امروز: سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403
05/1 1396

تقسیم سود 100 ریالی بین سهامداران بیمه ملت در حالی به تصویب رسیده است که ابهاماتی در خصوص سود شناسایی شده وجود دارد.

به گزارش رازپول،  روزپایانی تیرماه برای شرکت های بیمه  بسیار شلوغ و پررفت و آمد بود و شرکت های زیادی مجامع خود را برگزار کردند که یکی از این شرکت ها بیمه ملت بود.

علیرضا ابراهیم پور که نامی آشنا در صنعت بیمه کشور نیست به همراه هیات مدیره این شرکت توانسته اند سود 100 ریالی برای هر سهم محقق کنند و این در حالی است که وی پیش از این اعلام کرده بود که اگر خسارت پتیروشیمی بوعلی در کار نبود کاهش سود هم ضرورتی نداشت.

نکته جالب در عملکرد وی و همکارانش در بیمه ملت مربوط به سرفصل مطالبات از بيمه گذاران و نمايندگان است که شامل مبلغ 960 ميليارد ريال مطالبات ارزي از شرکت هاي پترو پايدار و پترو سينا آريا است.

اما وی برای این مطالبات که به صورت راکد و نقل از سنوات قبل وجود دارد عليرغم راکد بودن در سال مورد گزارش مبلغ 66 ميليارد ريال سود حاصل از تسعير ارز شناسايي کرده است! که معلوم نیست چه توجیهی در این زمینه وجود دارد؟

عملکرد بیمه ملت در این زمینه صدای حسابرس را هم درآورده تا جایی که در گزارشات اذعان شده با توجه به راکد بودن مطالبات و در غياب وجود شواهد لازم در خصوص وصول اصل مطالبات مذکور لزوم شناسايي سود زيان حاصل از تسعير ارز مطالبات معوق براي محرز نیست!

 این در حالی است که مانده حسابهاي دريافتني تجاري و غيرتجاري ترازنامه شامل مبلغ 54.5 ميليارد ريال اقلام راکد است که آثار مالي ناشي از تسويه مطالبات مذکور بر صورتهاي مالي مورد گزارش مشخص نیست.

بررسی های دقیقتر نشان می دهد که بیمه ملت 364 میلیارد تومان حق بیمه تولید کرده در حالی که 300 میلیارد تومان مطالبات دارد . بر این اساس حق بیمه ها رشد 12درصدی دارد در حالی که مطالبات از رشد 21 درصدی برخوردار است. لازم به اشاره است که شرکت در این مدت 309 میلیارد تومان نیز خسارت پرداخت کرده است.

از سوی دیگر 68 میلیارد تومان پول این شرکت در بند مطالبات از نمایندگان و کارگزاران محبوس شده که واقعا دلیل این بده بستان به لحاظ آیین نامه ای روشن نیست چراکه شورای عالی بیمه در آیین نامه مربوطه اذعان دارد که نمایندگان حق دریافت حق بیمه را دارا هستند اما وجوه را باید فورا به شرکت منتقل کنند. بنابراین در این بخش بیمه ملت 68 میلیارد تومانی را که باید در بخش سرمایه گذاری ها متمرکز کند تا بتواند خسارات را پرقدرت تر پرداخت کند در این سرفصل محبوس کرده است .

یکی دیگر از بندهای مطالباتی مربوط به هواپیمایی آسمان است که از سال 1390در حساب ها باقی مانده و طلبی 39 میلیارد تومانی بابت صدور بیمه نامه است که شرکت هنوز موفق به تعیین تکلیف آن نشده است . هواپیمایی آسمان در همان سال اعلام کرده که 0.33 درصد سهام بیمه ملت متعلق به این شرکت بوده است.

با این عملکرد معلوم است که سود بیمه ملت از کدام محل حاصل شده است؟بررسی ها نشان میدهد که 9میلیارد و600 میلیون تومان از این سود از محل تسعیر ارز و بیش از 15 میلیارد تومان از محل فروش دارایی ثابت حاصل شده است که مجموعا حدود 24 میلیارد تومان برآورد می شود.

به هر حال در جلسه مجمع این شرکت صورتهای مالی شامل ترازنامه و حساب سود و زیان انباشته و یادداشت های همراه سال مالی منتهی به 30/12/1395 به تصویب رسیده است. همچنین به ازاء هر سهم 100 ریال بر اساس برنامه زمان بندی اعلام شده به سهامداران پرداخت می گردد .

این شرکت اعلام کرده که تحقق رشد پيش بيني شده براي سال 96 كاملا قطعي و امكان پذير مي باشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود