امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
06/26 1392

رئیس کل بیمه مرکزی در گفت و گوی اختصاصی با ایران و جهان عملکرد سازمان متبوعش را در زمینه نظارت بر شرکت های بیمه بی عیب و نقص عنوان کرد .
ارشاد ،توصیه،تذکر و راهبردهای اخلاقی و گاهی انضباطی و تنبیهی از جمله ابزارهایی بود بود وی در دوره مدیریتش از آن ها بهره گرفته است. وی بکارگیری تمامی این موارد را جهت حفظ حقوق سهام داران و بیمه گذاران عنوان می کند.
در ادامه گفت و گوی ایران و جهان را با هدایت گر بیمه مرکزی خواهید خواند.
سود شرکت های بیمه از عملیات بیمه ای در سال های اخیر کاهش یافته است بیمه مرکزی در بعد نظارت در این زمینه چه اقدامی را صورت داده است .
یکی از وظایف بیمه مرکزی بحث نظارت به لحاظ رعایت حقوق بیمه گذاران است. سازوکار این موضوع آماده تر نیز شده است. شرکت های بیمه همواره زیر ذره بین بیمه مرکزی قرار دارند و فعالیت‌های آنان رصد می شود .
اما اساس کار بیمه سر به سری ورودی و خروجی است و ما نگرانی نداریم که شرکت های بیمه از عملیات بیمه گری سود نمی برند چراکه ورودی و خروجی اگر مساوی شد وظیفه غایی صنعت بیمه تحقق خواهد یافت. اگرچه غائل به این موضوع هستیم که با مدیریت ریسک که از سال گذشته در صنعت بیمه پیاده سازی شد،شرکت های بیمه از عملیات بیمه گری نیز سود ببرند اما صنعت بیمه باید در بحث سرمایه گذاری ها نیز فعال باشد تا بتوانند با سرمایه گذاری صحیح منتفع شود .
بیمه مرکزی در این حوزه برای شرکت های بیمه چه حمایت هایی را دارد.
اگر شرکت‌های بیمه به میزان حق بیمه ای که تولید کرده اند خسارت بپردازند ما نگرانی نداریم و اشکالی ندارد.بیمه مرکزی در این زمینه به شرکت ها کمک می کند آئین نامه ها و بخش نامه هایی که در این زمینه نیز تدوین شده شرکت های بیمه را در این زمینه محدود نمی کند و البته این تا جایی است که بتوانند خسارت های خود را به جا و به موقع پرداخت کنند .
این نکته را باید اضافه کنم که به اعتقاد بنده صنعت بیمه صنعتی سود آور است البته برخی به جهت نیازهای اخلاقی در این صنعت حضور دارند و علیرغم سودآوری محدود همچنان در این صنعت حضور دارند.
برخی از شرکت های بیمه با انتخاب ریسک بیش از حد توان تا مرز ورشکستگی پیش رفته اند نمونه آن بیمه دی است که در بحث بیمه های بازنشستگی این روزها موجب نگرانی سهام داران و نارضایتی بیمه گذاران شده است.
شرکت بیمه دی و شرکت های این چنین که بر اساس قراردادهای نسنجیده عمل کردندچالشی را در صنعت ایجاد کردند که امیدواریم حل شود . اما این مسئله ناشی از حذف تعرفه ها و آزاد سازی در فضایی است که صنعت آمادگی آن را ندارد و بیمه مرکزی در فضای ناشی از فشار به حذف تعرفه ها اقدام کرد.
به عبارت دیگر زمانی که بیمه مرکزی نرخ اعلام نمی کند و نظارت محدودی در این زمینه دارد و بازار رقابتی است و افرادی در این بازار حضور دارند که توسعه یافته نیستند چنین پیامدهایی برای صنعت رخ می‌دهد .
قرارداد بزرگی را مدیران سابق بیمه دی بدون توجه به مدیریت ریسک منعقد کردند و این مسئله سبب تغییر مدیریتی در شرکت شد و مدیران جدید در تلاش هستند که آثار سوء را برطرف کنند .
بیمه مرکزی نیز در شورای عالی بیمه در بخش بیمه های درمان تکمیلی از سال گذشته نظام رقابتی تعرفه ای را به تصویب رساند که مشخصا جمعیت های 10 هزار نفر به بالا باید از بیمه مرکزی تائیدیه دریافت کنند.. به عنوان نمونه بیمه ایران بیمه طلایی کارکنان آموزش و پرورش را منعقد کرده بود و آکچوئرهای بیمه مرکزی معتقد بودند که این قرارداد کسری دارد و این رقم توسط وزارت خانه پرداخت شد .
اما مانند بسیاری از کشورها حذف نظام تعرفه ای باید بتدریج صورت گیرد و شورای عالی بیمه نیز از سال گذشته تکلیف کرد که باید نسبت به قراردادهای بزرگ بیمه مرکزی نظارت های لازم را داشته باشد که به نفع بیمه گران و بیمه گذاران است.
خوشبختانه حرکت صنعت رو به جلو است و رتبه اول در سال 2012 با تولید 52 درصد حق بیمه تولیدی های نشان از روزآمدی صنعت و حرکت رو به رشد آن دارد.
حق بیمه های تولیدی در بخش مهندسی باربری و آتش سوزی رو به کاهش است و رشد صنعت بیمه با دو شاخص بیمه درمان و بیمه خودرو پیش می رود.
تناسب خوبی در پرتفوی صنعت بیمه است .در کمتر از 2 سال 3 بر دیه افزایش پیدا کرد و متناسب با آن حق بیمه افزایش پیدا می کند .
آمارهای بیمه مرکزی نشان می دهد آهنگ متناسبی در بین پرتفوی تمام رشته ها است و شخص ثالث سهم خود را حفظ کرده است اگرچه تعداد خودروها از 3 سال گذشته افزایش پیدا کرده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود