امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
03/21 1396


گروه سایبان - در جلسه روز گذشته رئیس کل بیمه مرکزی و مدیران عامل شرکت های بیمه مباحث مهمی در خصوص ذخایر مطرح و راهکار جدیدی در خصوص بیمه خودروهای صفرکیلومتر اندیشیده شده که از اول تیرماه اجرایی می شود.


هرچند که بیمه مرکزی جزئیات محدودی را از جلسه مشترک مدیران عامل شرکت های بیمه با رئیس کل بیمه مرکزی منتشر کرده است اما در این جلسه مباحث مهمی در خصوص اصلاح ذخایر شرکت های بیمه مطرح شده است .

منابع مطلع اعلام کردند که مقام عالی نظارت در این جلسه به مدیران عامل توصیه کرده است که ذخایر را به صورت کامل و مکفی اعمال نمایند و در مجامع پیش رو از تقسیم سود جدی خودداری کنند.


بر این اساس در این جلسه با بیان اینکه شرایط شرکت های بیمه مانند بانک ها در وضعیت حساسی قرارندارد و شرکت های بیمه در ایفای تعهدات با مشکل رو به رو نیستند از مدیران عامل خواسته شده تا در مجامع پیش رو در تقسیم سود دقت لازم را به عمل آورده و از خروج منابع از شرکت ها در قالب تقسیم سود خودداری کنند و ذخایر را احیا کنند.


این در حالی است که ماده 58 قانون جدید بیمه شخص ثالث نیز به نقش بیمه مرکزی در کنترل ذخایر شرکت های بیمه تاکید دارد و این نهاد را مسئول مستقیم کنترل ذخایر شرکت ها در این بخش می داند.


در بخش دیگری از این جلسه در خصوص صدور بیمه نامه برای خودرو های صفر کیلومتر هم مباحثی مطرح شده است و ظاهرا صدور یک ماهه بیمه نامه خودرو رای نیاورده است .

همچنین مدیران عامل به تشکیل کنسرسیوم جهت صدور بیمه نامه خودرو های صفر کیلومتر و وارداتی نیز رای نداده اند.


تسهیم بازار صفرکیلومترها از جمله تصمیمات این جلسه بود و  در خصوص سهمیه شرکت ها مباحثی مطرح و مقرر گردید که از اول تیرماه سال جاری با سازوکار تسهیم، صدور بیمه نامه ثالث برای خودروهای صفر کیلومتر در شرکت های بیمه از سر گرفته شود و شرکت های بیمه به قدر سهم بازار پیشین خود در صدور بیمه نامه سهیم شوند.البته این تسهیم بازار با سازوکاری همراه خواهد بود و همچنان بیمه ایران به عنوان لیدر شرکت ها را همراهی می کند.


ظاهرا شرکت ها با خودروسازها توافق کرده اند تا 40 درصد حق بیمه را نقد با تاخیر 30 روز دریافت کرده و 60درصد مابقی را در 6 قسط از خودروسازها دریافت کنند.

البته در شرایط جدید تسویه با خودروسازها از طریق لیدر یعنی بیمه ایران خواهد بود .


هرچند که پیشنهادات دیگری در این جلسه در بحث بیمه های خودرو مطرح شده اما ظاهرا رای نیاورده و بیمه ایران به عنوان مامور تسویه حساب با خودروسازها شناخته می شود.بنابراین به نظر می رسد پروسه دریافت وجوه حق بیمه شخص ثالث با اضافه شدن بیمه ایران وارد پروسه تازه و پیچیده ای شده است و به خوان بازپس مطالبات حق بیمه شخص ثالث  یک خوان دیگر اضافه شده است. 


این در حالی است که اطلاعات مالی شرکت های بیمه به عنوان رقیب نیز به راحتی در اختیار لیدر قرار می گیرد.


بنابراین با اینکه قانون جدید بیمه شخص ثالث حدو و حدود اختیارات و تخفیفات شرکت های بیمه را مشخص کرده اما نه شرکت های بیمه حاضرند به راحتی از بازار خودروهای صفر کیلومتر بیرون بروند و نه خودروسازها به راحتی از سود سرشار این بخش می گذرند چراکه به نظر نمی رسد حضور بیمه ایران به تنهایی بتواند عامل بازدارنده ای برای بازپس گیری پول شرکت های بیمه باشد و ضمانت اجرایی این موضوع به روشنی مشخص نیست.


پیشتر در گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی از این جلسه آمده بود که در نشست صميمي روز گذشته مديران عامل شركت هاي بيمه با رئيس كل بيمه مركزي كه به دعوت سنديكاي بيمه گران ايران صورت گرفت، موضوعات مهمي چون اجراي آيين نامه حاكميت شركتي، بيمه درمان تكميلي و ذخاير شركت هاي بيمه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

دكتر همتي، ضمن قدرداني از شركت هاي بيمه كه در تامين و پوشش خسارت هاي مهم و متعدد سال۹۵ فعالانه حضور داشتند گفت: تداوم حمايت بيمه مركزي از شركت هاي بيمه به عنوان يك اصل هميشه پابرجاست.


رئيس كل بيمه مركزي همچنين از انسجام و هماهنگي شركت هاي بيمه در صدور بيمه نامه اتومبيل هاي صفر كيلومتر نيز تقدير كرد و گفت: سياست اتخاذ شده براي صدور اين نوع بيمه نامه و با راهبري بيمه ايران بايد ادامه يابد.

دكتر همتي همچنين بر ضرورت شفافيت صورت هاي مالي و كفايت ذخاير شركت هاي بيمه در راستاي حمايت از ذينفعان صنعت بيمه تاكيد كرد و در خصوص نحوه اجراي آيين نامه حاكميت شركتي و ارزيابي ريسك صحيح بيمه درمان با مديران عامل بحث و گفتگو كرد

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود