امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
05/4 1394

ایران و جهان - بیمه رازی که هویتش با چسب رازی هنوز گره خورده است،از سال 13822 به صورت رسمی به عنوان شرکت سهامی عام فعالیت خود را آغاز نموده اما سهام این شرکت در بورس و فرابورس ایران معامله نمی شود این در حالی است که در سهام داران خود هم دست گردانی داشته است و صرفا تحت شمول مفاد بند ب ماده 99 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در بازار معاملات توافقي پايه فرابورس قرار گرفته است.


ترکیب سهام داری 
 بر اساس دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس ایران، خریدار و فروشنده با علم و آگاهی نسبت به وضعیت مالی شرکت بر اساس اطلاعات منتشره موجود اقدام به خرید و فروش می کنند وشرکتی که عنوان سهامی عام را یدک می کشد در این بازار فعالیت دارد .البته مباحث سهام و سهام داری این شرکت به این مورد منتهی نمی شود و پس از واگذاری گروه رازی معلوم نیست که ترکیب سهام داران این شرکت چگونه است به طوری که صرفا نام اشخاص حقیقی در ترکیب هیات مدیره دیده می شود ومعلوم نیست این افراد نماینده کدام شخص حقوقی هستند،در حالی که طبق ماده 110 قانون تجارت اشخاص حقوقی بايديك نفررابه نمايندگي دائمي خودجهت انجام وظايف مديريت معرفي کندو دراين صورت شخص حقوقي همان مسئوليتهاي مدني شخص حقيقي عضوهيئت مديره رادارا خواهد بود وچنين نماينده اي مشمول همان شرايط وتعهدات ومسئوليتهاي مدني و جزائي عضوهيئت مديره بوده ازجهت مدني باشخص حقوقي كه اورابه نمايندگي تعيين کرده است مسئوليت تضامني خواهدداشت.

البته در مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت، که در 26 مرداد سال گذشته برگزار شده شرکت پيشگامان تجارت آرکا(با مسئوليت محدود)،شرکت سرمايه گذاري اقتصاد گستر دنا(سهامي خاص)،شرکت ارتباط شگرف ايرانيان (با مسئوليت محدود)،شرکت توسعه صدر مدائن (با مسئوليت محدود)،شرکت پيشگامان توسعه تجارت البرز (با مسئوليت محدود)،شرکت مهندسين تلاشگران توسعه و تجهيز پايتخت و رسول برادران نقشينه به عنوان سهام دار در مجمع حاضر بوده اند و در خصوص سرمایه شرکت تصمیم گیری کرده اند اما این نکته که افراد هیات مدیره از سوی کدام شرکت در هیات مدیره عضویت دارند مشخص نیست.

گزارشات رسمی از عملکرد سال 1393
صرف نظر از این موارد واینکه مجمع عمومی سال 1393 این شرکت به تنفس خورده است مواردی در گزارشات رسمی سال 1393 دیده میشود.
آثار مالي کاهش ارزش انباشته سرمايه گذاري در سهام شرکتها شناسايي نشده است، مضافا سرمايه گذاري درسهام شرکت هاي وابسته طبق استانداردهاي حسابداري به روش ارزش ويژه درصورتهاي مالي منعکس نگرديده است. باتوجه به مراتب فوق الذکرهرچندتعديل حسابها از بابت موارد فوق الذکر، ضروري مي باشد، ليکن بدليل عدم دسترسي به اطلاعات لازم، تعيين ميزان تعديلات مورد لزوم برصورتهاي مالي موردگزارش، امکانپذيرنیست .

در بند دیگری آمده که مبلغ 48 ميليارد ريال مطالبات از بيمه گذاران و نمايندگان، انتقالي از سنوات مالي قبل است. مضافا با توجه گزارشات مالي مبلغ 159 ميليارد ريال تحت عنوان بدهکاران بازيافتني بابت 560 فقره خسارت پرداختي، بدليل پيگيري جهت وصول مبلغ مزبور از دريافت کنندگان خسارت در حسابها منظور شده است. همچنين بمبلغ 115 ميليارد ريال بابت مطالبات از شرکت نيرو محرکه پارسيان و شرکت پيشگامان توسعه تجارت البرزدیده می شود که راکد و انتقالي از سنوات مالي قبل است. لازم به توضيح است پاسخ تائيديه هاي ارسالي از بابت موارد مذکور نيز دريافت نشده است. با توجه به مراتب مزبور تعيين ميزان ذخيره مطالبات مشکوک الوصول مورد نياز و همچنين چگونگي و نحوه وصول مبالغ مزبور امکان پذير و مشخص نیست.

بیمه رازی مبلغ 164 ميليارد ريال (معادل 4.927.500دلار) به عنوان طلب از شرکتcnpc international بابت پروژه آزادگان شناسايي کرده است. در اين خصوص بيمه نامه مزبور در تاريخ 27 اسفندماه1393 صادر و درآمد بيمه نامه و ذخيره حق بيمه عايد نشده بر مبناي تاريخ صدور محاسبه شده است. مضافا شرکت در فروردين ماه 1394، نسبت به واگذاري اختياري و اجباري ريسک مذکور اقدام و صرفا 2/3 درصد از ريسک بيمه مذکور را نگهداري کرده ولی آثار مالي واگذاري ريسک بيمه نامه مزبور در سال مالي 1394 در حسابها منعکس گرديده است.

همچنین مبلغ 52 ميليارد ريال از مانده حساب سپرده ها، مربوط به برداشت هاي دادگستري از حسابهاي بانکي شرکت بابت دعاوي مطرح شده بابت پرداخت خسارت است. همچنين مبلغ 22 ميليارد ريال مربوط به برداشت دادگستري از حسابهاي بانکي شرکت مورد گزارش در سال مالي 1394 بابت خسارت مورد ادعاي کشتارگاه سپيد مرغ احسان است.

مطالبات میلیاردی
بیمه رازی بالغ بر 111 میلیارد و 408 میلیون تومان طلب از نمایندگان و کارگزاران خود دارد و بالغ بر 34 میلیارد و 889 میلیون تومان نیز از بیمه گذاران طلب دارد که در این بین کارگزاری سایپا با بیش از 44 میلیارد تومان بدهی رکوردار در این بخش است و پس از آن کارگزاری چتر آسایش ایرانیان با بیش از 28 میلیارد و 736 میلیون تومان بدهی ایستاده است .مطالبات از این دو کارگزار بابت فروش بیمه نامه های اتومبیل صفرکیلومتر بوده که به عنوان معرف شرکت های ایرانی تولید کننده سایپا و ایران خودرو هستند .قرارداد های مزبور برای یک سال از تاریخ اول مهر 1392 تا اول مهر 1393 برای شرکت سایپا و از 20 مرداد 1392 تا 20 مرداد 1393 برای ایران خودرو منعقد شده و برای یک دوره یک ساله دیگر تمدید شده است .البته این امر با رشد 90درصدی حق بیمه صادره همراه بوده که با توجه به مفاد قراردادهای منعقده در اقساط ماهانه به خیطه وصول می انجامد که البته مبالغی از دو کارگزار نیز وصول شده است وعمده مطالبات از اشخاص حقیقی است.

ازجمله مطالباتی دیگر این شرکت طلبی است که از خانم «س ه» به مبلغ یک میلیاردو 629 میلیون تومان به عنوان یکی از نمایندگان دارد که تحت پیگرد حقوقی است .
در بخش های دیگری از عملکرد این شرکت می خوانیم که بیمه رازی در سال 1393 بالغ بر 95 میلیارد و 300 میلیون تومان سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت (سه ماهه)نزد بانک آینده داشته است.
بیمه رازی که تکمیل ساختمان های خود در برخی شهرها را دنبال می کند برای تکمیل این پروژه ها بالغ بر 42 میلیارد تومان نیاز دارد تا 5 ساختمان خود در شهر های ارومیه ، کرمان ، زنجان، سنندج و ساری را تکمیل کند .البته شرکت تاکنون 25 میلیاردریال برای احداث ساختمان های مذکور هزینه کرده است .

بدهی های اساسی
مطلب دیگری که در لابه لای ارقام و آمار عملکرد شرکت خودنمایی می کند اینکه شرکت بیمه رازی بالغ بر 20 میلیارد تومان بدهی به بیمه مرکزی دارد که البته مانده بدهی شرکت به وزارت بهداشت و نیروی انتظامی نیز قابل تامل است و شرکت بالغ بر 54 میلیارد و 642 میلیون تومان بدهی به وزارت بهداشت و 12 میلیاردو 902 میلیون تومان به نیروی انتظامی دارد . این مانده بدهی ها بابت عوارض بیمه های شخص ثالث است . البته بدهی شرکت به صندوق خسارت های بدنی نیز در این بخش به 8 میلیارد و 740 میلیون تومان می رسد .مجموع تعهدات شرکت در بخش حساب های پرداختنی بیش از 93 میلیارد تومان گزارش شده است .

سهام داران بدهکار یا بدهکاران سهام دار
نکته جالب توجه در خصوص این شرکت اینکه شرکت پیشگامان توسعه تجارت البرز که سهام دار15درصدی شرکت است و سرمایه اش به مبلغ 9 میلیارد و 387 میلیون ریال به ثبت رسیده بالغ بر 6 میلیارد و 132 میلیون تومان بدهی به بیمه رازی دارد .

عملکرد شرکت
گزارش عملکرد اذعان دارد که 285میلیارد و 890 میلیون تومان از پرتفوی بیمه رازی را شخص ثالث و حوادث سرنشین با 44 میلیارد و 557 میلیون ریال تشکیل می دهد که با احتساب حق بیمه مازادثالث و بیمه بدنه بیش از 75درصد از پرتفوی شرکت را اتومبیل تشکیل می دهدو پس از این رشته بیمه های درمان با 28 میلیارد تومان پرتفوی قرار دارد ولی علیرغم اینکه بیمه شخص ثالث در این شرکت رشد قابل ملاحظه ای داشته است لیکن شرکت بیمه رازی با احتساب هزینه های عمومی واداری در رشته شخص ثالث بالغ بر 7 میلیارد تومان زیان شناسایی کرده است.

از دیگر رشته های زیان ده شرکت بیمه های باربری است که بیش از 5 میلیارد تومان زیان نشان میدهد بیمه های اعتباری و درمان از دیگر رشته های زیان ده شرکت هستند.
البته گمرگ جمهوری اسلامی در سنوات مالی قبل اقدام به ضبط سپرده شرکت بیمه رازی وهمچنین طرح دعوی در این خصوص نموده است و بیمه رازی مبلغ یکصد میلیارد ریال ذخیره در حساب ها منظور نموده ومراتب توسط وکلای شرکت در دست پیگیری می باشد.

بیمه رازی در سال 1393 حدود مبلغ 14 میلیارد تومان هزینه بازاریابی وتبلیغات داشته وبیش از 15 میلیارد ریال درآمد ناشی از تسعیر ارز شناسایی کرده است.
در سال 1393 هزینه های عمومی واداری شرکت بیمه رازی با افزایش حدود هشتاد درصدی بالغ بر 39 میلیارد تومان گزارش شده است وسود حاصله در سال مذکور نیز ناشی از سود حاصل از سپرده گذاری وجوه حاصل از افزایش سرمایه درحال انجام است که به موجب بند 2-10گزارش حسابرسی در مرجع ثبت شرکت به نتیجه قطعی منجر نگردیده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود