امروز: سه شنبه، 28 فروردین 1403
04/17 1396

گروه سایبان - روز گذشته سالروز آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا به عنوان یکی از خسارت های بزرگ صنعت بیمه بود که در سال های اخیر اتفاق افتاد .

ابعاد وسیع آتش سوزی به دلیل نشت گاز در بلندترین برج فلزی خاورمیانه (برج 8001) به ارتفاع 121 متر که مهار آن به سختی انجام شد یکی از بزرگترین خسارت های صنعت بیمه را در سال های اخیر رقم زد و امید است تا شرکت های بیمه در نرخ دهی بخش آتش سوزی دقت بیشتری را به عمل آورند.

پتروشیمی بوعلی سینا اذعان دارد که  در اثر این موضوع برج ها و تاسیسات واحد تولید پارازایلین و مخازن نفتا دچار آسیب جدی شد و از مدار تولید خارج شد و همچنین مقادیری از موجودی مواد اولیه نیز در این سانحه از بین رفت. وقوع سانحه آتش سوزی به اطلاع بیمه ایران که بیمه گر دارایی های این شرکت بوده رسید و ظاهرا بیمه ایران در ساعات اولیه این خسارت در محل حاضر بود.


ظاهرا بیمه ایران تا مبلغ 485 میلیون یورو دارایی های این پتروشیمی را تحت پوشش جامع بیمه دارد و مبلغ 94 میلیون یورو برآورد خسارت شده که 65 میلیون  یورو آن در سال گذشته پرداخت و مابقی 29 میلیون یورو در سه ماهه اول سال جاری مقرر بود که تسویه شود .


البته این شرکت پوشش های دیگری از بیمه ایران خریداری کرده که از جمله آن ها دارایی های در دست تکمیل شرکت به مبلغ 117 میلیون یورو و مبلغ 724میلیارد ریال تحت پوشش بیمه تمام خطر است .


هزینه های بازسازی این پروژه 34 میلیون دلار برآورد می شود که در یک پروژه 32 ماهه قابل تکمیل است .


ظاهرا پوشش 485 میلیون یورویی این پتروشیمی با حق بیمه یک میلیارد و 817 میلیون تومانی حاصل شده است.


اما پتروشیمی بوعلی سینا اذعان دارد که بیش از 325 میلیارد تومان از این محل درآمد شناسایی کرده است! بررسی ها نشان می دهدکه با کسر ارزش دفتری دارایی های ثابت، مواد اولیه از بین رفته، خرید کاتالیست مازاد و سایر هزینه ها بیش از 220 میلیارد تومان به عنوان سود حاصل از خسارت دریافتی برای بوعلی سینا باقی مانده است!


اما چگونه است که این شرکت از محل خسارت دریافتی به سود رسیده که ظاهرا به دلیل ارزش دفتری دارایی هاست و بیمه گران خسارت را بر مبنای ارزش روز دارایی ها محاسبه کرده اند!


بنابراین ظاهرا در غیاب تجدید ارزیابی دارایی بوعلی سینا با محاسبه ارزش دفتری دارایی ها از محل این خسارت سود شناسایی کرده است که به نوعی سهام داران منتفع خواهند شد اما جایگزینی این دارایی ها با قیمت امروز مسلما با اما و اگرهایی همراه خواهد بود .


کنسرسیوم بیمه ای این شرکت به رهبری بیمه ایران شامل ۱۱ شرکت ( البرز، دانا ،آسیا، میهن، کارآفرین، سامان، دی، پارسیان، ملت،  و ایران معین) بود که با توجه به مقطع خسارت باید گزارشات این شرکت ها نیز در بخش ذخیره خسارت معوق آتش سوزی با توجه به سهم هریک ذخیره گیری کنند. اگر یورو با قیمت امروز 4375 تومان در نظر بگیریم شرکت های بیمه در این یک فقره بیش از 415 میلیارد تومان خسارت می پردازند .


بر اساس اطلاعات واصله شرکت بیمه ایران با ۵۵.۷ درصد بیشترین سهم و شرکت‌های بیمه البرز و آسیا با پذیرش سهم به ترتیب ۹.۱ و ۹ درصد در رده‌های بعدی کنسرسیوم قرار دارند که هریک از اعضای کنسرسیوم معادل سهم مورد پذیرش موظف به پرداخت خسارت هستند.


خالص سهم اتکایی بیمه مرکزی (شامل حساب اتکایی ویژه) ۲۹ درصد است. سایر بیمه‌گران اتکایی از جمله بیمه اتکایی ایرانیان و بیمه اتکایی امین نیز از این بیمه‌نامه قبول سهم داشته‌اند. همچنین سایر شرکت‌های بیمه که مجوز قبولی اتکایی از داخل دارند نیز از بیمه نامه مذکور سهم پذیرفته‌اند. تمام اعضای کنسرسیوم و بیمه‌گران اتکایی مذکور، معادل سهم خود درپرداخت خسارت تعهد دارند.

این گزارش اضافه می‌نماید طبق مفاد بیمه نامه میزان خسارت پس از کارشناسی خسارت توسط کارشناسان متخصص منتخب بیمه گر راهبر (بیمه ایران) وفق زمان مقرر تعیین و توسط تمامی بیمه گران عضو کنسرسیوم و بیمه گران اتکائی پرداخت خواهد شد.

مسلما تسهیم این پرتفو با بیمه گران اتکایی خارجی می توانست امروز وضعیت دیگری را برای صنعت بیمه رقم زند، صنعتی که امروز باید به اندازه سرمایه چند شرکت بیمه ای خسارت پرداخت کند .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود