امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
04/9 1393

ایران و جهان - در حالی که این روزها بحث بیمه شخص ثالث به موضوع قابل تامل در صنعت بیمه تبدیل شده است و شرکت های بیمه این رشته را زیان ده می دادند اخبار جسته و گریخته ای از تخلفات در این رشته به گوش می رسد.

به گزارش خبرنگار ایران و جهان ، مهرماه سال گذشته شرکت های بیمه در خصوص بیمه شخص ثالث و عدم ارائه تخفیف های مازاد در این زمینه توافق کرده اند . براساس توافقنامه 18 مدیرصنعت بیمه کشور، ارائه هرگونه تخفیف مازاد در رشته بیمه شخص ثالث ممنوع اعلام شد و شرکت‌های بیمه نمی‌توانند تخفیفی بیش از حق بیمه‌های تعرفه مصوب دولت و تخفیف‌های ابلاغی بیمه مرکزی به مشتریان ارائه دهند.

بر اساس توافقنامه ای که بین مدیران شرکت های بیمه به امضا رسیده است، این شرکتها متعهد به همکاری رعایت اصول حرفه ای در بازار بیمه شخص ثالث شدند، در این تعهدنامه همکاری آمده است: " اعضای سندیکای بیمه گران به اتفاق مصمم هستند با توجه به نامه بیمه مرکزی مبنی بر محاسبه حق بیمه شخص ثالث به صورت کامل در حساب فیمابین ارائه هرگونه تخفیف در بیمه شخص ثالث که رشته ای زیانده در کل مجموعه صنعت بیمه است اعم از عمومی، گروهی، قراردادی و هر ترتیب دیگری ممنوع اعلام نموده و تعهد می کند به هیچ عنوانی کمتر از حق بیمه های بر اساس تعرفه مصوب دولت و تخفیف های ابلاغی بیمه مرکزی که در مجمع عمومی سندیکا مورد تائید قرار گرفته است، نفروشند.

در صورتی که هر یک از اعضا این تعهد را ایفا نکندیا بر خلاف اصول حرفه ای و اخلاقی مشتریان عمده سایر شرکت ها را با تخفیف های مستقیم یا غیرمستقیم جذب نماید، با اعلام سندیکا موضوع در شورای عمومی مطرح و عدم رعایت اصول اخلاق حرف ای با نظر دبیر سندیکا می تواند رسانه ای شود.
همچنین در صورت تخلف اعضا از این تعهد سایر اعضای سندیکا هرگونه همکاری مالی با آن شرکت را به ترتیبی که در شورای عمومی سندیکا مصوب خواهد شد، متوقف خواهند کرد. تخفیف های رایج برای کارکنان صنعت بیمه در بیمه نامه های شخص ثالث مجاز می باشد."

اما در حالی که این توافق نامه از سوی بیمه البرز نیز به امضا رسیده و صراحتا اعلام شده که ارائه تخفیف شخص ثالث به صورت فردی و گروهی ممنوع است اما شرکت خدمات بیمه ای پیشگامان نظام سلامت که با بیمه البرز در زمینه خدمات بیمه ای فعالیت دارد بر روی وب سایت رسمی خود اعلام کرده است که پرستاران، بهیاران و کمک بهیاران با مراجعه به همه نمایندگی ها و شعب بیمه البرز و با همراه داشتن کارت عضویت یا معرفینامه از هیئت مدیره نظام پرستاری برای دریافت بیمه نامه ثالث به صورت اقساط با تخفیف 10 درصد و پرداخت بصورت 30درصد نقد و بقیه طی 3 قسط ماهیانه و صدور بیمه با 15درصد تخفیف نقدی می توانند اقدام کنند.
در ادامه تصویر ارائه این تخفیفات درج می شود.
شایان ذکر است که در برگه های قرارداد و خدمات بیمه ای این تخفیف به میزان 20 درصد نیز افزایش یافته است . بیمه البرز در حالی نسبت به ارائه این بیمه نامه اقدام می کند که تا پیش از این و با حضور امین این شرکت یکی از شرکت هایی بود که نسبت به توافقات صنعت بسیار منظبط رفتار می کرد.
اما بیمه البرز در گروه شرکت هایی که نسبت به فروش بیمه نامه به شرکت ایران خودرو نیز مشارکت می کنند قرار دارد. پس از آنکه نمایندگان مجلس بر موضوع بیمه پارسیان و فروش بیمه ثالث انحصاری این شرکت به ایران خودرو حساس شدند یک شرکت کارگزاری تشکیل شد تا نسبت به فروش بیمه نامه به محصولات ایران خودرو اقدام کند که البته بیمه البرز در این گروه نیز قرار دارد.این شرکت ها تخفیف حدود 17 درصدی به ایران خودرو می دهند و با ارائه کارمزد حدود 4 درصدی و حق صدور حدود 3 درصدی جمع تخفیفات در این رشته به بیش از 21درصد می رسد و اینگونه شرکت ایران خودرو با صنعت بیمه معامله می کند.

این در حالی است که حق بیمه ها از سوی ایران خودرو به شرکت های بیمه در پروسه ای چند ماهه پرداخت می شود . شایان ذکر است که یکی از شرکت های فعال در این گروه ارائه دهندگان خدمات بیمه ای در رشته ثالث به ایران خودرو بیمه توسعه بوده است که با محدودیت های اخیر این شرکت سهم سایرین در صدور افزایش یافته است .

بیمه تعاون
یکی دیگر از شرکت هایی که در بخش قراردادهای گروهی اقدام به ارائه تخفیف در این رشته داشته بیمه تعاون است . این شرکت در قراردادی که با تاکسیرانی به امضا رساند نسبت به ارائه تخفیف در این رشته اقدام کرده است. اما طی اطلاعات به دست آمده در حالی که تا اوائل اردیبهشت ارائه تخفیفات در این رشته ادامه داشت اما گویا این قرار داد از اعتبار ساقط شده است و بیمه تعاون در حال حاضر تخفیفی نسبت به خرید این بیمه نامه نمی دهد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود