امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
04/8 1396

گروه سایبان - شرکت خدمات بیمه ای توسعه اعتماد مهر به تازگی گزارش کرده که 56 میلیارد تومان طلب از گروه خودروسازی بهمن دارد، گروهی که خود در هیات مدیره این نماینده حقوقی دارای کرسی مدیریتی است و از سهام داران این شرکت خدمات بیمه ای به شمار می رود،این در حالی است که با چنین طلبی، سرمایه این شرکت تنها 600 میلیون تومان است یعنی96برابر سرمایه شرکت!


صورت های مالی شرکت های بیمه مملو از طلب از نمایندگان شرکت ها است که بعضا این طلب ها به حیطه مطالبات سررسید گذشته و مشکوک الوصول در آمده که شرکت ها برای این مطالبات ذخیره هم در نظر می گیرند . در سایه نبود آیین نامه ای برای وصول مطالبات و تجزیه سنی این مطالبات معضل این بخش رفته رفته پیچیده تر می شود.چراکه بعضا برخی پرتفوها سال به سال دست به دست می شود در حالی که هنوز حق بیمه در شرکت های قبل به حیطه وصول کامل درنیامده است .


شورای عالی بیمه در آیین نامه 75 در ماده 12 و بند 5 اذعان دارد که نماینده مکلف است حق‌بيمه دريافتي اعم از چك يا پرداخت الكترونيكي را قبل از پايان وقت اداري روزي كه دريافت كرده است به حساب بانكي شركت بيمه مربوط واريز كند و در موارد استثنايي به صندوق آن شركت تحويل نمايد.بنابراین پول هایی که باید صرف سرمایه گذاری شود تا شرکت های بیمه بتوانند در مواقع خسارت با توان و پرقدرت در بخش جبران زیان بیمه گذاران حاضر شوند دست به دست برخی نمایندگان عمدتا حقوقی می شود که بعضا سهام داران پرقدرتی را نیز در ترکیب خود دارند .


اما نکته جالبتر اینکه بعضا برخی نمایندگان حقوقی شرکت ها این حق بیمه ها را در حساب های کوتاه مدت نگه داری کرده و بابت این حق بیمه سود هم از بانک دریافت می کنند .


با پیچیده شدن روند اخذ مجوز شرکت بیمه از بیمه مرکزی برخی نهاد ها و سازمان ها بجای اخذ مجوز راه اندازی شرکت بیمه ای، در فرآیند سهل و کوتاه تر مجوز نمایندگی از شرکت بیمه دریافت می کنند و تحت عنوان این نمایندگی فعالیت های خود را دنبال می کنند.

فرآیندی که گروه ها و سازمان ها در این نمایندگی ها سهام دار هستند و پرتفوی خود را به این نمایندگان می سپارند و با خرید وقت در پرداخت حق بیمه از سویی کارمزد مطالبه می کنند و از سوی دیگر سود سهام وپاداش مجامع آخر سال!

این گروه ها در بین شرکت های خدمات بیمه ای کم نیستند و از شهرداری گرفته تا خودروسازها و ... نسبت به تاسیس چنین بنگاهی برای خود اقدام کرده اند.نگاهی به پرتفوی صنعت بیمه نشان می دهد که با توجه به سهم 80 درصدی شبکه فروش در پرتفوی صنعت میلیاردها تومان بدهی از سوی این شرکت ها به مجموعه مادر دیده می شود. نگاه دقیق تر به پرتفوی این نمایندگان حقوقی نشان می دهد که بعضا با چند شرکت بیمه اینیز همکاری دارند که این مورد نیز بر خلاف الزامات آیین نامه 75 است .

با چنین عملکردی نهادهای نظارتی دنبال سوزن در انبار کاه هستند و نمایندگان دوشغله را تعدیل می کنند. نمونه ای که در ادامه به بررسی آن می پردازیم مشتی نمونه خروار است که در روزهای آینده مطالب بیشتری را از این دست شرکت ها منتشر خواهیم کرد باشد تا نهاد نظارتی چاره ای به حال این معضل صنعت بیاندیشد.

 یکی از این نمایندگان پرقدرت شرکت خدمات بیمه ای توسعه اعتماد مهر است.این شرکت که در مهر سال 1388 به ثبت رسیده است مجوز خود را از دومین بیمه کشور دریافت کرده است.

اعضای هیات مدیره این شرکت را سرمایه گذاری پویا هنگام،گروه بهمن،سرمایه گذاری کیامهستان، تراکتور سازی ایران و تایدواتر خاورمیانه تشکیل می دهد.


درآمد کارمزد این شرکت در سال مالی گذشته بالغ بر 9 میلیارد تومان بوده که با هزینه های اداری و سایر اقلامش برابر است و نکته جالب سایر درآمدهای غیرعملیاتی است که یک میلیارد و 144 میلیون تومان گزارش شده است که از سود سپرده های کوتاه مدت بانکی به دست آمده است.


این شرکت گزارش داده که بالغ بر 10 میلیارد تومان موجودی نقد در حساب های بانکی دارد که حدود 9 میلیارد تومان از این رقم مربوط به حق بیمه های دریافتی است که در حساب های بانکی نگهداری می شود.


این در حالی است که بالغ بر 73 میلیارد تومان از منابع حاصل از فروش بیمه نامه عمدتا به شرکت های گروه بهمن ،تایدواتر خاورمیانه، هلدینگ توسعه معادن،بانک مهر اقتصاد و ... وصول نشده و عمده این منابع مربوط به گروه بهمن با بدهی بالغ بر 56 میلیارد تومان است !


 

 شرکت خدمات بیمه ای توسعه اعتماد مهر تنها 600میلیون تومان سرمایه دارد و بدهی گروه بهمن به این شرکت 96 برابر رقم سرمایه این شرکت است !

بنابراین در حالی که نمایندگان شرکت های بیمه به عنوان واسطه بین بیمه گذار و شرکت بیمه باید از طریق بازاریابی و کارمزد روزگار بگذرانند نمایندگان حقوقی پرقدرت با استفاده از گپ زمانی و با استفاده از منابعی که متعلق به شرکت های بیمه است برای خود درآمدزایی می کنند ! و اینگونه حباب درآمد زایی خود را به شرکت ها منتقل می کنند. در حالی که این ارقام فقط بر روی کاغذ مبادله می شود و به نوعی کپتیو است.باید دید که آیا بیمه مرکزی  در روزهای آینده برنامه ای برای کنترل این ویروس صنعت بیمه خواهد داشت یا خیر؟


.

  1. میهمان
    پاسخ 8 تیر 1396 15:05 هومن جهانگرد
    گزارش خوبیست. هم قابل فهم است و خیلی پیچیده نوشته نشده و هم بی طرفی در نگارشش رعایت شده.
     واقعا چه کسی بر این موارد نظارت می کند؟ چه نهادی؟ همه می دانیم که هیچ نظارتی صورت نمی گیرد. هیچ کاری انجام نمیشود برای پیش گیری. بدین ترتیب هیچ تولید و اشتغالی بوجود نمیاد و بیشتر از آن از بین هم میرود. طلب کاران زیادتر و زیادتر میشوند. هزاران شرکت ورشکسته و سرمایه ها نابود می شوند. با این وضع فعلی هیچی نخواهیم شد. هیچ. فرهنگ ایرانی از نظارت فراری است واین هست وضعیت کشور.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود