدمات مطلوبی می دهد و دغدغه های زیادی را از حاکمیت مرتفع می کند این عوارض را پرداخت می کند .

بختیاری با بیان اینکه در فضای کسب و کار امتیاز خاصی برای این صنعت که این دغدغه ها را به دوش می کشد قائل نشده اند، اضافه کرد که اگر حاکمیت حمایت مناسبی از این صنعت داشته باشد و بیمه فراگیرتر شود،به راحتی در مواقع خسارت های اساسی انتظار از شرکت های بیمه برای عمل به تعهدات وجود خواهد داشت .

بر این اساس انتظار می رود که وزیر اقتصاد به گونه ای برنامه ریزی کند که میل به افزایش سرمایه گذاری و ورود نقدینگی برای کسب بازده بیشتر فراهم شود و انتظاری به ورود به فرآیندهای داخلی و بیمه گری نیست.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود