امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
03/31 1394

ابراهیم تاجیک - تحقیق و پژوهش از جمله مسائل مورد توجه در اغلب کشورها مخصوصا کشورهای پیشرفته دنیاست به عبارت دیگر هیچ پیشرفتی در زمینه‌های مختلف اتفاق نیافتاده مگر آنکه از پشتوانه قوی پژوهشی برخوردار بوده است.
کشور ما در دهه‌های اخیر با وجود مشکلات متعدد داخلی و خارجی، گام‌های مهمی در بومی‌سازی علوم و صنایع مختلف برداشته به طوری که در برخی رشته‌ها در زمره کشورهای برتر دنیا قرار دارد اما آنچه در این زمینه کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته، ترغیب و تشویق متخصصان به تحقیق و پژوهش از طریق فراهم کردن امکانات مالی و تجهیزات و حمایت‌های کافی است بنابراین می‌توان گفت که بیشتر پیشرفت‌های حاصله مرهون تلاش صادقانه و بی‌وقفه جوانان و متخصصان کشور بوده نه حمایت مناسب نهادهای متولی.

صنعت بیمه هم از این قاعده مستثنی نیست و با وجود گذشت 8 دهه حضور در ایران همچنان از نبود نقشه راه پژوهشی و تحقیقاتی رنج می‌برد البته پژوهشکده بیمه به عنوان تنها متولی امر پژوهش در صنعت بیمه اقداماتی انجام داده است اما به زعم برخی کارشناسان هنوز رابطه دوسویه و تعاملی بین این نهاد و شرکت‌های بیمه برقرار نشده و در واقع نیازهای پژوهشی شرکت‌های بیمه از طریق پژوهشکده تامین نمی‌شود و در مقابل شرکت‌های بیمه از نتایج برخی اقدامات و طرح‌های پژوهشی صورت گرفته در پژوهشکده مطلع نیستند.

از سوی دیگر، از جمله راهکار‌های افزایش ضریب نفوذ بیمه، انجام تحقیقات گسترده و استفاده از تجربه موفق کشورهای موفق در خصوص بومی‌سازی رشته‌های بیمه و توسعه آنها از طریق تعریف رشته‌های جدید بیمه در صنایع مختلف متناسب با نیاز آنهاست حال آنکه هیچ گاه شاهد توجه به این مسئله نبوده‌ایم.

محمد ابراهیم امین رئیس کل بیمه مرکزی در روز پایانی شهریور 1392 در مراسم معارفه رئیس پژوهشکده بیمه اظهار داشت: "ما تکالیف روشن و مشخصی برای پژوهشکده بیمه بیان می‌کنیم و می‌خواهیم در زمان مشخص این اقدامات انجام شود" و در همان مراسم چند ماموریت از جمله مطالعه روش ارزیابی ریسک‌های مختلف و ارائه پیشنهاد مشخص ظرف 6 ماه و ارائه ضوابط شرایط عمومی بیمه‌نامه‌ها و اصلاحات آن ظرف 3 ماه را به رئیس پژوهشکده ابلاغ کرد.

حال که بعد از گذشت 21 ماه از آن روز، سکان پژوهشکده بیمه به فرد دیگری سپرده شده به نظر می‌رسد که تغییر ساختار و بازتعریف ماموریت‌های این پژوهشکده در دوران کنونی ضروری است و این کار با همکاری سایر نهادهای ذیربط می‌تواند به نحو مطلوب‌تری انجام ‌شود.
بی‌تردید، تحقق اقتصاد دانش‌بنیان که خواسته دولت و حاکمیت و راهکار کاهش وابستگی اقتصادی به نفت است بدون توجه و اهتمام به تحقیق و پژوهش قابل دستیابی نیست و افزایش سهم صنعت بیمه به عنوان بخش مهمی از بازار مالی کشور در تولید ناخالص داخلی مستلزم تقویت نگاه پژوهش‌محور در برنامه‌ریزی‌ها است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود