امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
05/14 1393

مریم کائید- شورای عمومی سندیکای بیمه گران در تیر ماه جلسه داغی را با حضور رئیس کل بیمه مرکزی و مدیران عامل صنعت بیمه در باشگاه بیمه مرکزی برگزار کرد.

به گزارش ایران و جهان،در جلسه شورای عمومی سندیکای بیمه گران با موضوع مباحث پیرامون بیمه شخص ثالث که در محل باشگاه بیمه مرکزی برگزار شد و اخباری از آن در رسانه ها منتشر نشد بحث داغ تخفیفات بیمه شخص ثالث مطرح شده است .اخبار رسیده از این جلسه نشان می دهد که عملا شرکت ها به توافقاتی که پیش از این در خصوص عدم ارائه تخفیف به بیمه های شخص ثالث را داشته اند از این پس پایبند نخواهند بود.

این در حالی است که شرکت های بیمه پیش از این بر رعایت نرخ های شخص ثالث و عدم تخفیف به این رشته تحت هر عنوانی در سندیکا هم پیمان شده بودند.پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه برخی شرکت ها به این تعهد پایبند نیستند موضوع جلسه به تخفیفات کشیده شده است .

یکی از مدیران عامل یک شرکت بیمه خصوصی به نظرات رئیس کل بیمه مرکزی در این زمینه نیز اشاره می کند و می گوید که امین در این جلسه عنوان کرده که شرکت هایی که توانایی مالی دارند می توانند در زمینه تخفیفات اقدام کنند.

مدیر عامل بیمه کارآفرین با بیان اینکه نظر رئیس کل از منظر کارشناسی صحیح است، عنوان کرد که پرسش اساسی اینجاست که تشخیص توان مالی شرکت با چه کسی است ؟ با مدیر عامل،سهام داران و یا بیمه گذاران.
وی به عنوان یکی از مخالفان این طرح در جلسه عنوان کرده است که توان مالی شرکت های بیمه از روی صورت های مالی آن قابل تشخیص است اما مدیران بسیاری از شرکت ها به بهانه اینکه توان مالی وجود دارد و با انگیزه افزایش حق بیمه ها در سال های مدیریت خود نسبت به ارائه تخفیف اقدام می کنند.

ضرابی به عنوان یکی از مخالفان طرح در این جلسه به ایران و جهان ابراز می کند که صورت های مالی شرکت های بیمه نشان می دهد که دو رشته ثالث و درمان زیان ده است و این در حالی است که عملیات فنی شرکت های بیمه نیز از حالت سوددهی خارج شده است .

مدیر عامل بیمه کارآفرین در ادامه عنوان می کند که بحث ارائه تخفیف به گروه های کم خطر با توجه به توانایی های مالی نیز در این جلسه مطرح شد اما نکته اصلی در تشخیص این گروه ها است و پرسش اصلی این است که گروه های کم خطر با چه مکانیزمی قابل شناسایی هستند ؟به گفته وی تشخیص این گروه ها نیازمند جامعه آماری و اطلاعاتی قوی است .

وی با اشاره به اینکه به دلیل در دسترس نبودن چنین اطلاعاتی، شرکت ها بیمه در دام رقابت خواهند، افتاد تصریح کرد که زیان رشته ثالث در سال های آینده مشخص می شود در حالی که از امروز شرکت های بیمه در معرض تعهد قرار می گیرند و خسارت معوق تا چند سال گریبانگیرشرکت ها است.

مدیر عامل بیمه کارآفرین به افزایش حق بیمه ثالث و نرخ دیه به عنوان معضل فعلی صنعت بیمه اشاره می کند و ابراز دارد که با چنین وضعیتی چطور می توانیم در زمینه ارائه تخفیف در این رشته حرکت کنیم.
وی با اشاره به هزینه های اداری و پرسنلی،مالیات،کارمزد نمایندگان و اتکایی اجباری این رشته به اضافه سهم نیروی انتظامی و وزارت بهداشت نیز اشاره می کند و می افزاید :حدود 55 درصد حق بیمه برای شرکت های بیمه باقی می ماند که با چنین مبلغی بحث ارائه تخفیف بسیار خطرناک است .

مدیر عامل بیمه کارآفرین از رقابت ناسالم نمایندگان و مسابقه تخفیف توسط این گروه نیز ابراز نگرانی کرد و عنوان داشت که عملیات فنی نیز باید برای شرکت های بیمه سود آور باشد .
وی در پایان با بیان اینکه متاسفانه برخی شرکت ها نرخ های این رشته را رعایت نمی کنند و برای گروه های خاص تخفیف در نظر می گیرند این تخفیفات را بی معنی خواند .

تفاهم نامه عدم تخفیف بلا اثر شد

اما در همین زمینه یکی دیگر از مدیران ارشد یک شرکت بیمه خصوصی عنوان کرد بحث ارائه تخفیفات گروهی از شرکت های بزرگ آغاز شده است ؛شرکت هایی که روزی خود را قانون مدارترین شرکت عنوان می کردند،بنابراین شرکت های کوچکتر در این بازار مجبور به ارائه تخفیف هستند در غیر این صورت پرتفوی خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه 7 شرکت بیمه در زمینه صدور بیمه نامه برای ایران خودرو فعال بوده اند افزود :شرکت هایی که به ایران خودرو بیمه نامه می فروشند سود کردند.
این مقام آگاه اذعان می کند که در سندیکا یکی از مدیران عامل عنوان کرده که از محل بیمه خودروهای صفر ایران خودرو 50 درصد سود کرده است.

همچنین مدیر عامل یکی از شرکت های بیمه خصوصی شده نیز معتقد است که باید تخفیف بدهیم چراکه کار از شرکت های بزرگ به سمت شرکت های کوچک می رود .

این در حالی است که یکی دیگر از شرکت ها عنوان کرده که 100 میلیارد تومان از پرتفوی ما از دست رفته است و در نهایت کار از 4 شرکت بزرگ به سمت شرکت های کوچک می رود.
این مقام آگاه عنوان می کند که به نظر می رسد تفاهم نامه سندیکا در زمینه عدم ارائه تخفیف که به امضای مدیران عامل رسیده است اجرایی و مورد وثوق شرکت های بیمه نیست.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود