امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
06/29 1394

ایران و جهان - بیمه اتکایی امین که اخیرا زمزمه ورود به فرابورس را دارد و تا چندروز آینده سال مالی٩٣-٩٤٤ را به پایان خواهد رساند، به تازگی گزارش عملکرد دو سال گذشته را منتشر کرده است .
اتکایی امین به عنوان یکی از بیمه های مناطق آزاد در حالی گزارشات خود را ارائه می دهد و تصمیم به ورود به فربورس داردکه بالغ بر٢٠ درصد سهام شرکت در اختیار بیمه ایران و بالغ بر 8.9درصد سهام متلعق به ایران معین (١٠٠درصد متعلق به بیمه ایران) و١١.١٠ درصد متعلق به سرمایه گذاری سبا(متعلق به بیمه ایران) است . بنابراین بیمه ایران حدود ٤٠ درصد سهام را در اختیار دارد . از سوی دیگر شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران(متعلق به دولت) نيز ١٦.٢٠درصد سهام را در اختیار دارد و با این حساب بیش از نیمی از شرکت در اختیار دولت است و شرکت های البرز،دانا و آسیا نیز بخش دیگری از سهام را در اختیار دارد .
اما بحث بیمه های مناطق آزاد با اتکایی امین به پایان نمی رسد و این شرکت نمونه خوبی از خروار عملکرد بیمه های مناطق آزاد است .

پژوهشکده بیمه نیز به تازگی برای روشن شدن وضعیت بیمه های مناطق آزاد و نقش آنها در صنعت بیمه نشستی را با عنوان نقد و بررسی طرح « بررسی علل‌ایجاد شرکت‌های بیمه در مناطق‌آزاد: مزایا، معایب، چالش‌ها و راهکارها» برگزار کرده است .
بر این اساس این نشست ، با توجه به ماهيت فعالیت شرکت‌های بیمه‌ در مناطق آزاد، به بررسی علل و اهداف تاسیس شرکت‌های بیمه در مناطق آزاد و بررسی وضعیت فعلی این شرکت‌ها و تفاوت‌های آنها با شرکت‌های سرزمین اصلی از لحاظ مقررات و وضعیت سهامداری پرداخته است.
این طرح بر مبنای ادبیات موضوع و بررسی تجارب مشابه قبلی در جهان و همچنین بر مبنای کسب نظر خبرگان صنعت بیمه کشور از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و تحلیل محتوای آن انجام شده است.
نکته حائذ اهمیت هدف راه اندازی شرکت هایی از جمله این شرکت ها است و به نظر می رسد که شرکت های بیمه تنها و تنها برای جذب و از دست ندادن بیمه نامه در مناطق آزاد شکل گیری این بیمه ها را سازمان دهی کرده اند.نگاهی به بیمه های مناطق آزاد و ترکیب سهام داران آنها ما را به شرکت های بیمه مناطق اصلی می رساند به طور مثال بیمه ایران معین صد درصد متعلق به بیمه ایران است . بنابراین تنها بازارسازی و بازاریابی در مناطق آزاد یکی از اهداف شرکت ها به نظر می رسد .

اما اطلاعات مالی از بیمه اتکایی امین حاکی از آن است که شرکت بالغ 287 میلیارد ریال سود در سال مالی گذشته نشان داده و بالغ بر 229 میلیارد و 463 میلیون ریال از محل سرمایه گذاری در سایر منابع به دست آورده است .
جزئیات بیشتر نشان می دهدکه 20 میلیارد و 277 میلیون ریال از سود بابت تسعیر ارز و بیش از 2000 میلیارد ریال از محل سود سپرده های بانکی حاصل شده است.

اتکایی امین که با تجدیدارزیابی دارایی ها، سود انباشته و اندوخته توانسته سرمایه خود را به یک هزار میلیارد ریال برساند بالغ بر 174 میلیارد ریال بدهی به بیمه گران و بیمه گران اتکایی دارد .

در لابه لای اطلاعات مالی این شرکت می خوانیم که بیمه اتکایی امین بالغ بر 56 میلیارد و 191 میلیون ریال به شرکت ای جی ای اختلاف حساب دارد که این اختلاف حساب باعث شده بالغ بر 18 میلیارد و 341 میلیون ریال از منابع شرکت در بانک اردن- کویت مسدود شده است . گفتنی است که این اختلاف حساب مربوط به سال 2007 است و با توجه به اینکه سال های متمادی از آن می گذرد حسابرس شرکت نیز اذعان کرده که اختلاف حساب سنواتي با شرکت IGI به مبلغ مزبور تا تاريخ اين گزارش رفع نگرديده و بدهي مزبور تعيين تکليف نشده است. درهمين ارتباط مبلغ 279ر688 دلار (معادل مبلغ 341ر18 ميليون ريال با نرخ ارز مبادله‌اي) از وجوه ارزي شرکت نزد بانک اردن – کويت (کشور اردن) که با امضاي مشترک طرفين قابل برداشت بوده از سنوات قبل راکد مانده و پاسخ تأييديه‌ بدهي مزبور و بانک اردن – کويت نيز تا تاريخ اين گزارش دريافت نشده است. بدليل عدم اثبات مانده حسابهاي فوق از طريق اعمال ساير روشهاي حسابرسي، تعيين آثار مالي ناشي از تعديلات احتمالي که در صورت دريافت پاسخ تأييديه هاي واصل نشده و رفع مغايرات مذکور بر صورتهاي مالي مورد گزارش ضرورت مي‌يافت، در شرايط حاضر براي اين سازمان مشخص نیست .
البته گزارشات رسمی اذعان دارد که پاسخ تأييديه هاي درخواستي درخصوص مبلغ 73 میلیارد و 11 میلیون ریال از مطالبات و مبلغ 109 میلیارد و 105 ميليون‌ ريال از بدهيها تا تاريخ اين گزارش واصل نشده است و البته بررسی آثار این موارد قابل تخمین نیست .
بیمه اتکایی امین در سال مورد اشاره در رشته آتش سوزی با 17 میلیارد و 838 میلیون ریال و در رشته باربری با 13 میلیارد و 112 میلیون ریال زیان مواجه بوده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود