امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
03/30 1396

گروه سایبان - خودزنی در ارائه نرخ یکی از بلاهای امروز صنعت بیمه است تا جایی که بارها و بارها رئیس کل بیمه مرکزی نسبت آن هشدار داده است و اعلام کرده که در صورت ادامه روند در برخی از رشته ها مقام ناظر نرخ پایه اعلام خواهد کرد.


البته در این میان صنعت بیمه به توافقاتی نیم بندی در بخش ثالث رسید و ظاهرا بساط ارائه تخفیف از این رشته جمع شد. هرچند در این میان هستند شرکت هایی که برای اقناع مشتریان خود و بازاریابی های گروهی در هلدینگ ها همچنان نسبت به ارائه تخفیف در این رشته اقدام می کنند.


در روزهای اخیر به دو نمونه از تخفیف های نامتعارف در صنعت برخورد کردیم که اولی شبیه خودزنی است و دومی بازاریابی زرد!

اخیرا یکی از شرکت های بیمه ای بیمه نامه های بدنه خودرو را با تخفیف 55درصد در بخش گروهی صادر می کند . این گروه شامل بخشی از سهام داران هستند که هم از مزایای تخفیف برخوردار می شوند و هم از سود سهام! البته در این میان اگر در گروه مورد نظر قرارداشته باشید و خودرو شما هم صفر کیلومتر باشد با 20درصد تخفیف بیشتر و در مجموع با 75درصد تخفیف بیمه نامه بدنه خودرو دریافت می کنید. یعنی با پرداخت 25درصد حق بیمه !


اما سوال اصلی است که اگر صدور این بیمه نامه با چنین تخفیف امکان پذیر است آیا سایر شرکت های بیمه را می توان به گران فروشی محکوم کرد؟

در نمونه ای دیگر به بازاریابی در مجموعه های هلدینگی برخورد کردیم. یکی از شرکت های بیمه رسما در سایت خود اعلام کرده که اگر در بانک سهامدارش تا مقدار مشخصی سپرده داشته باشید علاوه بر دریافت 15 تا 30 درصدی بیمه بدنه می توانید تا 10 درصد تخفیف ثالث دریافت کنید! هرچند که بحث اصلی تخفیف در رشته ثالث خود جای سوال دارد اما روش تبعیض آمیز انتخاب مشتری برای ارائه تخفیف نیز حائذ اهمیت است چراکه هم موجودی باید به میزان مقرر باشد و هم مدت سپرده گذاری یک ساله!


به هر حال آزاد سازی نرخ ها که قرار بود به پویایی بازار بیمه ای کشور کمک کند به نظر می رسد به ابزاری خطرناک در اختیار برخی مدیران بیمه ای تبدیل شده است. عدم ارزیابی صحیح ریسک امروز یکی از مشکلاتی است که برخی شرکت های بیمه را مبتلا به خود کرده است، هرچند که در برخی از این شرکت ها مدیران پیشین و سیاست گذار چنین رویه مدتها است که از شرکت رفته اند اما آثارش برجاست و به قول بزرگان این صنعت چندین بیمه توسعه در راه است.

رونق پرتفوی امروز در شرکت ها تا وقتی مفید و شیرین خواهد بود که آثار آن پس از دوره گذار هم برای سایرین خطرناک نباشد و به تاخیر انداختن ریسک به جای کنترل صحیح آن معضل بزرگ در صنعت است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود