امروز: سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403
04/26 1396

گروه سایبان - ظاهرا یونس مظلومی بیشتر وقتش را در سال گذشته به فروش بیمه های ثالث در بیمه رازی اختصاص داده تا جایی که بدهی دو کارگزاری  به 325 میلیارد و 700 میلیون تومان رسیده که ظاهرا معادل 33درصد دارایی های این شرکت است و معتمد سهام داران در این زمینه حساسیت به خرج داده است.


مماشات با این دو کارگزاری که نسبت به سال گذشته مطالبات از ایشان 104 درصد رشد دارد ، در حالی است که مجمع این شرکت در سال گذشته تاکید کرده بود در خصوص پيگيري و وصول مطالبات از شرکت کارگزاري سايپا و شرکت چتر آسايش ومطالبات راکد (بيمه گذاران نمايندگان)، پیگیری لازم به عمل آید که ظاهرا اقدامی صورت نگرفته است.


بر این اساس بیمه رازی که تنها 200 میلیارد تومان سرمایه دارد تنها در چند فقره یک طلب 263 میلیارد تومانی از کارگزاری سایپا،61 میلیارد تومان از کارگزاری چتر آسایش ایرانیان و 9 میلیارد تومان از شکوه فراز آریا طلب دارد .در حالی که آیین نامه شماره 92 در ماده 23 اذعان دارد که كارگزار بيمه مجاز به دريافت حق‌بيمه به هيچ نحوي از انحاء اعم از نقدي، چك بانكي در وجه حامل يا بنام خود و طرق ديگر نيست مگر اين كه از مؤسسه بيمه مربوط اجازه­نامه كتبي داشته باشد كه در اين صورت، پرداخت حق‌بيمه به كارگزار بيمه در حكم پرداخت حق‌بيمه به مؤسسه بيمه است و مؤسسه بيمه مسئول جبران خسارات وارده خواهد بود. مطالبات از این کارگزاران بابت فروش خودروهای صفر کیلومتر ایران خودرو و سایپا است که بیمه مرکزی فروش و انعقاد قرارداد با این شرکت ها را از ابتدای سال 1395 ممنوع کرده بود.


مطالبات از نمایندگان و بیمه گذاران این شرکت بیش از 500 میلیارد تومان گزارش شده در حالی که 790 میلیارد تومان حق بیمه تولید کرده است.به عبارت دیگر اگر 760میلیارد تومان بدهی را هم به این معادله بیافزاییم می بینیم که وضعیت بیمه رازی چندان مناسب به نظر نمیرسد خصوصا اینکه مطالباتش در این بخش 111درصد رشد دارد !


مدیر حامی نسل سوخته ظاهرا بالغ بر 18 میلیارد و 700 میلیون تومان هم پرونده باز مالیاتی در بیمه رازی به جا گذاشته که وضعیت این پرونده ها که بخشی مربوط با سال 91 و بخشی نیز 93 و 94 است هم مشخص نیست.


کشتی 6.5 میلیارد تومان برای بیمه رازی آب خورد

از سوی دیگر هزینه های اداری وعمومی 64 میلیارد تومانی شرکت هم داستان دیگری است خصوصا اینکه در این بخش هزینه حمایت از تیم کشتی 6.5 میلیارد تومان خرج روی دست بیمه رازی گذاشته و فقط در بخش مشاوره و کارشناسی شرکت 5 میلیارد تومان هزینه پرداخت کرده است و با یک جمع ساده تبلیغات(14 میلیارد تومان) و مشاوره هزینه 20 میلیارد تومانی به بار آورده است . در این میان پرداخت های حدود 2 میلیارد تومانی هر سه ماه یکبار برای کارانه هزینه 8 میلیارد تومانی را برای شرکت به وجود آورده که ظاهرا مظلومی در کنترل این هزینه ها چندان موفق نبوده !با چنین وضعیتی سود خالص شرکت از 24 میلیارد تومان در سال 94 به 18 میلیارد تومان در سال 95 کاهش پیدا کرده است که در این خصوص درآمد ها و هزینه های غیر بیمه ای این سرفصل را نجات داده است. نکته مهم اینکه اعداد حق بیمه پوشالی است چراکه فقط روایتی از عدد رقم بدون وصول نقدینگی است و اعداد هزینه ها واقعی تر به نظر می رسد.


در بخش دیگری از عملکرد مظلومی در بیمه رازی شاهد آن هستیم که ارزش سرمایه گذاری های این شرکت با کاهش روبه رو بوده است به طوری که بهای تمام شده سرمایه گذاری در شرکت ها 25 میلیارد تومان بوده و حالا ارزش بازار آن 17 میلیارد تومان است. در این مورد عليرغم وجود نشانه هايي از کاهش ارزش انباشته سرمايه گذاري در سهام شرکت ها (عمدتا شرکت توليدي لاستيک آرتاويل تاير)، بدليل عدم محاسبه ارزش اقتصادي سرمايه گذاري ها، کاهش ارزش انباشته شناسايي نگرديده است. توضيح اينکه به استناد ابلاغيه شماره 293995 مورخ 16 آذر ماه 1393 سازمان بورس و اوراق بهادار، سرمايه گذاري در سهام شرکت هاي درج شده و قابل معامله در بازار پايه فرابورس، سريع-المعامله تلقي نمي گردد که با این اوصاف تعدیل ضروری است.


از 48 میلیارد تومان بدهی به وزارت بهداشت، 21 میلیارد تومان بدهی به نیروی انتظامی و 17 میلیارد تومان به سازمان امورمالیاتی که بگذریم نکته دیگر در بررسی وضعیت بیمه رازی تغییر در ترکیب سهام داران این شرکت است. واگذرای بلوک 10درصدی این شرکت به بنیاد خیریه نیکوکاری تات و ورود باغ شهر گستر ایرانیان به گروه سهام داران که 5 درصد سهام را در اختیار دارد که معلوم نیست با مجوز بیمه مرکزی بوده یا خیر تنها به گستره خانواده آینده و تات در این مجموعه کمک کرده است.


البته ورود به خرید 55 میلیارد تومانی ساختمان بانک آینده که پیش از این احمد توکلی اسنادی را در خصوص خرید یک ساختمان منتشر کرد و بیمه رازی هم آن را تکذیب کرد که رقمی در حدود همین 55 میلیارد تومان بود،مد نطر نیست (یادداشت8-6 گزارش سال 93در این خصوص جالب است)  اما دعوای گمرک با این شرکت ادامه دارد و سال 95 شرکت تنها یک میلیارد تومان ذخیره در حسابها منظور کرده در حالی که در سال 93 این رقم 10 میلیارد تومان بوده است.(یادداشت 8- 5گزارش سال 93)

.

  1. میهمان
    پاسخ 26 تیر 1396 23:37 اسدی
    رازی بره ببینه آرمان برای وصول مطالباتش چکار کرده اونم همون کار رو بکنه . اسلحه پنهان بیانیان در آرمان

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود