امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
03/31 1394

ایران و جهان - سود خالص عملکرد در پایان سال گذشته بیمه دانا، پنجمین شرکت  بیمه بزرگ کشور نشان می دهد که این شرکت با بیش از یک هزار میلیارد تومان حق بیمه تولیدی به عنوان بنگاهی اقتصادی در سال مذکور از کارایی لازم برخوردار نبوده است.


سود خالص عملکرد در پایان سال گذشته بیمه دانا، پنجمین شرکت بیمه بزرگ کشور که پنجاه وپنج در صد از سهام آن متعلق به شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت و بیش از 29 سهام درصد آن نیز به صبا تامین وصندوق بازنشستگی و آتیه صبا است،نشان می دهد که این شرکت با این میزان حق بیمه تولیدی و به عنوان بنگاهی اقتصادی در سال مذکور از کارایی لازم برخوردار نبوده است.

به گزارش ایران و جهان ، بیمه دانا که نسبت خسارت 90.96 درصدی را در فروردین ماه سال جاری به ثبت رسانده به تازگی اعلام کرده که با تولید یک هزارو 523میلیارد و 535 میلیون و 600 هزار تومان حق بیمه در سال گذشته پرونده این سال را با 8 میلیارد و 710 میلیون و 200 هزار تومان سود خالص بسته است و این نکته بیانگر این موضوع است که این بنگاه اقتصادی حدودنیم درصد نسبت به تولید حق بیمه سودآوری داشته است . این در حالی است که سود خالص سال گذشته شرکت بیمه دانا که بالغ بر 29 میلیارد 39 میلیون تومان بوده نیز عمدتا از محل تسعیر ارز شناسایی شده بود. لازم به اشاره است که بیمه دانا در این مقطع زمانی نیز بالغ بر 928 میلیارد و 815 میلیون تومان خسارت پرداخت کرده است .


اما تحلیل وضعیت مالی پنجمین بیمه بزرگ اطلاعات بیشتری را از شرکت مذکور نشان می دهد . در لابه لای اطلاعات وعملکرد سال 1393 بیمه دانا وآنالیز اعداد و ارقام این شرکت بیمه مطالبات نهصد میلیارد تومانی از بیمه گذاران ونمایندگان وجود دارد که حدود شصت درصد حق بیمه تولیدی است که حدود هشتاد درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد . این در حالی است که درآمد حاصل از سرمایه گذاری از محل ذخایر فنی شرکت 32 میلیارد و 610 میلیون و 900 هزار تومان و درآمد سرمایه گذاری از محل سایر منابع نیز 7 میلیارد 158 میلیون و 500 هزار تومان بوده است.

پنجمین بیمه کشور با وجود 1600 نفر پرسنل رسمی و قراردادی هزینه های اداری وتشکیلاتی خود را با افزایش بیش از پنجاه درصدی نیز 128 میلیارد و 282 میلیون تومان گزارش کرده است .

در بخش دیگر آمارها نشان می دهد که بیمه دانا در بخش ثالث بالغ بر 9 میلیارد و 514 ملیون و 450 تومان با زیان روبه رو بوده است که نسبت به سال 1392 افزایش چشم گیری دارد .

بیمه دانا بنابر عملکردحساب رسی نشده بالغ بر 320 میلیارد تومان بدهی بابت حساب ها واسناد پرداختنی دارد که بیش از97 میلیارد تومان آن خسارت پرداختنی به بیمه گذاران است که در سال مذکور پرداخت نشده است و 68 میلیارد تومان از این بدهی ها مربوط به عوارض نیروی انتظامی ،وزارت بهداشت و سایرین است.

از دیگر بدهی های بیمه دانا بدهی بابت واگذاری های اتکایی به بیمه گران اتکایی است که به 42 میلیارد و 725 میلیون و 400 هزار تومان بالغ شده است که عمدتا بدهی به بیمه مرکزی ج.ا.ا است.
البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این شرکت در رشته های ثالث،مسئولیت مدنی،کشتی زیان ده است و برزگترین عدد این گرروه مربوط به رشته ثالث است که 75 میلیارد و 716 میلیون ریال گزارش شده است که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی دارد. البته بیمه دانا در سال جاری در راستای اهداف مشتری مدارانه البته ارائه الحاقیه شخص ثالث را برای مشتریان خود رایگان کرده که با منطق تجاری اعداد منطبق نیست .

اما علی رغم همه بدهی های شرکت به بیمه گران اتکایی،وزارت بهداشت ،نیروی انتظامی،خسارت ها ،هزینه های اداری و ... نکته قابل تامل میزان مطالبات از بیمه گذاران ونمایندگان وکارمزد پرداختی به نمایندگان و کارگزاران این شرکت است .
جمع کل این کارمزدها در رشته های زندگی و غیرزندگی به بیش از 82 میلیاردتومان رسیده است . به عبارت دیگر این عدد نشان می دهد که کارگزارن و نمایندگان منتفعین اصلی شرکت هستند چراکه سود ایشان ده برابر سود سهام داران است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود