امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
08/12 1394

مریم کائید - فریدون صفرخانلو با اشاره به ضرورت نقش بیمه در جبران خسارات ناشی از حوادث طبیعی از قبیل سیل وزلزله بر لزوم توجه بیشترمسئولان وجامعه به صنعت بیمه تاکید کرد.
به گزارش ایران و جهان ، فریدون صفرخانلو از کارشناسان صنعت بیمه با بیان اینکه متاسفانه بر اثر سیلاب اخیر خسارات بسیار سنگینی به بخش های مختلف استان های ایلام و لرستان وارد شده است و اکثر پل ها و شبکه های زیرساختی این استان ها از بین رفته و یا تخریب شده است، اذعان کرد که با توجه به گزارشات اعلامی علاوه بر خسارات جانی شاهد وارد شدن خسارات مالی زیادی در این دو استان بوده ایم که بر آورد اولیه میزان خسارت سیلاب اخیر در دو استان لرستان و ایلام را میلیاردها ریال اعلام کرده است که متاسفانه اکثرا تحت پوشش بیمه نبوده اند .

صفرخانلو اعلام کرد در سال های اخیر حدود هفتاد درصد از حق بیمه تولیدی کشور متمرکز بر دو رشته اتومبیل و درمان شده است وحق بیمه تولیدی بازاربیمه وشبکه فروش نیز به طور متوازن و یکسان در تمام استانهای کشور توزیع نشده است. طبق داده های آماری بیمه مرکزی، حدود 70 درصد از حق بیمه تولیدی بازار بیمه کشور تنها درهفت استان شامل؛ تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، خوزستان و مازندران وفارس وگیلان متمرکز شده است و سایر استانها هر کدام با کمتر از سه در صد و جمعا سهمی حدود30 درصد از بازار بیمه کشور را در اختیار دارند که متاسفانه سهم دو استان لرستان و ایلام جمعا به دو درصد نمی رسد .
وی در ادامه اذعان دارد که با این شرائط اگر دولت تمامی بودجه حوادث غیرمترقبه را در این خصوص هزینه کند باز هم کسری جبران خسارت خواهد داشت و اگرقرار باشد که بعد ازهرحادثه عظیم طبیعی منجر به خسارت، دولت برای کمک به افراد حادثه دیده متحمل هزینه هایی برای جبران قسمتی از خسارت های مالی حوادث غیر مترقبه شود، عملاً دچار مشکلات دیگری خواهد شد و واضح است که بودجه دولت بابت حوادث پیش بینی نشده محدود است و قادر به تحمل و جبران چنین خسارت های غیر قابل پیش بینی نخواهد بود .

صفرخانلو به این نکته هم اشاره دارد که البته بدیهی است که دولت با توجه به امکانات و بودجه خویش و در حد توان در جهت تامین مالی حادثه دیدگان و زیان دیدگان نقش خود را ایفا خواهد کرد ولی مسلما وهیچ وقت اقدامات و کمکهای دولت به آن اندازه نخواهد بود که تامین و آرامش خاطر اولیه را در کمترین فرصت برای زیان دیدگان فراهم آورد .
به گفته وی علاوه بر کمکهای دولت، سیستم بانکی نیز درجهت تامین مالی چنین پیش آمدهایی دولت از طریق اعطای وام و تسهیلات به منظور یاری رساندن و امداد به حادثه دیدگان اقدام می کند و این اقدام نیز پسندیده است ولی با توجه به بضاعت و یا نا کافی بودن مساعدت ها متاسفانه آسیب های جدی جدیدی متوجه زیان دیدگان می شود.

این کارشناس قدیمی صنعت بیمه در ادامه تشریح می کند که چنین بنظر می آید که صنعت بیمه را بایدقبول و باور کرد و بیمه را گسترش داد، صنعت بیمه در تمامی کشورها به عنوان یکی از مهمترین ابزار و پشتوانه‌ای محکم برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود ، لذا با تبیین نقش بیمه در جبران خسارت های ناشی از حوادث طبیعی باید مردم را با این صنعت آشنا ساخت و وقوع حوادثی غیرمترقبه از جمله سیل و زلزله استفاده ونقش انکارناپذیر بیمه را نمایان می کند.

به گفته صفرخانلو شرکت های بیمه با ارائه پوشش های مختلف بیمه‌ای ، ریسک وخطر را به شرکت‌های بیمه‌گر داخلی و خارجی منتقل و با سرشکن نمودن خسارت بین شرکت های بیمه داخلی و خارجی از تحمل زیان‌های مالی به جامعه و دولت هنگام وقوع حوادث طبیعی پیشگیری می کند.
وی گفت : بیمه جزو ملزومات حیات اجتماعی و مدنی امروزی در هر کشوری است که با همکاری متقابل شرکت های بیمه داخلی وخارجی نقش مهمی در جبران خسارت افراد دارد وحتی از طریق بیمه اتکایی در زمان وقوع این قبیل حوادث طبیعی نسبت به تزریق سرمایه خارجی به اقتصاد کشوراقدام می نماید لذا بیمه در چارچوب وظایف و تعهدات نقش انکارناپذیری در کاهش بار مالی دولت ومردم وهدر رفت سرمایه های ملی در هنگام وقوع حوادث طبیعی دارد.
در پایان نیز وی خاطر نشان کرد: شایسته است با بررسی واقع بینانه و با توجه به آثار ونقش بیمه در اقتصاد کشور با تامل بیشتر به صنعت بیمه کشور توجه شود وبیمه را باور کرد وبا حذف مالیات و عوارض های متعدد و مختلف وبا اتخاذ تدابیر لازم به تامین مناسب و مطلوب پوشش های بیمه ای مورد نیاز جامعه به توزیع عادلانه پرداخته و اقدامات مقتضی را به عمل آورد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود