امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
06/29 1393

ایران و جهان - در حالی که قرار بود سهم اتکایی اجباری بیمه مرکزی در سال سوم برنامه پنجم توسعه کاهش یابد اما هنوز خبر جدیدی از کاهش این سهم منتشر نشده است.

به گزارش ایران و جهان ، قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران که از سال 1390 آغاز شده و تا سال 1394 ادامه دارد در ماده114 به دولت اجازه می دهد ضمن اصلاح نظام نظارت تعرفه‌اي و كاهش تدريجي حق بيمه اتكايي اجباري در صنعت بيمه بازرگاني، نسبت به تدوين و استقرار نظام يكپارچه نظارتي جايگزين مشتمل بر مقررات نظارت مالي، منع انحصار و تسهيل رقابت، توانگري و رتبه‌بندي مؤسسات بيمه حداكثر تا پايان سال سوم برنامه اقدام کند.

پیش از این مینا صدیق نوحی اذعان کرده بود اين مسئله در دست اقدام است و در پايان سال سوم برنامه بیمه مرکزی اين کار را شروع مي کند. معاون اتکايي بيمه مرکزي به متن قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و افزود: در اين قانون نوشته نشده که بيمه مرکزي سهم خود را در بخش اتکايي اجباري به صفر برساند بلکه عنوان شده که نسبت به کاهش تدريجي آن بايد اقدام کند. این در حالی است که میزان مندرج در ماده 71 قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه گری تاکنون به 40 درصد از اتکایی اجباری در رشته های بیمه زندگی و 20 درصد در سایر رشته ها از معاملات بیمه ای کاهش یافته است.

اما قانون برنامه اذعان دارد که تا پایان سال سوم برنامه این مهم تحقق یابد در حالی که امین رئیس کل بیمه مرکزی در این خصوص به ایران و جهان می گوید که کاهش اتکایی اجباری بیمه مرکزی پیشنهاد شده و در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده است.وی افزود که منتظر تصویب و ابلاغ این طرح در هیات دولت هستیم.

نکته قابل تامل اینکه بیمه مرکزی زیان های 135 میلیارد تومانی در سال 1390 و 230 میلیارد تومانی در سال 1391 ناشی از عملیات اتکایی قبل از درآمد سرمایه گذاری از محل ذخایر فنی داشته است و به نظر می رسد که حرکت از نظارت مشارکتی را به سمت نظارت مالی در شرایط فعلی برای این نهاد مثمرثمرتر باشد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود