امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
07/28 1392

ایران و جهان- مروری بر اخبار تحولات مدیریتی در صنعت بانک و بیمه نشان می دهد که متخصصین و کارشناسان بازار بانکی کشور فعالانه تر در بحث انتخاب رئیس کل بانک مرکزی مشارکت کردند و با بیان معیارهایی برای رئیس کل بانک مرکزی مشاوره هایی را به تصمیم سازان ارائه کردند . اما جای چنین توصیه هایی در صنعت بیمه خالی است و متخصصین این صنعت در شرایط حساس فعلی سکوت اختیار کردند این حضور فعالانه سبب شد تا به سراغ صاحب نظران صنعت بیمه رویم و مشارکت آنان را در بیان اولویت های صنعت بیمه جویا شویم و سکوت صنعت بیمه را بشکنیم .
فریدون صفرخانلو مدیر عامل بیمه سینا از متخصصین صنعت بیمه به شمار می رود که مسوولیت‌هایی چون عضو هیات مدیره و معاون مالی اداری شرکت بیمه البرز، عضو هیات‌مدیره و معاون مالی اداری شرکت بیمه ایران و قائم مقام بیمه دی را در کارنامه خود دارد . از او در خصوص اولویت های صنعت بیمه پرس و جو کردیم که در ادامه به دیدگاه وی در خصوص اولویت ها این صنعت نگاهی خواهیم داشت.
بیمه از جمله صنایع تخصصی در کشور است که واگذاری مسئولیت راهبردی آن مستلزم بررسی های دقیق و کارشناسی است و متخصصین فن مسلما باید در اولویت انتخاب باشند.
با توجه به خصوصی سازی صنعت بیمه و افزایش تعداد شرکت های بیمه خصوصی که قریب به 30 شرکت مختلف در حال حاضر فعال بازار هستند، بحث نظارت های دقیق در بیمه مرکزی ضرورت دارد.
تحریم های یک سویه که صنعت بیمه را نیز متاثر ساخته در کنار نیاز به بیمه های اتکایی از موارد مهم دیگری است که انتخاب رئیس کل بیمه مرکزی را حساس می نماید.
صنعت بیمه در کشور ما قدمتی 80 ساله دارد و مسلما هدایت این صنعت غنی نیازمند حضور فرد با تجارب فنی و با اشراف کامل به مسائل صنعت بیمه است.
از سوی دیگر، افزایش جمعیت کشور و افزایش معضلات بیمه های درمان تکمیلی و شخص ثالث که سهم آن ها در پرتفوی صنعت بیمه رو به افزایش است در کنار افت سهم سایر رشته های بیمه ای و خلا ناشی از نوآوری در این صنعت نشان می دهد که بازنگری در تدوین و سیاست های صنعت بیمه ضروری است .
حضور تیم کارشناسی متخصص و فنی در کنار سکان دار بیمه مرکزی و بازنگری در قوانین تاسیس شرکت های بیمه ،انتخاب اعضا هیات مدیره شرکت ها،مدیرن فنی،مالی،سرمایه گذاری و حقوقی با توجه به شرایط کنونی و افزایش شرکت های بیمه از دیگر الزامات این صنعت به شمار می رود.
امروز صنعت بیمه با حذف نظام تعرفه ای وارد فضای آزاد سازی و رقابت شده است و در این فضا رصد نمودن مسائل مربوط به اکچوئری نیازی اساسی به شمار می رود که باید مورد توجه قرار گیرد تا ریسک هایی که برخی شرکت‌ها د شرایط کنونی به واسطه عدم کارشناسی دقیق حق بیمه ها با آن مواجهند، تکرار نشود و رقابت در این صنعت شکل متعادل تری به خود گیرد.
نکته ظریف دیگر اینکه ؛کارنامه ی عملکرد شرکت های بیمه در صورت های مالی موید این مطلب است که برخی شرکت های بیمه فاقد سود آوری در بخش عملیات بیمه گری و یا حتی عملیات غیر بیمه ای هستند و این فقط و فقط بیانگر ضعف مدیریت و مشکلات خاص آن در برخی شرکت‌ها است.
مسئولین بیمه مرکزی باید با اشراف کامل به این مسائل حساسیت های لازم را در افزایش تعداد شرکت ها و سهام داران آنها ، انتصاب مدیران و ... داشته باشند و با انتخاب افراد فنی در شرکت های بیمه به برخی مشکلات پایان دهند.
در نهایت و در جمله ای کوتاه باید عرض کنم صنعت بیمه نیازمند نگرش های فنی و بیمه ای است تا حساسیت های سیاسی.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود