امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
03/1 1396

گروه سایبان - شرکت «کمک رسان ایران» که با نام «ایثاری» ها گره خورده است، یکی از شرکت های کمتر شناخته شده خدماتی برای شرکت های بیمه است که در روزهای گذشته با تحولاتی در حوزه سرمایه همراه بوده است.



قبل از اینکه وارد حوزه سهام و سهام داری بیمه کمک رسان ایران شویم باید عنوان شود که شرکت کمک رسان ایران شرکتی خدماتی از سال 1371 در بازار خدمات به شرکت های بیمه ای در حال فعالیت است . این شرکت فعالیت خود را دو سال قبل از تاریخ فوق در قالب نمایندگی شرکت International SOS برای ارائه خدمات به اعضاء این شرکت در ایران آغاز کرد. با گذشت زمان و جلب توجه و علاقه مشتریان ایرانی به این قبیل خدمات، کمک رسان با طراحی و عرضه پوشش های خاص جامعه ایرانی و اخذ موافقت بیمه مرکزی ایران در ارتباط با برخی از شرکت های بیمه ایرانی اقدام به ارائه خدمات گوناگون به جامعه خود کرد و این فعالیت تا امروز ادامه دارد.


به هر حال «کمک رسان ایران» امروز شرکتی شناخته شده است که بیش از 11 شرکت از مجموع شرکت های بیمه خصوصی کشور بخش درمانی خود را به آن سپرده اند. شرکت کمک رسان در ارائه این رشته از خدمات از همراهی «مؤسسه ارزیابی درمانی کمک رسان هستی» که مؤسسه تخصصی ازریابی خسارت درمان با مجوز بیمه مرکزی هست نیز برخوردار است.

اما مراودات «کمک رسان ایران» با صنعت بیمه بسیار تنگاتنگ است تا جایی که نام بهزاد و بهنام ایثاری که از مدیران و سهام داران این شرکت هستند در میان مدیران شرکت های بیمه ای قراردارد و در افزایش سرمایه اخیر این شرکت نیز این افراد سهم خود را مانند سایر ایثاری ها افزایش داده اندتا جایی که در آخرین ارزیابی ها سرمایه این شرکت از 10 میلیون تومان به 2 میلیارد و 210 میلیون تومان افزایش یافته و در سال گذشته به ثبت رسیده است .


بهزاد ایثاری از سهام داران اصلی این شرکت در بیمه آسماری صاحب کرسی ریاست هیات مدیره است و البته نامبرده پیش از این رئیس هیئت مدیره شرکت کمک رسان ایران و مدیرعامل کارگزاری بیمه تداوم هستی  بوده است .


البته ظاهرا کمک رسان ایران یکی از سهام داران بیمه آسماری است که لطف اله نكوئي دستجردي به نمایندگی از این شرکت در آسماری عضو هیات مدیره است . رابطه تنگاتنگ آسماری و «کمک رسان ایران» تا جایی است که بهنام ايثاري مديرعامل شرکت کمک رسان ايران در مراسم معارفه مدیرعامل جدید این شرکت به نمايندگي از سهامداران سخنرانی کرده است. از جمله مشتریان  این شرکت نیز بیمه های آسماری ،حافظ،سرمد،ملت، پاسارگاد، تعاون،سامان وتجارت نو هستند.


این شرکت در معرفی خود اذعان می کند که شرکت کمک رسان ایران شرکت "بیمه" نیست. این شرکت موظف است بر اساس قوانین جاری کشور همه ریسک های بیمه پذیر خود را به شرکتهای بیمه ایرانی واگذار کند. اعضای کمک رسان ایران در این موارد تحت پوشش بیمه گر کمک رسان قرار دارند. اعضای کمک رسان در زمان عقد قرارداد عضویت به کمک رسان برای اخذ این پوشش نیابت می دهند. از این طریق اعضای کمک رسان هم به پوشش بیمه ای مورد نیاز خود دسترسی می یابند و هم از خدمات گسترده کمک رسانی در یک بسته خدماتی برخوردار می گردند.


شرکت های بیمه موسساتی "مالی" هستند و فعالیت اصلی آنها جبران خسارات مالی است. بنا به تعریف نیز بیمه عقدی است که یک طرف (بیمه گر) با دریافت مبلغی تحت عنوان حق بیمه از طرف دیگر (بیمه گزار) متعهد می شود تا خسارات وارده به بیمه شده را جبران نموده و یا وجه معینی را پرداخت نماید. این اصل، عنصر اصلی رابطه میان بیمه گر و بیمه شده بوده و بر کلیه قراردادهای بیمه ای در رشته های گوناگون حاکم است. این رابطه، یک رابطه مالی مبتنی بر جبران خسارت و یا پرداخت غرامت است. معیار سنجش "خسارت" نیز مالی و با ارزش مادی موضوع بیمه سروکار دارد. باین تعبیر شرکت بیمه، یک شرکت "خدماتی" نیست و اگر هم در مواردی پا به این عرصه می گذارد، جزئی و مختصر است.


از زمان پیدایش صنعت بیمه تا به امروز، جهان دستخوش تغییرات فراوانی شده است. مردم تغییر کرده و انتظارات و نیازهایشان افزایش یافته است. پیدایش رشته های جدید خدماتی در چند دهه گذشته پاسخگوی همین تغییر در انتظارات و نیازهای مردم است. یک نگاه مختصر به "بانک" که از لحاظ ماهیت مانند "بیمه" موسسه ای مالی است، این تغییرات و نوآوری ها را در تامین نیازهای خدماتی سپرده گزاران به وضوح نشان می دهد. پیدایش چک، کارتهای اعتباری، باجه های عابر بانک همه و همه در جهت دسترسی آسان، راحت و سریع سپرده گزاران به پول، و "خدمات" بوجود آمده اند.


این تحول در صنعت بیمه از طریق بوجود آمدن شرکت های "کمک رسانی"، که موسساتی مستقل از شرکتهای بیمه، اما ارائه کننده خدمات به بیمه گزاران آنها هستند صورت پذیرفته است.

نقش موسسات "کمک رسانی" در شرکتهای "بیمه" خدماتی نمودن پوشش های بیمه ای مختلف بویژه در رشته های اشخاص و اتومبیل است. این رشته از فعالیت، در سال 1371 در ایران با تاسیس "شرکت کمک رسان ایران" بوجود آمد.
شركت هاي بيمه بدون داشتن بدنه كارشناسي و توانايي ارائه خدمات مجوز فعاليت  در رشته درمان در حالي مي گيرند كه نمي توانند سرويس هاي مطلوب ارائه كنند و در اين فضا است كه با نارضايتي ها پاي امثال اتيه سازان ها باز مي شود و بخش عظيمي از پرتفوي درمان را جذب مي كند.
از سوي ديگر فضاي غير رقابتي با شركت هايي نظير كمك رسان ايران و فناوران سبب شده كه صنعت بيمه به محيطي غير قابل نفوذ براي اين شركت ها تبديل شود و در نبود رقابت اين شركت يكه تاز بوده و به نوعي انحصار گرايي در اين زمينه شكل گيرد.
 
همچنين هرچند كه قوانين بيمه اي در اين زمينه ناقص نيست اما حضور مديران بيمه اي در ميان سهامداران اين شركت ها نشان از شبكه هاي پيچيده و زنجيره اي است كه از قضا بدون رقيب هم اداره مي شود.


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود