امروز: سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403
03/22 1396

گروه سایبان  - 26 شرکت بیمه ای موظفند در سال جاری 2500 میلیارد ریال از وجوه حق بیمه ثالث را به حساب خزانه در اجرای تبصره 10 قانون بودجه واریز کنند و نگاهی به سهم واریزی  نشان از نفوذ پرتفوی ثالث در این شرکت ها دارد .در این میان پس از چهار شرکت بزرگ اول در جدول واریزی ها سهم کوثر،البرز و رازی قابل تامل است. هرچند که 10 شرکت اول جدول بیش از 80 درصد واریزی را بر عهده دارند و سهم سایرین چندان قابل تامل به نظر نمی رسد.


تبصره 10 قانون بودجه سال 1396 اذعان دارد که شرکتهای بیمه‌ای مکلفند مبلغ دوهزار و پانصد میلیارد (2.500.000.000.000)ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را طی جدولی که براساس فروش بیمه (پرتفوی) ‌هر یک از شرکتها تعیین و به‌ تصویب شورای‌عالی بیمه می‌رسد به‌صورت هفتگی به درآمد عمومی ردیف 160111 جدول شماره (5) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. وجوه واریزی در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد تا در امور منجر به کاهش تصادفات موضوع ردیف 20- 530000 جدول شماره(9) این قانون هزینه شود. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به نظارت بر اجرای این تبصره است. وجوه واریزی شرکتهای بیمه موضوع این تبصره به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود.سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و نیروی انتظامی موظفند گزارش عملکرد خود را هر سه‌ماه یکبار از نحوه هزینه وجوه مذکور به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش نمایند.


شورای عالی بیمه نیز بر این اساس در اجرای تبصره 10 قانون بودجه 1396 سهم علی الحساب هر یک از شرکت های بیمه از مبلغ 2500 میلیارد ریال  موضوع بند فوق بر اساس پرتفوی بیمه شخص ثالث این شرکت ها در سال 1395 تعیین کرده است و هر یک از شرکت های بیمه مکلفند سهم تعیین شده برای واریز هفتگی وجوه مربوط طی شش ماهه اول سال جاری را در پایان هر هفته به خزانه کل کشور واریز کنند.


همچنین بیمه مرکزی تا پایان شهریور ماه سال جاری بر اساس آمار عملکرد سال 1395 بیمه شخص ثالث سهم هریک از شرکت های بیمه از مبلغ مذکور را تعیین و ابلاغ کرده و شرکت های بیمه موظفند ضمن تعدیل اضافه یا کسری واریزی خود طی شش ماهه اول سال جاری، واریزی هفتگی خود را بر اساس جدول تائید شده در شورای عالی بیمه تا پایان سال 1396 ادامه دهند.


بیمه مرکزی تا پایان شهریور ماه سال 1397سهم قطعی هر یک از شرکت های بیمه  از مبلغ مذکور را بر اساس آمار عملکرد سال 1396  تعیین و به شرکت ها ابلاغ خواهد کرد و شرکت های بیمه موظفند و اضافی و یا کسری احتمالی را به ترتیبی که بیمه مرکزی اعلام می کند در بین خود تسویه کنند.


شرکت های بیمه تجاری مستقیم هم مکلف شدند سهم بیمه مرکزی از مبالغ پرداختی را به حساب بدهکاری بیمه مرکزی منظور و عملکرد واریزی های مربوط را همراه با اسناد و مدارک مربوط در پایان هر ماه به بیمه مرکزی ارائه کنند.

البته در این بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و نیروی انتظامی هم موظفند گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یکبار از نحوه موارد و هزینه وجوه مذکور به بیمه مرکزی ارائه کنند.


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود