امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
02/31 1396

گروه سایبان – در حالی که شرکت های بیمه وضعیت مناسبی به لحاظ سوددهی ندارند، بیمه تجارت نو با سرمایه 125 میلیارد تومانی بنابر گزارشات مالی جدید سود 30 درصدی نشان داده است !


گزارشات حسابرسی نشده معمولا مبنای تحلیل های دقیق مالی نمی تواند باشد اما به هرحال از آمار و ارقام شرکت ها استخراج می شود و معمولا پس از اعمال نظر نهایی حسابرسین به گزارشی قابل استنادتر و دقیق تبدیل می شود. اما در این میان استخراج چند شاهکار از عملکرد عباس زادگان از صورت های مالی حسابرسی نشده خالی از لطف نیست.


دست اندرکاران صنعت بیمه می دانند که وضعیت سوددهی شرکت های بیمه با اعمال ذخایر و ... این روزها در وضعیت مساعدی به سر نمی برد اما در همین بازار، مدیرعامل بیمه تجارت نو با سرمایه 250 میلیارد تومانی که نیمی از آن توسط سهام داران پرداخت شده ، برای 352 روز کارکرد 44 میلیارد تومان سود نشان داده که در ادامه خواهیم آورد که این سود از چه محلی حاصل شده است.


این را نکته را هم باید گفت که حق بیمه صادره این شرکت در این مدت کمی بیش از 43 میلیارد تومان است و بیمه تجارت نو رقمی در همین حدود را سود نشان داده، اما در بازاری که بیمه های دیگر برای نشان دادن سود دست به هر جابه جایی هایی در حساب ها می زنند این سود از کجا به دست آمده است ؟


درآمد سرمایه گذاری از محل سایر منابع این شرکت بیمه در این مدت به بیش از 54 میلیارد تومان رسیده است بدون آنکه  در صورت های مالی توضیح داده شود این درآمد از چه محلی به دست آمده است ؟ و این مسئله شفاف نیست. اما تحقیق و تفحص در صورت های مالی نشان می دهد که حدود 52 میلیارد تومان از این سود از محل سپرده گذاری با نرخ سود 22 درصد از سپرده های بانکی حاصل شده که  در بانک تجارت سپرده گذاری شده است !


بنابراین سود خالص 44 میلیارد تومانی نشان می دهد که بیمه تجارت نو نه تنها بالغ بر 120 میلیارد تومان از منابع خود را که رقمی نزدیک به سرمایه فعلی است سپرده گذاری کرده و سود به دست آورده بلکه بخشی از سود خود را هم به سرفصل سایر هزینه ها از جمله پرسنلی و اداری و تشکیلاتی و تبلیغات اختصاص داده است. در غیاب عدم توضیح دقیق در خصوص به دست آوردن سود از محل سایر منابع در یادداشت های مالی این شرکت مسلما به دست آوردن این معادله که چگونه با سود 22 درصد این منابع به دست آمده رویکرد نگارش این مطلب نیست، اما پرسش مهمی است که حتما سهام داران و مدیران این شرکت در ذهن خود پاسخ قابل تاملی برایش خواهند داشت!


در بخش عملیات بیمه گری این شرکت همین نکته کافی است که از 43 میلیارد تومان حق بیمه تولیدی شرکت 32 میلیارد تومان مطالبات از نمایندگان و بیمه گذاران است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود