امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
07/11 1394

ایران و جهان - در پی برگزاری مجمع بیمه ملت اعضای هیات مدیره این شرکت تغییر کرد .

به گزارش ایران و جهان ، بنابر آخرین تصمیمات مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت بیمه ملت شرکت های شرکت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي کشوري ،شرکت سرمايه گذاري کيا مهستان ،سرمايه گذاري انديشه محوران،سرمايه گذاري صدر تامين و توسعه کسب و کار سبا به عنوان اعضای هیات مدیره برای دو سال مشخص شده اند که مسلمامعرفی نمایندگان حقیقی این شرکت ها در هیات مدیره نیازمند تائیدیه بیمه مرکزی است . 

اما نگاهی به ترکیب سهام داران این شرکت بیمه خصوصی نیز خالی از لطف نیست .صندوق بازنشستگی کشوری که حدودا 6.8 درصد سهام بیمه دانا را در اختیار دارد با مالکیت 15.69درصد سهام بیمه ملت در این شرکت هم دارای کرسی مدیریتی شده است .

پس از این شرکت توسعه کسب و کار سبا قراردارد. اما توسعه کسب و کار سبا همان شرکت گسترش سرمایه گذاری سبا است که در تاریخ10 خرداد سال جاری بنابر تصمیمات مجمع نام خود را به توسعه کسب و کار سبا تغییر داده است .این شرکت که حدود 13 درصد سهام بیمه ملت را در احتیار دارد یکی از سهام داران شرکت ایران معین است . توسعه کسب و کار سبا در واقع سرمایه گذاری بیمه ایران است که بخش عمده سهام آن متعلق به این شرکت است .بیمه ایران تنها شرکت دولتی بازار است و به نوعی این استنباط وجود دارد که دولتی ها با واسطه به بخش خصوصی راه یافته اند.

شركت گسترش سرمايه گذاري سبا ( سهامي خاص) طبق تبصره 1 ماده 4 قانون محاسبات عمومي كشور از محل ذخاير فني شركت سهامي بيمه ايران با نام شرکت سرمایه گذاری پویان (سهامی عام ) در دی ماه 1371 تاسیس و تحت شماره ثبت 94964 دراداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی استان تهران به ثبت رسید. بموجب صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 26/شهریور/1373نام شرکت به شرکت سرمایه گذاری بیمه ایران (سهامی خاص ) و سپس براساس صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ دوم/شهریور /1389به شرکت گسترش سرمایه گذاری سبا (سهامی خاص ) تغییر یافت . در حال حاضر ، شركت گسترش سرمایه گذاری سبا (سهامی خاص ) از جمله شركت هاي فرعي شركت سهامي بيمه ايران است . این شرکت به استناد مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 10 خرداد 94 و مجوز سازمان بورس به توسعه کسب و کار سبا تغییر نام داده است .

اما در ترکیب جدید هیات مدیره نام شرکت صبا تامین که حدود 19درصد سهام را در اختیار دارد دیده نمی شود . این در حالی است که شرکت سرمایه گذاری صبا تامین یکی از سهام داران خودبه نام سرمايه گذاري صدر تامين را در هیات مدیره دارد .به این ترتیب شرکت سرمایه گذاری صبا تامین از هیات مدیره خارج و سرمايه گذاري صدر تامين جایگزین شده است . لازم به اشاره است که بوربور به عنوان نماینده صبا تامین در صدر تامین عضو هیات مدیره است .لازم به اشاره است که صبا تامین نیز حدود 20 درصد سهام بیمه دانا را نیز در اختیار دارد .البته این شرکت حدود 19درصد سهام بیمه میهن را نیز در اختیار دارد .

البته آئین نامه 40 در ماده 4 اذعان دارد که وزارتخانه ها ، مؤسسه هاي دولتي ، مؤسسات و نهادهاي عمومي غير دولتي و شركتهاي موضوع ماده ۲ ‹‹قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت›› نمي توانند جزء مؤسسين مؤسسه بيمه باشند.البته تبصره یک ماده 4 آئین نامه 40 اذعان دارد که وزارتخانه ها ، مؤسسات ، نهادها و شركت هاي موضوع اين ماده در مجموع نمي توانند بيش از ده درصد در مؤسسه بيمه سهم داشته باشند .

این در حالی است که ماده 6 آئین نامه 40 اذعان دارد که در اجراي ماده (۳۳) قانون تاسيس ، از نظر اين آيين نامه مجموع اشخاص زير در هر حالت يك شخص محسوب مي شود: الف – شخص حقيقي متقاضي به علاوه اقارب مندرج در ماده مذكور .
ب – اشخاص حقوقي كه شخص حقيقي متقاضي و يا اقارب مندرج در ماده مذكور در آن بيش از ۲۰ درصد حق راي داشته باشند.پ – شخص حقوقي متقاضي به علاوه ساير اشخاص حقوقي كه متقاضي به طور مستقيم يا با واسطه در آنها بيش از ۲۰ درصد حق راي داشته باشد.
ت – اشخاص حقوقي كه يك شخص حقيقي يا حقوقي همزمان به طور مستقيم يا با واسطه در آنها بيش از ۲۰ درصد حق راي داشته باشد.
در ماده 33 قانون تاسیس آمده است که هر شخص حقيقى يا حقوقى نمى تواند بيش از ۲۰ درصد سهام يك مؤسسه بيمه ايرانى را دارا باشد، نصاب ۲۰ درصد شامل اقارب نسبى و سببى درجه يك از طبقه اول صاحب سهم نيز خواهد بود.

هرچندکه تنها بیمه ملت دچار این دست گردانی سهام به تنهایی نیست و این موارد در سایر شرکت ها نیز به وضوح قابل مشاهده است به نظر می رسد که شرکت های سرمایه گذاری با تغییر نام خود و وارد کردن شرکت های دیگر به مبحث دور زدن قوانین ورود کرده اند.

از طرف دیگر بیمه ملت در آخرین مجمع عمومی عادی خود بنابر نظر حسابرس مفاد ماده 11 تبصره 5 آيين نامه 40 در خصوص تعيين 2 نفر عضو علي البدل هيأت مديره و3 عضو موظف هيأت مديره را رعایت نکرده بود . اطلاعات این شرکت نشان می دهد که تمامی اعضای فعلی هیات مدیره این شرکت غیر موظفند و به این ترتیب مفاد ماده که اشاره دارد تعداد اعضاي هيئت مديره بايد حداقل پنج نفر بعلاوه دو نفر علي‌البدل باشد و همواره حداقل سه پنجم اعضاي اصلي موظف باشند، را رعایت نکرده است .

البته بیمه ملت در پی برگزاری جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده، مجمع عمومی فوق‌العاده را نیز برگزار کرده است که در این جلسه تصمیماتی اتخاذ شده است.
در این جلسه تبصره 1 ماده 21 و مواد 24 و 40 اساسنامه به شرح ذيل اصلاح و مورد تصويب واقع شد. تبصره 1 ماده 21- دعوت براي تشکيل مجامع عمومي حداقل 10 روز قبل از تاريخ مجامع بايستي صورت پذيرد و علاوه بر آگهي در روزنامه هاي کثيرالانتشار شرکت، از طريق اعلام در سامانه جامع اطلاع رساني ناشران اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و سايت اينترنتي رسمي شرکت نيز اطلاع رساني گردد. همچنين هيات مديره موظف است همزمان با انتشار آگهي دعوت از سهامداران جهت تشکيل مجامع عمومي، از بيمه مرکزي ج.ا.ايران و سازمان بورس و اوراق بهادار جهت معرفي نماينده براي حضور در مجمع و در صورت لزوم اظهار نظر در مورد موضوعات مطرح شده به مجمع عمومي صاحبان سهام، دعوت نمايد. ماده 24- فاصله بين نشر دعوت نامه مجامع و تاريخ تشکيل آن حداقل 10 روز و حداکثر 40 روز خواهد بود. ماده 40- شرکت به وسيله هيات مديره اي مرکب از پنج نفر که به وسيله مجمع عمومي عادي از بين صاحبان سهام انتخاب مي شوند اداره خواهد شد. اعضاي هيات مديره از ميان صاحبان سهامي انتخاب مي شوند که واجد شرايط مندرج در آيين نامه هاي ابلاغي بيمه مرکزي ج.ا.ايران باشند. مديران قابل عزل بوده و انتخاب مجدد آنان بلامانع مي باشد. هر يک از مديران مي تواند با اطلاع کتبي به هيات مديره در هر موقع از سمت خود استعفا دهد. تبصره: مجمع عمومي عادي مي تواند علاوه بر اعضاي اصلي نسبت به انتخاب حداقل دو عضو علي البدل هيات مديره اقدام کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود