امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
08/13 1392

ایران و جهان- نقش و جایگاه صنعت بیمه در بهبود فضای کسب و کار پرسشی بود  که با مدیر عامل بزرگترین شرکت بیمه ای کشور مطرح شد. جواد سهامیان در پاسخی کوتاه به این پرسش امنیت و تسهیل در فرآیند ها را مهم ترین کارکرد بیمه در این فضا بر شمرد. در ادامه گفت و گوی کوتاه با مدیر عامل بیمه ایران را می خوانید.
نقش و جایگاه صنعت بیمه در بهبود فضای کسب را چگونه ارزیابی می کنید.
بهبود فضای کسب و کار ابزارهای مختلفی را در حوزه های وضع قوانین ،آئین نامه ها و امکانات صادرات ،واردات ،تولید و ... می طلبد.
بیمه نیز یکی از وسیله هایی است که در بهبود فضای حوزه کسب و کار نقش به سزایی دارد.به عبارت دیگر بیمه تسهیل گر و تسریع بخش و اطمینان آور برای فضای کسب و کار است .بیمه به لحاظ مسائل فنی ،مالی و پشتیبانی در حوزه کسب و کار موثر است.به طور مثال اگر تاجر یا تولید کننده ای در حوزه کسب و کار نیازمند واردات باشد برای گشایش ال سی نیازمند بیمه نامه است تا در صورت بروز حادثه خسارت ها جبران شود. در سایر حوزه ها اعم از مسئولیت درمان و ... نیز وضع به همین منوال است بنابراین مشاهده می کنید که بیمه نامه ها در رونق حوزه کسب و کار موثرند و سبب امنیت روانی و تسهیل در این حوزه می شوند.
وزیر اقتصاد در برنامه های خود تامین هزینه های عمومی را به وسیله افزایش درآمدهای مالیاتی مشابه آنچه در استانداردهای بین المللی شاهدیم ،عنوان می کند . به عبارت دیگر ایشان معتقدند تا با ایجاد فرصت برای کارآفرینان و تولید کنندگان،شاهد افزایش صادرات و تراز مثبت ارزی باشیم و در مقابل رونق تولید درآمد مالیاتی مشروع را به دست آوریم تا تولید کنندگان با درآمد بالا ارزش افزوده ایجاد کرده و در مقابل مالیات بپردازند. بیمه در این فصل نیز می تواند با تسهیل شرایط موثر واقع شود.
پیشنهاد شما برای ایفای نقش بیشتر صنعت بیمه در بهبود فضای کسب و کار چیست ؟
صنعت بیمه چابک که دارای مهارت کافی باشد شرط اول توفیق است .صنعت بیمه باید به چابکی برسد و این مقوله باید در حوزه های مختلف تعریف شود. حذف مقررات دست و پاگیر در این بخش کارآمد است .
نکته دیگر تربیت نیروی انسانی ماهر است .این نیروی انسانی ماهر و تربیت شده نیز می تواند همراه با سایر موارد موثر کارآمد باشد. حرکت ضابطه مند شرکت های بیمه رویکردی دیگر است. در این بخش باید آئین نامه ها و مقررات خصوصا مقررات مالی مورد توجه خاص شرکت های بیمه باشد.در صورتی که توان گری مالی شرکت ها در ارزیابی ریسک ها مورد توجه نباشد مشکلات این بخش به بیمه گذاران منتقل خواهد شد .
وی فرهنگ سازی را نکته ای دیگر در این زمینه برشمرد . متاسفانه در کشور ما تمایز چندانی بین بیمه های بازرگانی و حمایتی نیست .ذکر این نکته ضروری است که برخی دست اندرکاران اقتصادی نیز به تمایزهای این دو بخش آگاه نیستند. بسیاری از اموال دولت بدون پوشش بیمه ای یا با پوشش ناکافی رها شده است و در حوزه فرهنگ سازی همه باید سهیم باشیم.
مریم کائید

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود