امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
10/7 1393

مریم کائید - گزارش تخلفات سرمایه گذاری شرکت های بیمه در سال گذشته به وزیر اقتصاد رسید .

به گزارش ایران و جهان ،بحث نظارت مالی در شرکت های بیمه در ماه های اخیر به جدیت تازه ای در بیمه مرکزی دنبال می شود و بیمه مرکزی در اجراي آيين نامه شماره 60 مصوب شوراي عالي بيمه، سرمايه گذاري هاي شركت هاي بيمه به صورت سه ماهه مورد بررسي قرار می دهد و عملكرد آنان با مقررات كنترل مي گرددو در صورت وجود موارد مغاير با آيين نامه موضوع به شركت بيمه جهت تعديل منعكس مي شود. وضعيت نقدينگي شركت بيمه، به كارگيري مناسب منابع و تنوع سرمايه گذاري ها، ارتباط تنگاتنگي با تداوم فعاليت و توانايي شركت در ايفاي به موقع تعهداتش دارد. بر اساس آخرين اطلاعات موجود سرمايه گذاري هاي انجام شده توسط شركت ها در سال 1392 و مقايسه آن با سال گذشته که در جلسه مجمع بیمه مرکزی به وزیر اقتصاد گزارش شده است نشان می دهد که مجموع سرمایه گذاری هاو دارایی های ثابت شرکت های بیمه در پایان سه ماهه چهارم سال گذشته نسبت به سال 1391 با 29 درصد رشد از 82 هزارو 417 میلیارد و 759 میلیون ریال به مبلغ 106 هزارو 627 میلیارد و 121 میلیون ریال رسیده است . البته درصورتي كه صرفا رشد سرمايه گذاري ها بدون دارايي هاي ثابت در نظر گرفته شود اين نرخ بالغ بر 37 درصد خواهد بود.

طي دوره مذكور مجموع سپرده هاي بانكي و اوراق مشاركت با سهم 37درصدي از مجموع سرمايه گذاري ها، بيشترين سهم سرمايه گذاري هاي شركت هاي بيمه را به خود اختصاص داده اندو از مبلغ29 میلیارد و509 میلیون و 45 هزار ریال در سال 1391 به مبلغ 39 میلیارد و 486 میلیون و 921 هزار ریال در پايان پايان سه ماهه چهارم سال 1392 رسيده كه در مقايسه با سال قبل داراي رشد 32 درصدي است.
يكي از دلايل با اهميت رشد سرمايه گذاري در بخش سپرده هاي بانكي، معطوف به الزامات آيين نامه شماره 60 مبني بر سرمايه گذاري حداقل 30 درصدي در اين بخش مي باشد؛ لذا به واسطه رشد منابع سرمايه گذاري ملاك آيين نامه، شركتهاي بيمه ملزم به سرمايه گذاري بيشتر در اين بخش به جهت تطابق سرمايه گذاري ها با آيين نامه بوده اند.

بيشترين رشد سرمايه گذاري از لحاظ اهميت(مبلغ ودرصد رشد) مربوط به سرمايه گذاري شركت ها در سهام شركتهاي پذيرفته شده در بورس و فرابورس است . سرمايه گذاري در اين بخش در پايان سه ماهه چهارم سال 1392 مبلغ 15 هزارو 906 میلیارد و 53 میلیون ریال است که در مقايسه با سال گذشته 58 درصد رشد نشان مي دهد.

سرمايه گذاري در ابزارهاي پولي و مالي مورد تأييد بانك مركزي و سازمان بورس، افزايش 151 درصدي در پايان سه ماهه چهارم سال 1392 در مقايسه با سال گذشته را نشان مي دهد.
«مشاركت در طرحها، اجراي عمليات عمراني، ساختماني و املاك و مستغلات » در پايان سه ماهه چهارم سال 1392 مبلغ 3 هزارو 930 میلیارد و 148 میلیون ریال بوده كه در مقايسه با سال گذشته 79 درصد رشد نشان مي دهد كه اين افزايش عمدتا به دليل انتظارات از روند صعودي اين بخش در سال 91 بوده است. «تسهيلات پرداختي به كاركنان » و «ساير اشخاص » در سال 1392 در مقايسه با دوره گذشته به ترتيب 10 درصد و 79 درصد افزايش نشان مي دهد كه در برخي موارد تسهيلات پرداخت شده به ساير اشخاص، خارج از آيين نامه بوده است.

شركت بيمه ايران با 36 درصد بيشترين سهم از تركيب سرمايه گذاري هاي شركت هاي بيمه را به خوداختصاص داده است. ضمن اين كه بررسي رشد سرمايه گذاري هاي شركت هاي بيمه در سه ماهه چهارم سال 1392 در مقايسه با سال گذشته مبين اين مطلب است كه شركتهاي بيمه ايران معين، متقابل كيش، پاسارگاد، اتكائي امين و كوثر، حائز بيشترين رشد در سرمايه گذاري هاي خود بوده اند.
در روزهای آینده ایران و جهان جزئیات بیشتری از تخلفات شرکت های بیمه در سرمایه گذاری را منتشر خواهد کرد.  

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود