امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
10/14 1395

گروه سايبان- دکترنوربخش از دولت و کمیسیون تلفیق مجلس بابت حفظ تمامیت و استقلال سازمان تأمین اجتماعی تقدير كرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر سید تقی نوربخش با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در آستانه تصمیم بسیار مهمی است، گفت: با توجه به اینکه ماده ٨٦ قانون برنامه ششم توسعه فردا در مجلس شورای اسلامی بررسی می شود، با ارائه نظرات کارشناسی و تخصصی باید کمک کنیم که تصمیمی به نفع نظام سلامت و آحاد افراد جامعه اتخاذ شود.

دکتر نوربخش افزود: سازمان تأمین اجتماعی به عنوان دومین تولید کننده درمان و اصلی ترین خریدار خدمات درمانی در کشور برای رفاه مردم و کمک به طرح تحول سلامت حداکثر همکاری را داشته است.

وی با اشاره به برخی ادعاها که در رابطه با هزینه نشدن سهم درمان در کل مصارف سازمان تأمین اجتماعی مطرح می شود، گفت: بر اساس صورتهای مالی سازمان تأمین اجتماعی که به تصویب مراجع قانونی نیز رسیده است، در سال ٩٣ حدود ٤٠٠ میلیارد تومان ودر سال ٩٤ حدود ١٤٠٠ میلیارد تومان بیش از میزان قانونی در حوزه درمان تأمین اجتماعی هزینه شده است.

دکتر نوربخش ادامه داد: در سال ٩٥ نیز ٣٠٠٠ میلیارد تومان بیش از تعهدات قانونی سازمان در حوزه درمان هزینه می شود و در مجموع برای موفقیت طرح تحول سلامت در ٣ سال گذشته ٥٠٠٠ میلیارد تومان بیش از تعهدات قانونی در حوزه درمان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی برای موفقیت طرح تحول سلامت و افزایش رضایتمندی جامعه تحت پوشش این هزینه ها را پرداخت کرده است، گفت: انتظار ما این بود که همان گونه که در برنامه پنجم توسعه تکلیف شده است، همزمان با تزریق بیشتر منابع مالی در حوزه سلامت انضباط مالی و کنترل هزینه ها نیز در این حوزه با جدیت مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: تنظیم راهنماهای بالینی، سطح بندی خدمات درمانی، نظام ارجاع و پزشک خانواده از مهمترین تکالیف قانونی هستند که در صورت اجرای این قوانین شاهد کار آمدی منابع، مصرف بهینه هزینه ها و رفع بسیاری از مشکلات خواهیم بود.

دکتر نوربخش با بیان اینکه از وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت انتظار داریم که در این رابطه اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد، گفت: هر چقدر هم که منابع در حوزه درمان اختصاص یابد باز هم بی نیاز از برنامه ریزی برای مصرف بهینه منابع نخواهیم بود و راهنماهای بالینی و نظام ارجاع به همین منظور طراحی می شوند.

وی ادامه داد: در کشورهایی که با جمعیت مشابه ایران که هزینه بهداشت و درمانی به اندازه کل بودجه کشور ما دارند نیز این گونه کنترل ها با جدیت اعمال و رعایت می شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: تصور می شود با ادغام می‌توان همه مشکلات نظام سلامت را حل کرد اما با ادغام و تفکیک نمی‌توانیم همه چالش ها را ساماندهی کنیم.

دکتر نوربخش با اشاره به برنامه ششم توسعه و ظرفیت آن برای ساماندهی نظام سلامت گفت: چندی پیش عدم تغییرات ساختاری در کمیسیون تلفیق تصویب شد و به صحن علنی نرفت و اطمینان دارم نمایندگان مجلس در خصوص عدم ادغام، عنایت کرده و به نظر کارشناسی دولت و کمیسیون تلفیق اعتماد خواهند کرد.

دکتر نوربخش با اشاره به پوشش ریسک‌های بلند مدت و کوتاه مدت بیمه شدگان از سوی تامین اجتماعی گفت: حوزه درمان نماد و تابلوی سازمان تامین اجتماعی است که ریسک های کوتاه مدت اقشار تحت پوشش را پوشش می دهد، لذا تصمیم درباره جداسازی این بخش، آسیب های جدی به ماموریتهای سازمان و تامین منابع خواهد زد.

وی با اشاره به اینکه طی ٤٠ سال گذشته بارها ادغام ها و تفکیک‌ها انجام شده اما هیچ گاه نتوانسته مشکلات را حل کند، اظهار داشت: اینگونه تفکیک‌ها راهگشای مشکلات حوزه سلامت نیست و رسالت ساختاری سازمان تأمین اجتماعی ارائه همزمان خدمات بیمه ای و درمانی است.

دکتر نوربخش با بیان اینکه امیدوارم مجلس در روند بررسی ماده ٨٦ برنامه ششم توسعه به نظر دولت در تقدیم لایحه و نظر کمیسیون تلفیق عنایت داشته باشد، عنوان کرد: به نظر می رسد اینگونه تغییرات ساختاری دستاوردهای انقلاب در عملیاتی کردن نظام جامع رفاه را تحت الشعاع قرار دهد.

وی افزود: در دولت مباحث لازم انجام شده و نظر دولت کاملا در این خصوص مشخص است. در کمیسیون تلفیق نیز بحث ادغام رای نیاورده است. محل حل مشکلات مربوط به این موضوع در برنامه ششم است و مجلس باید نظر نهایی خود را اعلام کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود