امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
10/2 1395

گروه سايبان - نایب رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به سخنان اخیر وزیر بهداشت در رابطه با سازمان تأمین اجتماعی، گفت: مطالبی که از وزیر بهداشت در برنامه ٢٠٣٠ آخر دیماه در مورد سهم درمان تأمین اجتماعی مطرح شد را باید بررسی و تحلیل کنیم که مطالب مطرح شده توسط ایشان تهمت است یا سوال؟
اظهارات وزیر بهداشت در رابطه با سازمان تأمین اجتماعی تهمت است یا سوال؟
به گزارش پايگاه خبري راز پول به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، دکتر علی حیدری ایراد اتهام به سازمان تأمین اجتماعی به روشی که وزیر بهداشت، عنوان کرده است را به معنی زیر سوال بردن تمامی مجموعه های نظارتی این سازمان ارزیابی کرد و گفت: اینکه برای رسیدن به یک مقصود شخصی یا صنفی و یا دستگاهی تهمتی را به مجموعه ای بزنیم که رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی این افراد را تعیین کرده است؛ باید دقت بیشتری در بیان مطالب در رسانه ها داشته باشیم.

وی افزود: مسائل مطرح شده توسط دکتر هاشمی، بحث های قانونی و حقوقی و تخصصی است و طرح این مباحث در رسانه ها نمی تواند کار صحیحی باشد. برای اینکه بدانیم سهم درمان سازمان تأمین اجتماعی چقدر است و یا اینکه حق بیمه تأمین اجتماعی چقدر است و چقدر از آن وصول شده است نیازی به کشاندن بحث به برنامه ٢٠٣٠ نیست و می توان از مجرای قانونی و حرفه ای این کار را انجام داد.

دکتر حیدری با بیان اینکه دکتر حریرچی،قائم مقام وزیر بهداشت، به تشخیص وزیر محترم رفاه به عنوان رئیس هیأت نظارت بر تأمین اجتماعی منصوب شده اند، ادامه داد : هیأت نظارت نسبت به عملکرد سازمان تأمین اجتماعی و صورتهای مالی این سازمان آگاهی کامل دارند بنابراین وزیر محترم بهداشت می توانستند قبل از اظهار نظر و بیان اینگونه انتقادات به سازمان تأمین اجتماعی با قائم مقام خود مشورت می کردند و اطلاعات دقیق دریافت می کردند.

وی ادامه داد: البته هیات نظارت متشکل از سه عضو و در واقع یک کلیت واحد است. آقای حریرچی بعنوان رئیس آن نمی تواند بدون مصوبه هیات نظارت اظهار نظر کنند ونظرات یا برداشتهای شخصی و صنفی خود را بجای نظر هیات نظارت اعلام عمومی کنند بلکه طبق قانون باید مصوبه هیات نظارت را به هیات امنا منعکس کنند. هرچند بقرار اطلاع ایشان ماههاست که در جلسات هیات نظارت حضور نمی یابند و فقط در ابتدای حضور خود اطلاعات و مدارکی را گرفته اند و بر اساس فهم و برداشت یکسویه و جانبدارانه خود مطالبی را در رسانه ها و جراید منتشر می کنند که خلاف اصول حرفه ای است.

دکتر حیدری با اشاره به انجام دو نوبت تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی در مجلس نهم، گفت: در این دو گزارش هیچ نکته ای درباره اینکه حق بیمه سهم درمانی تأمین اجتماعی کجا هزینه می شود، وجود ندارد و بیان این گونه تهمت ها در واقع به نوعی زیر سوال بردن تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی نیز محسوب می شود.

نایب رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی گفت: وضعیت هزینه کرد تمامی منابع از جمله نه بیست و هفتم سهم درمان در سازمان تأمین اجتماعی کاملا مشخص و مدون و شفاف است و حتی می توان گفت که بیشتر از نه بیست و هفتم در حوزه درمان هزینه کرده ایم ولی نکته ای که وجود دارد این است که وزیر محترم بهداشت یا اطلاع نداشته اند و یا خودشان را نتوانسته اند نسبت به مسائلی که اتفاق افتاده است، به روز کنند.

دکتر حیدری اظهار داشت: در قانون تأمین اجتماعی مشخص کرده است که چه منابعی را می توانیم وصول کنیم و بعد مشخص شده است که چه سهمی از حق بیمه باید برای درمان به کارگیری شود. سازمان تأمین اجتماعی سهم درمان را محاسبه و در صورتهای مالی منظور کرده است و اگر هم مازاد بر هزینه ها، درآمدی بوده است به موجب قانون و بر اساس سطح بندی در مناطقی که توجیه داشته است، نسبت به احداث بیمارستان و مرکز درمانی اقدام کرده است.

وی با اشاره به انتقادات مطرح شده توسط وزیر بهداشت نسبت به سازمان تأمین اجتماعی، گفت: واقعیت این است که اگر در ٣ سال گذشته صحبت هایی که در رسانه ها توسط وزارت بهداشت مطرح شده است را تحلیل کنیم تناقض ها و تغییرات زیادی را در مواضع آنان می بینیم. در سایر حوزه ها نیز این وضعیت وجود دارد مثل اظهار نظر هفته پیش وزیر بهداشت درباره سازمان صداو سیما و موضع گیری اخیر وزیر بهداشت که متناقض بود و البته ما با این بخش از فرمایشات ایشان کاری نداریم.

دکتر حیدری در ادامه به اظهارات متناقض مسئولین وزارت بهداشت در رابطه با حوزه درمان سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در دوره ای این موضوع را مطرح کردند که باید بیمارستانهای سازمان در وزارت بهداشت ادغام شود و بعد از آن مطرح کردند که چرا تأمین اجتماعی بیمارستان و مرکز درمانی دارد. بعد هم مطرح شد که چرا تأمین اجتماعی در روستاها بیمارسان ندارد. بعد از مدتی هم گفتند که تأمین اجتماعی چرا در حاشیه شهرها بیمارستان ندارد. بعد از مدتی گفتند که حاضریم بیمارستانهای دانشگاهی را هم به تأمین اجتماعی بدهیم.

نایب رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی گفت: اگر تحلیلی در رابطه با مجموعه این سخنان و موضوعات مطرح شده صورت گیرد نشان میدهد که یک انسجام و خط سیر فکری در وزارت بهداشت وجود ندارد و متناسب با شرایط مختلف این مباحث طرح می شود.

دکتر حیدری گفت: در قانون تأمین اجتماعی تصریح شده است که مازاد هزینه حق بیمه درمان بر هزینه های درمان باید برای توسعه زیرساختهای درمانی صرف شود و بیمارستان سازی و درمانگاه سازی سازمان تأمین اجتماعی نیز در همین راستا و در اجرای این قانون انجام شده است.

وی با تأکید بر تداوم همکاری و تلاش سازمان تأمین اجتماعی برای موفقیت طرح تحول سلامت گفت: با توجه به اینکه در سازمان تأمین اجتماعی از تمامی ظرفیتها و توان مالی سازمان برای ایفای تعهدات استفاده شده و بیشتری همکاری و تأمین بار مالی طرح تحول سلامت از سوی این سازمان صورت گرفته است، بیان اینگونه مطالب بدون شک کمکی به تحقق اهداف اصولی دولت تدبیر و امید نخواهد کرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود