امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
10/16 1393

مریم کائید - آمار 8 ماهه صنعت بیمه در حالی منتشر می شود که شرکت متقابل کیش با سهم بازار یک صدم درصدی در تولید حق بیمه نسبت خسارت 1455درصدی دارد و در قعر جدول آمارها قرار گرفته است .ایران معین ،آسماری،امید ،متحد قشم حافظ و متحد کیش شرکت های بیمه ای هستند که سهم کمتر از نیم درصد را در آمارهای حق بیمه دارا هستند .

به گزارش ایران وجهان ، اما پیش از انتشار آمار 8 ماهه عملکرد صنعت بیمه پرداختن به این موضوع خالی از لطف نیست . بنابر آمار و اطلاعات سایت بیمه مرکزی نگاهی به اعضای هیات مدیره این شرکت ها نشان می دهد که :

بیمه حافظ
این شرکت بنابر اطلاعات سایت بیمه مرکزی مدیرعاملی که دارای تائیدیه صلاحیت باشد ندارد . از طرفی اعضای هیات مدیره این شرکت را نیز گروه اقتصاد سابين با نمايندگي عبدالمجيد كتاني،شركت سرمايه گذاري سهم ياسان بهداد(در حال تكميل مدارك)،شركت ليزينگ پيمان كارآفرين (در حال تكميل مدارك)،شركت خدمات مشاوره و تأمين منابع مالي سابين با نمايندگي سعيد قرباني،شركت مدبران اقتصاد با نمايندگي توفيق مطوري تشکیل می دهند .

بیمه امید شرکتی که متعلق به صنعت بیمه است
از طرف دیگر بیمه امید به عنوان شرکتی که متعلق به سه شرکت بیمه ای دانا،آسیا و البرز است در هیات مدیره خود، از شركت بيمه دانا علي‌اكبر اكرامي، از شركت بيمه البرز اميرحسين توكلي و از شركت بيمه آسيا علي نصيري پور را جای داده است . البته مدیرعامل این شرکت علي‌اكبر اكرامي است اما نکته قابل تامل اینکه این شرکت علی رغم وجود سهام داران بیمه ای نتوانسته تغییرات قابل ملاحظه ای را در حق بیمه تولیدی در سال های اخیر ایجاد کند و به سهم کمتر از نیم درصد خود در سال های اخیر قانع است.

بیمه ایران معین
بیمه ایران معین به عنوان شرکتی که سهامش متعلق به بیمه ایران است با مدیریت ابراهیم حمیدی اداره می شود و در هیات مدیره خود شركت ايده‏ هاي تجارت هوشمند سيمرغ با نمايندگي عليرضا شباهنگ،شركت سهامي بيمه ايران با نمايندگي مجيد صفدري، شركت كارگزاري بورس بيمه ايران با نمايندگي ابراهيم حميدي را دارد .

متقابل کیش
تاسفبارترین وضعیت را بیمه متقابل کیش شاید در بین شرکت های بیمه ای دارد . در حالی که نسبت خسارت این شرکت به بیش از 145 درصد رسیده است اما بنابر اطلاعات سایت بیمه مرکزی نه اعضای هیات مدیره مشخصی دارد و نه سهام داران مشخصی است و به نظر می رسد برای اینکه به سرنوشت سایر شرکت ها دچار نشود بهتر است که بیمه مرکزی تصمیم اساسی در این خصوص اتخاذ کند . این در حالی است که در خبرها آمده بود که این شرکت باتوجه به اتمام مجوز تردد شناورهای تحت پوشش بیمه متقابل کیش در بنادر کشور هندوستان و همچنین پیرو مکاتبات و رایزنی های مدیریت اجرایی موسسه و سایر ارگان های ذینفع با مقامات ارشد کشتیرانی کشور هند، مجوز مربوطه به مدت شش ماه آینده تا تاریخ 26.06.2015 تمدید کرده است.
مسلما این شرکت برای تمدید مجوز تردد شناورها با هماهنگی بیمه مرکزی در این زمینه اقدام کرده اما نکته اساسی اینکه برای چنین شرکتی چگونه چنین مجوزی صادر شده است؟
البته بیمه مرکزی در سالنامه آماری برخی اسامی و شرکت ها را به عنوان سهام دار و مدیران دارای تائید این شرکت آورده است اما در سایت بیمه مرکزی در این خصوص اطلاعاتی نیست.
سهام دار عمده متقابل کیش را شرکت کشتیرانی آنست،شرکت کشتیرانی کلان کیش،شرکت کشتیرانی پویا تامین کیش ،شرکت کشتیرانی هیل تاپ،شرکت کشتیرانی بحرگان،شرکت کشتیرانی امیدان ساحل پارسیان،شرکت کشتیرانی مسخر دریا،شرکت کشتیرانی دریای صلح و دوستی،شرکت دریایی آذرپاد قشم،شرکت کشتیرانی ماروس ترابر و شرکت کشتیرانی بنیاد تشکیل می دهند. موسسه كلوپ بين‌المللي بيمه متقابل اطمينان متحد قشم
وضعیت این شرکت نیز از سایرین چندان بهتر نیست و فقط مصطفي هوشياري پور به عنوان مدیرعامل شرکت از سوی بیمه مرکزی دارای تائیدیه است واز سهامداران و اعضای هیات مدیره دارای صلاحیت خبری نیست . پیش از این نام برخی شرکت ها در سایت بیمه مرکزی قرار داشت.البته بیمه مرکزی در سالنامه آماری خود اذهان دارد که سهامدار عمده این شرکت خطوط کشتیرانی راه شیری کیش،شرکت افرامارین کیش،شرکت اقیانوس خروشان کیش است.
در پایان باید این نکته را نیز گفت که طبق آئین نامه 40.6 شورای عالی بیمه و در تبصره 2 - آمده است که:
تبصره ۱- درصورتي كه مدرك كارشناسي افراد موضوع اين ماده در رشته هاي غير مرتبط باشد به شرط آنكه واجد ساير شرايط لازم بوده و حداقل پنج سال تجربه موثر مديريتي داشته باشند بيمه مركزي مي‌تواند به تشخيص خود با عضويت آنها در هيئت مديره و يا انتصاب آنها به عنوان مديرعامل و قائم مقام مديرعامل موافقت نمايد. در هرصورت حداقل سه پنجم تعداد اعضاي هيئت مديره هر مؤسسه بيمه بايد داراي مدرك مرتبط باشند.

تبصره ۴- در صورتي كه شخص يا اشخاص حقوقي، عضو هيئت مديره مؤسسه بيمه باشند بايد حداقل سه دوره مالي سابقه فعاليت داشته باشند.

تبصره ۵ – تعداد اعضاي هيئت مديره بايد حداقل پنج نفر بعلاوه دو نفر علي‌البدل باشد و همواره حداقل سه پنجم اعضاي اصلي موظف باشند.

همان طور که اشاره شد در این شرکت ها بنابر آنچه سایت بیمه مرکزی منتشر کرده این آئین نامه رعایت نمی شود.لازم به توضیح است که شرکت های فعال در مناطق آزاد نیز شامل این رعایت این آئین نامه هستند و استثنائی در این زمینه وجود ندارد .

به گزارش ایران و جهان ،اماجدیدترین آمارها از صنعت بیمه کشور اذعان دارد که حجم حق بيمه هاي توليدي بازار بيمه با 32.5 درصد رشد نسبت به دورة مشابه سال گذشته به حدود 132.6 هزار ميليارد ریال رسیده است که سهم بخش غيردولتي از اين مقدار به 56.9 درصد رسيد و 43.1 درصد ديگر توسط بيمه ايران در نقش تنها شركت بيمه دولتي توليد شد. به عبارت دیگر بیمه ایران در هشت ماهه امسال 57 هزارو 167 میلیارد و 530 میلیون ریال حق بیمه تولید کرده است .
در ادامه این گزارش آمده که تعداد بيمه نامه هاي صادره در اين مدت نيز با 16.1 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر 28 ميليون فقره بود و 41.7درصد حق بيمه هاي توليدي به رشته بيمه شخص ثالث و مازاد اختصاص داشت و پس از این رشته 22.2 درصد از حق بيمه هاي توليدي مرتبط با بيمه درمان بوده است.در این میان سهم بيمه زندگي به حدود9.9 درصد از پورتفوي حق بيمه توليدي بازار رسيد.
در این میان نگاهی به سهم بازار حق بیمه تولیدی شرکت های بیمه خالی از لطف نیست .سهم بازاربیمه آسیا در این مدت به 10.10 درصد ،بیمه دانا به 6.94درصد،بیمه البرز به 6.68 درصد ،بیمه پارسیان 5.37 درصد ،کارآفرین 3.68درصد رسیده است .

در بحث پرداخت خسارت ها نیز پس سهم به همان ترتیب بالا است اما در ردیف های بیمه های نوین و سینا علی رغم سهم حدود یک درصدی سهم های 2 و 3درصدی در این بخش دارند.

آمارهای 8 ماهه اذعان دارد که شركت هاي بيمه حدود 65.9 هزار ميليارد ريال خسارت به بيمه گذاران پرداخت نمودند كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل،23.1 درصد رشد نشان مي دهد که 50.9 درصد از خسارتهاي بازار بيمه توسط بخش غيردولتي جبران شده است .

همچنین شركت هاي بيمه افزون بر11.6ميليون مورد خسارت به بيمه گذاران پرداخت کردند كه در مقايسه با هشت ماهه نخست سال قبل حدود 15.4 درصد رشد داشته است.
آمارها می افزاید 41.1 درصد از خسارت هاي بازار بيمه در رشته بيمه شخص ثالث و مازاد پرداخت شده استو 31.1 درصد از خسارتهاي پرداختي به بيمه درمان اختصاص داشت.
بیمه زندگی 6.4 درصد از خسارت پرداختي بازار بيمه سهم دارد.


طي اين مدت، نسبت خسارت بازار بيمه معادل 49.7 درصد بود و در مقايسه با سال قبل 3.8 واحد كاهش نشان داد.
از ميان شرکت های بیمه 7 شركت بيمه اي در اين مدت (ايران، آسيا، دانا، البرز، پارسيان، كارآفرين و كوثر؛ هر يك داراي سهم بالاتر از 3 درصد و در مجموع نزديك 79 درصد سهم از بازار)، سهم عمده اي از حق بيمه توليدي بازار بيمه داشتند. 

این گزارش می افزاید که نسبت خسارت 4 شركت بيمه متقابل كيش، سينا، نوين و دي نيز بالاتر از اين ميزان در بازار بيمه است (به ترتيب با:145.2،96،77.6و56.2 درصد). همچنین نسبت خسارت بيمه شخص ثالث و مازاد با 48.9 درصد نزديك به اين ميزان در سطح بازار بيمه است .


نکته قابل تامل دیگر اینکه نان بیمه توسعه همچنان در فهرست بیمه مرکزی قرار ندارد . این در حالی است که عملکرد بیمه در همچنان در آمارهای بیمه مرکزی منعکس می شود . بیمه مرکزی در توضیحات کوتاهی اذعان کرده که بیمه مرکزی آمار خود را ارائه نمی دهد.

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود