امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
03/6 1396

گروه سایبان - معصوم ضمیری مدیرعامل بیمه پاسارگاد از معامله یک ملک این شرکت به صورت مبایعه نامه در خانواده پاسارگاد خبرداده است و این پرسش را باقی گذارده که آیا معاملات درون گروهی شرکت های بیمه در آستانه مجامع صوری است یا واقعی؟


معصوم ضمیری مدیرعامل بیمه پاسارگاد به تازگی اعلام که بالغ بر 108.479 میلیون ریال از سود حاصل از فروش املاک در سرفصل سایردرآمدها و هزینه های غیربیمه ای بابت فروش 2 هزار مترمربع فضای اداری،تجاری و مسکونی مربوط به پروژه نیاوران و کوهک به شرکت انبوه سازی پاسارگاد است که طی سه فقره مبایعه نامه صورت گرفته و سود حاصل از آن در سرفصل مذکور نشسته است.بهای تمام شده این املاک 304.422 میلیون ریال بود.


هرچند که آیین نامه سرمایه گذاری  حد و حدود سرمایه گذاریهای مجاز بیمه ای را برای شرکت های بیمه مشخص کرده اما پرسش اصلی اینکه آیا منافع خرید و فروش املاک متعلق به سهام داران است یا بیمه گذاران؟ و آیا حساب های عمر و غیر عمر در این شرکت جدا شده است که منافع حاصل از فروش املاک در حساب سود سایردرآمدها و هزینه های غیربیمه ای می نشیند تا در مجمع سهام داران در خصوص آن تصمیم گیری کنند؟!


 

نکته دیگر خلاء آیین نامه ای در خصوص معامله شرکت های هم خانواده گروه هاست که چندی است رایج شده است و با یک مبایعه نامه شرکت های هم خانواده به معامله های میلیاردی با یکدیگر می پردازند مانند آنچه در بیمه سامان هم شاهد آن بودیم.


 بنابراین با توجه به اینکه بیمه پاسارگاد در این زمینه برخلاف روال معمول آیین نامه ای حرکت نکرده، به نظر می رسد که آیین نامه 60 باید به فکر این معاملات تدبیری بیاندیشد، چراکه فرآیند خرید و فروش املاک مناسب تر است بر اساس برگزاری مقدمات مناقصه ای در شرکت های بزرگ باشد. در نبود این فرآیند هیات مدیره شرکت ها که بعضا چندین دوره به کرسی های مدیریتی تکیه کرده اند و اساسا نمایندگان سهام داران عمده اند با ترک تشریقات اداری نسبت به معامله مبایعه نامه اقدام کرده و معلوم نیست که آیا این معاملات صوری است یا واقعی؟ 




.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود